Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016

Descripción del Articulo

This article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of student...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/761
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Investigación científica
Enseñanza-aprendizaje
Investigación inclusiva
Scientific research
Teaching and learning
Inclusive research
id REVUCV_2d6d3318e517eedecb45cdc4d4b48d20
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/761
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado, Chiclayo 2016Castañeda Quiroz, Selfa ObduliaInvestigación científicaEnseñanza-aprendizajeInvestigación inclusivaScientific researchTeaching and learningInclusive researchThis article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of students said top university. The results were analyzed and discussed at the light of recent educational theories on teaching and learning of scientific research, the most important were: i) Insufficient research training in the regular basic education; ii) the vallejian willingness of students to recognize the importance of research in university life; iii) in order of importance, it was identified the limitations of students to conduct research; iv) the ideal researcher profile was determined; v) the strengths and weaknesses of the teaching-learning process in the UCV was identified. The strategy proposal is methodological basis: i) Encourage the development of a profile of vallejian student socially responsible; ii) encourage the development of a profile of vallejian teacher researcher rational, flexible, and respectful interpersonal nature (democratic) to guide the student-researcher not perfectly but innovation; iii) New research development with the latest trends, promoting a style of free inquiry, open and inclusive.El presente artículo es el resumen de una tesis que tiene por objetivo proponer la Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado de la Universidad César Vallejo (UCV). La investigación se realizó sobre la base de la aplicación del instrumento cuestionario a una muestra representativa de alumnos de dicha casa superior de estudios. Los resultados obtenidos fueron analizados y discutidos a la luz de las recientes teorías pedagógicas en materia de enseñanza-aprendizaje de la investigación científica, siendo los más importantes: i) Insuficiente formación investigativa en la educación básica regular; ii) Buena disposición de los estudiantes vallejianos para reconocer la importancia de la investigación en la vida universitaria; iii) Se identificó, en orden de importancia, las limitaciones que tienen los estudiantes para realizar investigación; iv) Se determinó el perfil ideal del investigador; v) Se identificó las fortalezas y debilidades del proceso enseñanza-aprendizaje en la UCV. La estrategia propuesta tiene como fundamento metodológico: i) Fomentar el desarrollo de un perfil de estudiante vallejiano socialmente responsable; ii) Fomentar el desarrollo de un perfil de docente investigador vallejiano de naturaleza racional, flexible, interpersonal y respetuosa (democrática) que oriente al estudiante-investigador no a la perfección sino a la innovación; iii) Actualizar el desarrollo investigativo con las más modernas tendencias, promoviendo un estilo de investigación libre, abierto e inclusivo.Universidad Cesar Vallejo2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761UCV Hacer; Vol. 6 No. 2 (2017): July - December; 58-67UCV Hacer; Vol. 6 Núm. 2 (2017): Julio - Diciembre; 58-672414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/741http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/742https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7612021-09-30T01:26:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado, Chiclayo 2016
title Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
spellingShingle Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia
Investigación científica
Enseñanza-aprendizaje
Investigación inclusiva
Scientific research
Teaching and learning
Inclusive research
title_short Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
title_full Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
title_fullStr Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
title_full_unstemmed Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
title_sort Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
dc.creator.none.fl_str_mv Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia
author Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia
author_facet Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Investigación científica
Enseñanza-aprendizaje
Investigación inclusiva
Scientific research
Teaching and learning
Inclusive research
topic Investigación científica
Enseñanza-aprendizaje
Investigación inclusiva
Scientific research
Teaching and learning
Inclusive research
description This article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of students said top university. The results were analyzed and discussed at the light of recent educational theories on teaching and learning of scientific research, the most important were: i) Insufficient research training in the regular basic education; ii) the vallejian willingness of students to recognize the importance of research in university life; iii) in order of importance, it was identified the limitations of students to conduct research; iv) the ideal researcher profile was determined; v) the strengths and weaknesses of the teaching-learning process in the UCV was identified. The strategy proposal is methodological basis: i) Encourage the development of a profile of vallejian student socially responsible; ii) encourage the development of a profile of vallejian teacher researcher rational, flexible, and respectful interpersonal nature (democratic) to guide the student-researcher not perfectly but innovation; iii) New research development with the latest trends, promoting a style of free inquiry, open and inclusive.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/741
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/742
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 6 No. 2 (2017): July - December; 58-67
UCV Hacer; Vol. 6 Núm. 2 (2017): Julio - Diciembre; 58-67
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245725333094400
score 12.783859
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).