Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016
Descripción del Articulo
This article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of student...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/761 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Investigación científica Enseñanza-aprendizaje Investigación inclusiva Scientific research Teaching and learning Inclusive research |
id |
REVUCV_2d6d3318e517eedecb45cdc4d4b48d20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/761 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado, Chiclayo 2016Castañeda Quiroz, Selfa ObduliaInvestigación científicaEnseñanza-aprendizajeInvestigación inclusivaScientific researchTeaching and learningInclusive researchThis article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of students said top university. The results were analyzed and discussed at the light of recent educational theories on teaching and learning of scientific research, the most important were: i) Insufficient research training in the regular basic education; ii) the vallejian willingness of students to recognize the importance of research in university life; iii) in order of importance, it was identified the limitations of students to conduct research; iv) the ideal researcher profile was determined; v) the strengths and weaknesses of the teaching-learning process in the UCV was identified. The strategy proposal is methodological basis: i) Encourage the development of a profile of vallejian student socially responsible; ii) encourage the development of a profile of vallejian teacher researcher rational, flexible, and respectful interpersonal nature (democratic) to guide the student-researcher not perfectly but innovation; iii) New research development with the latest trends, promoting a style of free inquiry, open and inclusive.El presente artículo es el resumen de una tesis que tiene por objetivo proponer la Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado de la Universidad César Vallejo (UCV). La investigación se realizó sobre la base de la aplicación del instrumento cuestionario a una muestra representativa de alumnos de dicha casa superior de estudios. Los resultados obtenidos fueron analizados y discutidos a la luz de las recientes teorías pedagógicas en materia de enseñanza-aprendizaje de la investigación científica, siendo los más importantes: i) Insuficiente formación investigativa en la educación básica regular; ii) Buena disposición de los estudiantes vallejianos para reconocer la importancia de la investigación en la vida universitaria; iii) Se identificó, en orden de importancia, las limitaciones que tienen los estudiantes para realizar investigación; iv) Se determinó el perfil ideal del investigador; v) Se identificó las fortalezas y debilidades del proceso enseñanza-aprendizaje en la UCV. La estrategia propuesta tiene como fundamento metodológico: i) Fomentar el desarrollo de un perfil de estudiante vallejiano socialmente responsable; ii) Fomentar el desarrollo de un perfil de docente investigador vallejiano de naturaleza racional, flexible, interpersonal y respetuosa (democrática) que oriente al estudiante-investigador no a la perfección sino a la innovación; iii) Actualizar el desarrollo investigativo con las más modernas tendencias, promoviendo un estilo de investigación libre, abierto e inclusivo.Universidad Cesar Vallejo2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761UCV Hacer; Vol. 6 No. 2 (2017): July - December; 58-67UCV Hacer; Vol. 6 Núm. 2 (2017): Julio - Diciembre; 58-672414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/741http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/742https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7612021-09-30T01:26:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 Estrategia Vestigium para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes de pregrado, Chiclayo 2016 |
title |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
spellingShingle |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia Investigación científica Enseñanza-aprendizaje Investigación inclusiva Scientific research Teaching and learning Inclusive research |
title_short |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
title_full |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
title_fullStr |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
title_full_unstemmed |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
title_sort |
Vestigium strategy for the development of research skills in undergraduate students, Chiclayo 2016 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia |
author |
Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia |
author_facet |
Castañeda Quiroz, Selfa Obdulia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación científica Enseñanza-aprendizaje Investigación inclusiva Scientific research Teaching and learning Inclusive research |
topic |
Investigación científica Enseñanza-aprendizaje Investigación inclusiva Scientific research Teaching and learning Inclusive research |
description |
This article is the abstract of a research aimed to propose Vestigium Strategy for development of investigative skills in undergraduates of César Vallejo University (UCV). The research was conducted on the basis of the application of the questionnaire instrument to a representative sample of students said top university. The results were analyzed and discussed at the light of recent educational theories on teaching and learning of scientific research, the most important were: i) Insufficient research training in the regular basic education; ii) the vallejian willingness of students to recognize the importance of research in university life; iii) in order of importance, it was identified the limitations of students to conduct research; iv) the ideal researcher profile was determined; v) the strengths and weaknesses of the teaching-learning process in the UCV was identified. The strategy proposal is methodological basis: i) Encourage the development of a profile of vallejian student socially responsible; ii) encourage the development of a profile of vallejian teacher researcher rational, flexible, and respectful interpersonal nature (democratic) to guide the student-researcher not perfectly but innovation; iii) New research development with the latest trends, promoting a style of free inquiry, open and inclusive. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/741 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/761/742 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 6 No. 2 (2017): July - December; 58-67 UCV Hacer; Vol. 6 Núm. 2 (2017): Julio - Diciembre; 58-67 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245725333094400 |
score |
12.783859 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).