The development of mathematical competence and the use of assessment instruments

Descripción del Articulo

In this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city ​​of Lima in the year 2022, for w...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Núñez Cárdenas, Jhoscelyn, Damián Núñez, Edgar Froilán
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2489
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:competencias
matematicas
evaluación
rúbrica
resolución de problemas
instrumento
Competencies
mathematics
evaluation,
rubric
problem solving
instrument
id REVUCV_23a47d98a8fc1ec5116dce62657d3564
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2489
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling The development of mathematical competence and the use of assessment instruments El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluaciónNúñez Cárdenas, JhoscelynDamián Núñez, Edgar Froiláncompetenciasmatematicasevaluaciónrúbrica resolución de problemasinstrumentoCompetenciesmathematicsevaluation,rubric problem solvinginstrumentIn this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city ​​of Lima in the year 2022, for which sixty students have been submitted to which they are evaluated in pretest and posttest; of which thirty students have been subjected to an intervention where the main tools were the evaluation instruments; the pretest and posttest were a checklist in which the evidence of the development of competences was collected when students develop different problems of intra and extra mathematical context; the research was of an experimental, longitudinal type with a quasi-experimental design with a quantitative approach; after statistical treatment; where it is established that the characteristics of the control group and the experimental group, which are similar at the beginning after the experiment, show relevant differences; likewise, the experimental group shows a significant development before and after the experiment; This development is significant showing the efficiency and effectiveness of the experiment.En el presente artículo es el insumo del trabajo que tiene como propósito establecer el nivel de desarrollo de las competencias matemáticas por medio del uso de instrumentos de evaluación en estudiantes de sexto grado de educación primaria de una IE privada en el distrito de San Miguel de la ciudad de Lima en el año 2022, para lo cual se ha sometido a sesenta estudiantes a los cuales se les evaluó en pretest y postest; de los cuales treinta  estudiantes se les ha sometido a una intervención donde las principales herramientas fueron los instrumentos de evaluación; el pretest y postest fueron una lista de cotejo en la que se recogió la evidencia del desarrollo de competencias cuando los estudiantes desarrollan diferentes problemas de contexto intra y extra matemático; la investigación fue de tipo experimental, longitudinal con un diseño cuasiexperimental con un enfoque cuantitativo; luego del tratamiento estadístico; donde se estableció que las características del grupo control y del grupo experimental, que son similares al iniciar luego del experimento, muestran diferencias relevantes; así también, el grupo experimental muestra un desarrollo significativo antes y después del experimento; dicho desarrollo es significativo mostrando la eficiencia y efectividad del experimento.Universidad Cesar Vallejo2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/248910.18050/psiquemag.v12i1.2489PsiqueMag; Vol. 12 No. 1 (2023): January-June; 58-72PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Enero - Junio; 58-722307-084610.18050/psiquemag.v12i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489/2072Derechos de autor 2023 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/24892023-08-16T02:54:46Z
dc.title.none.fl_str_mv The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluación
title The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
spellingShingle The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
Núñez Cárdenas, Jhoscelyn
competencias
matematicas
evaluación
rúbrica
resolución de problemas
instrumento
Competencies
mathematics
evaluation,
rubric
problem solving
instrument
title_short The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
title_full The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
title_fullStr The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
title_full_unstemmed The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
title_sort The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
dc.creator.none.fl_str_mv Núñez Cárdenas, Jhoscelyn
Damián Núñez, Edgar Froilán
author Núñez Cárdenas, Jhoscelyn
author_facet Núñez Cárdenas, Jhoscelyn
Damián Núñez, Edgar Froilán
author_role author
author2 Damián Núñez, Edgar Froilán
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv competencias
matematicas
evaluación
rúbrica
resolución de problemas
instrumento
Competencies
mathematics
evaluation,
rubric
problem solving
instrument
topic competencias
matematicas
evaluación
rúbrica
resolución de problemas
instrumento
Competencies
mathematics
evaluation,
rubric
problem solving
instrument
description In this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city ​​of Lima in the year 2022, for which sixty students have been submitted to which they are evaluated in pretest and posttest; of which thirty students have been subjected to an intervention where the main tools were the evaluation instruments; the pretest and posttest were a checklist in which the evidence of the development of competences was collected when students develop different problems of intra and extra mathematical context; the research was of an experimental, longitudinal type with a quasi-experimental design with a quantitative approach; after statistical treatment; where it is established that the characteristics of the control group and the experimental group, which are similar at the beginning after the experiment, show relevant differences; likewise, the experimental group shows a significant development before and after the experiment; This development is significant showing the efficiency and effectiveness of the experiment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489
10.18050/psiquemag.v12i1.2489
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v12i1.2489
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489/2072
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 12 No. 1 (2023): January-June; 58-72
PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Enero - Junio; 58-72
2307-0846
10.18050/psiquemag.v12i1
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845611548909764608
score 12.789326
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).