Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to examine the relationship between cooperative learning and attitude towards research in university business students in Tacna, Peru. Based on the existing literature, the dimensions of these variables were identified, using the Constructivist Theory of Learning and th...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2782 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2782 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | aprendizaje cooperativo actitud investigación estudiantes universitarios Cooperative learning attitude research students university students |
id |
REVUCV_666b11b6f74e39d941396f16e9bb9772 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2782 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business SciencesAprendizaje cooperativo y actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de ciencias empresarialesLoza Ticona, Renzi Marilu aprendizaje cooperativoactitudinvestigaciónestudiantesuniversitariosCooperative learningattituderesearchstudentsuniversity studentsThe purpose of this study was to examine the relationship between cooperative learning and attitude towards research in university business students in Tacna, Peru. Based on the existing literature, the dimensions of these variables were identified, using the Constructivist Theory of Learning and the Attitude Reinforcement Theory as a conceptual framework, in order to propose a model of hypothesized relationships between them. To validate this model, a structural equation approach was employed, using a probability sample of 614 university students. The findings revealed a significant positive correlation between cooperative learning and attitude toward research (rs=.663), indicating a high level of fit between the empirical data and the proposed theoretical model, based on structural equations, to explain the relationship between cooperative learning and attitude toward research. These results have practical implications relevant for both university students and educators in higher education institutions in Tacna.El propósito de este estudio fue examinar la relación entre el aprendizaje cooperativo y la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de ciencias empresariales en Tacna, Perú. Basándose en la literatura existente, se identificaron las dimensiones de estas variables, utilizando como marco conceptual la Teoría Constructivista del Aprendizaje y la Teoría del Reforzamiento de Actitudes, con el fin de proponer un modelo de relaciones hipotéticas entre ellas. Para validar este modelo, se empleó un enfoque de ecuaciones estructurales, utilizando una muestra probabilística de 614 estudiantes universitarios. Los hallazgos revelaron una correlación positiva significativa entre el aprendizaje cooperativo y la actitud hacia la investigación (rs=.663), indicando además un alto nivel de ajuste entre los datos empíricos y el modelo teórico propuesto, fundamentado en ecuaciones estructurales, para explicar la relación entre el aprendizaje cooperativo y la actitud hacia la investigación. Estos resultados poseen implicaciones prácticas relevantes tanto para los estudiantes universitarios como para los educadores de las instituciones de educación superior en Tacna.Universidad Cesar Vallejo2024-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/278210.18050/psiquemag.v13i1.2782PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 91-101PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 91-1012307-084610.18050/psiquemag.v13i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2782/2255Derechos de autor 2024 Renzi Marilu Loza Ticonahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/27822024-03-27T23:15:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences Aprendizaje cooperativo y actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de ciencias empresariales |
title |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
spellingShingle |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences Loza Ticona, Renzi Marilu aprendizaje cooperativo actitud investigación estudiantes universitarios Cooperative learning attitude research students university students |
title_short |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
title_full |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
title_fullStr |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
title_full_unstemmed |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
title_sort |
Cooperative Learning and Attitude towards Research in University Students of Business Sciences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Loza Ticona, Renzi Marilu |
author |
Loza Ticona, Renzi Marilu |
author_facet |
Loza Ticona, Renzi Marilu |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
aprendizaje cooperativo actitud investigación estudiantes universitarios Cooperative learning attitude research students university students |
topic |
aprendizaje cooperativo actitud investigación estudiantes universitarios Cooperative learning attitude research students university students |
description |
The purpose of this study was to examine the relationship between cooperative learning and attitude towards research in university business students in Tacna, Peru. Based on the existing literature, the dimensions of these variables were identified, using the Constructivist Theory of Learning and the Attitude Reinforcement Theory as a conceptual framework, in order to propose a model of hypothesized relationships between them. To validate this model, a structural equation approach was employed, using a probability sample of 614 university students. The findings revealed a significant positive correlation between cooperative learning and attitude toward research (rs=.663), indicating a high level of fit between the empirical data and the proposed theoretical model, based on structural equations, to explain the relationship between cooperative learning and attitude toward research. These results have practical implications relevant for both university students and educators in higher education institutions in Tacna. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2782 10.18050/psiquemag.v13i1.2782 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2782 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v13i1.2782 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2782/2255 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Renzi Marilu Loza Ticona https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Renzi Marilu Loza Ticona https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 13 No. 1 (2024): Enero-Junio; 91-101 PsiqueMag; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Enero-Junio; 91-101 2307-0846 10.18050/psiquemag.v13i1 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454461833805824 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).