Research competences and learning styles in engineering students

Descripción del Articulo

The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 student...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Farfán Córdova, Marlon, Reyes López, Flora Angélica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/539
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/539
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estilos de aprendizaje
Habilidad
Investigación
Learning styles
Skills
Research
id REVUCV_38ff13c2a33fc2b389cea10ddc2bab1c
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/539
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Research competences and learning styles in engineering studentsCompetencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de IngenieríaFarfán Córdova, MarlonReyes López, Flora AngélicaEstilos de aprendizajeHabilidadInvestigaciónLearning stylesSkillsResearchThe research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles.La investigación determinó la relación entre las competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de fin de carrera de ingeniería civil de una universidad, y se aplicaron dos instrumentos, el test de estilos de aprendizaje de Felder y Soloman y el cuestionario de competencias investigativas. La población fue de 146 estudiantes, hombres y mujeres, de las experiencias curriculares de Proyecto de investigación y Desarrollo del proyecto de investigación, con una muestra de 25 mujeres y 81 varones. Resultó que el nivel de las competencias investigativas es alto para el 58.5% de los consultados y los estilos de aprendizaje que predominaron fueron activo moderado, reflexivo discreto, sensitivo moderado, intuitivo discreto, visual muy fuerte, verbal discreto, secuencial moderado y global discreto. El análisis de correlación bivariado Rho de Spearman como contraste de hipótesis permitió concluir que las competencias investigativas sólo se relacionan significativamente con los estilos de aprendizaje activo y reflexivo.Universidad Cesar Vallejo2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/53910.18050/RevUCVHACER.v8n2a2UCV Hacer; Vol. 8 No. 2 (2019): April - June; 19-27UCV Hacer; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril - Junio; 19-272414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/539/519https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/5392021-09-22T03:34:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Research competences and learning styles in engineering students
Competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de Ingeniería
title Research competences and learning styles in engineering students
spellingShingle Research competences and learning styles in engineering students
Farfán Córdova, Marlon
Estilos de aprendizaje
Habilidad
Investigación
Learning styles
Skills
Research
title_short Research competences and learning styles in engineering students
title_full Research competences and learning styles in engineering students
title_fullStr Research competences and learning styles in engineering students
title_full_unstemmed Research competences and learning styles in engineering students
title_sort Research competences and learning styles in engineering students
dc.creator.none.fl_str_mv Farfán Córdova, Marlon
Reyes López, Flora Angélica
author Farfán Córdova, Marlon
author_facet Farfán Córdova, Marlon
Reyes López, Flora Angélica
author_role author
author2 Reyes López, Flora Angélica
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Estilos de aprendizaje
Habilidad
Investigación
Learning styles
Skills
Research
topic Estilos de aprendizaje
Habilidad
Investigación
Learning styles
Skills
Research
description The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/539
10.18050/RevUCVHACER.v8n2a2
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/539
identifier_str_mv 10.18050/RevUCVHACER.v8n2a2
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/539/519
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 8 No. 2 (2019): April - June; 19-27
UCV Hacer; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril - Junio; 19-27
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848782439696039936
score 12.771706
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).