Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán
Descripción del Articulo
The present study seeks to identify the results obtained from the application of the Social Skills Component of a social Program “Adereza tu vida sin drogas ni violencia”, in students of the primary level of an area of Huaycán. In order to respond the aims of the study, the qualitative approach, par...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/179 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | programa de intervención habilidades sociales autoestima relaciones interpersonales empatía intervention program social skills self-esteem interpersonal relationships empathy |
id |
REVUCV_473c4a2681dfa80f5680d7bbff9621a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/179 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in HuaycánHabilidades sociales como factores de protección del programa Adereza tu vida sin drogas ni violencia en escolares de HuaycánMori Sánchez, María Del Pilarprograma de intervenciónhabilidades socialesautoestimarelaciones interpersonalesempatíaintervention programsocial skillsself-esteeminterpersonal relationshipsempathyThe present study seeks to identify the results obtained from the application of the Social Skills Component of a social Program “Adereza tu vida sin drogas ni violencia”, in students of the primary level of an area of Huaycán. In order to respond the aims of the study, the qualitative approach, participatory action research design, and an initial and formative evaluation system were used; 42 girls and 41 boys, aged between 9 and 10 years, participated in the study; most of them are at the age of 9; all participants attend the 5th grade of primary school. The main results of the program allow to describe the achievement of indicators of three factors of social skills: Self-esteem, interpersonal relationships and empathy, participatory strategies and implementation methodology allowed to have an efficient, effective and relevant program. Even when the achievement of the indicators has been significant, it is suggested to complement the intervention tasks with parents in order to ensure the sustainability.El presente estudio busca identificar los resultados obtenidos de la aplicación del componente de Habilidades sociales del programa Adereza tu vida sin drogas ni violencia en estudiantes del nivel primario de una zona de Huaycán. Para responder a los objetivos del estudio se empleó el enfoque cualitativo, diseño de investigación Acción Participativa y un sistema de evaluación inicial y formativa. Además, en el estudio participaron 42 niñas y 41 niños, con edades comprendidas entre los 9 y 10 años (la mayoría se encuentra en la edad de 9 años), todos los participantes cursan el 5.to grado de primaria. Los principales resultados del programa permiten describir el logro de indicadores de tres factores de las habilidades sociales: Autoestima, relaciones interpersonales y empatía, las estrategias participativas y la metodología de implementación permitieron tener un programa eficiente, eficaz y pertinente. Aun cuando el logro de los indicadores ha sido significativo, se sugiere complementar el trabajo de intervención con padres de familia de manera que se asegure la sostenibilidad de los alcances.Universidad Cesar Vallejo2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179PsiqueMag; Vol. 7 No. 2 (2018): July - December; 73-88PsiqueMag; Vol. 7 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 73-882307-084610.18050/psiquemag.v7i2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179/170Derechos de autor 2018 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1792023-02-28T18:01:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán Habilidades sociales como factores de protección del programa Adereza tu vida sin drogas ni violencia en escolares de Huaycán |
title |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
spellingShingle |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán Mori Sánchez, María Del Pilar programa de intervención habilidades sociales autoestima relaciones interpersonales empatía intervention program social skills self-esteem interpersonal relationships empathy |
title_short |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
title_full |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
title_fullStr |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
title_full_unstemmed |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
title_sort |
Social skills as factors of protection of the program Spice up your life without drugs or violence in schoolchildren in Huaycán |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mori Sánchez, María Del Pilar |
author |
Mori Sánchez, María Del Pilar |
author_facet |
Mori Sánchez, María Del Pilar |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
programa de intervención habilidades sociales autoestima relaciones interpersonales empatía intervention program social skills self-esteem interpersonal relationships empathy |
topic |
programa de intervención habilidades sociales autoestima relaciones interpersonales empatía intervention program social skills self-esteem interpersonal relationships empathy |
description |
The present study seeks to identify the results obtained from the application of the Social Skills Component of a social Program “Adereza tu vida sin drogas ni violencia”, in students of the primary level of an area of Huaycán. In order to respond the aims of the study, the qualitative approach, participatory action research design, and an initial and formative evaluation system were used; 42 girls and 41 boys, aged between 9 and 10 years, participated in the study; most of them are at the age of 9; all participants attend the 5th grade of primary school. The main results of the program allow to describe the achievement of indicators of three factors of social skills: Self-esteem, interpersonal relationships and empathy, participatory strategies and implementation methodology allowed to have an efficient, effective and relevant program. Even when the achievement of the indicators has been significant, it is suggested to complement the intervention tasks with parents in order to ensure the sustainability. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/review |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/179/170 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 7 No. 2 (2018): July - December; 73-88 PsiqueMag; Vol. 7 Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 73-88 2307-0846 10.18050/psiquemag.v7i2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611548147449856 |
score |
12.789326 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).