The development of mathematical competence and the use of assessment instruments
Descripción del Articulo
In this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city of Lima in the year 2022, for w...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2489 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | competencias matematicas evaluación rúbrica resolución de problemas instrumento Competencies mathematics evaluation, rubric problem solving instrument |
id |
REVUCV_23a47d98a8fc1ec5116dce62657d3564 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2489 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluaciónNúñez Cárdenas, JhoscelynDamián Núñez, Edgar Froiláncompetenciasmatematicasevaluaciónrúbrica resolución de problemasinstrumentoCompetenciesmathematicsevaluation,rubric problem solvinginstrumentIn this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city of Lima in the year 2022, for which sixty students have been submitted to which they are evaluated in pretest and posttest; of which thirty students have been subjected to an intervention where the main tools were the evaluation instruments; the pretest and posttest were a checklist in which the evidence of the development of competences was collected when students develop different problems of intra and extra mathematical context; the research was of an experimental, longitudinal type with a quasi-experimental design with a quantitative approach; after statistical treatment; where it is established that the characteristics of the control group and the experimental group, which are similar at the beginning after the experiment, show relevant differences; likewise, the experimental group shows a significant development before and after the experiment; This development is significant showing the efficiency and effectiveness of the experiment.En el presente artículo es el insumo del trabajo que tiene como propósito establecer el nivel de desarrollo de las competencias matemáticas por medio del uso de instrumentos de evaluación en estudiantes de sexto grado de educación primaria de una IE privada en el distrito de San Miguel de la ciudad de Lima en el año 2022, para lo cual se ha sometido a sesenta estudiantes a los cuales se les evaluó en pretest y postest; de los cuales treinta estudiantes se les ha sometido a una intervención donde las principales herramientas fueron los instrumentos de evaluación; el pretest y postest fueron una lista de cotejo en la que se recogió la evidencia del desarrollo de competencias cuando los estudiantes desarrollan diferentes problemas de contexto intra y extra matemático; la investigación fue de tipo experimental, longitudinal con un diseño cuasiexperimental con un enfoque cuantitativo; luego del tratamiento estadístico; donde se estableció que las características del grupo control y del grupo experimental, que son similares al iniciar luego del experimento, muestran diferencias relevantes; así también, el grupo experimental muestra un desarrollo significativo antes y después del experimento; dicho desarrollo es significativo mostrando la eficiencia y efectividad del experimento.Universidad Cesar Vallejo2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/248910.18050/psiquemag.v12i1.2489PsiqueMag; Vol. 12 No. 1 (2023): January-June; 58-72PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Enero - Junio; 58-722307-084610.18050/psiquemag.v12i1reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489/2072Derechos de autor 2023 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/24892023-08-16T02:54:46Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluación |
title |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
spellingShingle |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments Núñez Cárdenas, Jhoscelyn competencias matematicas evaluación rúbrica resolución de problemas instrumento Competencies mathematics evaluation, rubric problem solving instrument |
title_short |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
title_full |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
title_fullStr |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
title_full_unstemmed |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
title_sort |
The development of mathematical competence and the use of assessment instruments |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Núñez Cárdenas, Jhoscelyn Damián Núñez, Edgar Froilán |
author |
Núñez Cárdenas, Jhoscelyn |
author_facet |
Núñez Cárdenas, Jhoscelyn Damián Núñez, Edgar Froilán |
author_role |
author |
author2 |
Damián Núñez, Edgar Froilán |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
competencias matematicas evaluación rúbrica resolución de problemas instrumento Competencies mathematics evaluation, rubric problem solving instrument |
topic |
competencias matematicas evaluación rúbrica resolución de problemas instrumento Competencies mathematics evaluation, rubric problem solving instrument |
description |
In this article, it is the input of the work whose purpose is to establish the level of development of mathematical skills through the use of evaluation instruments in sixth grade students of primary education of a private IE in the district of San Miguel de la city of Lima in the year 2022, for which sixty students have been submitted to which they are evaluated in pretest and posttest; of which thirty students have been subjected to an intervention where the main tools were the evaluation instruments; the pretest and posttest were a checklist in which the evidence of the development of competences was collected when students develop different problems of intra and extra mathematical context; the research was of an experimental, longitudinal type with a quasi-experimental design with a quantitative approach; after statistical treatment; where it is established that the characteristics of the control group and the experimental group, which are similar at the beginning after the experiment, show relevant differences; likewise, the experimental group shows a significant development before and after the experiment; This development is significant showing the efficiency and effectiveness of the experiment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489 10.18050/psiquemag.v12i1.2489 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v12i1.2489 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2489/2072 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 12 No. 1 (2023): January-June; 58-72 PsiqueMag; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Enero - Junio; 58-72 2307-0846 10.18050/psiquemag.v12i1 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611548909764608 |
score |
12.789326 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).