Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate
Descripción del Articulo
The aim of this essay is to give an account of a debate that still seems to be very much alive, concerning the science of education and if it is more correct to speak of "science" or "educational sciences". Through a bibliographic review, this study attempts to provide an answer...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/626 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/626 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación Ciencias de la educación Disciplina Education Educational sciences Discipline |
id |
REVUCS_bebfc6d243c079a862a999ac9b995e47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/626 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debateEducación como disciplina y como objeto de estudio: aportes para un debateMora-Olate, María LoretoEducaciónCiencias de la educaciónDisciplinaEducationEducational sciencesDisciplineThe aim of this essay is to give an account of a debate that still seems to be very much alive, concerning the science of education and if it is more correct to speak of "science" or "educational sciences". Through a bibliographic review, this study attempts to provide an answer to the question: how is education seen? It is concluded that, given the complexity of the educational phenomenon, to speak of "educational sciences" would not constitute subsidiarity, but rather a rational and necessary interdependence with other disciplines, enabling the study of education in its true social, historical, biological and psychological dimensions.El ensayo tiene por objetivo dar cuenta de un debate que parece persistir acerca del rango científico de la educación o de si es más correcto hablar de «ciencia» o «ciencias de la educación». Mediante una revisión bibliográfica se intenta responder a la pregunta: ¿en qué se reconoce la educación? Se concluye que, debido a la complejidad del fenómeno educativo, hablar de «ciencias de la educación» no constituiría subsidiariedad, sino más bien una sensata y necesaria interdependencia con las demás disciplinas, que permiten estudiar la educación en su real dimensión social, histórica, biológica y psicológica.Universidad Cientifica del Sur2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/62610.21142/DES-1201-2020-0013Desde el Sur; Vol. 12 No. 1 (2020); 201-211Desde el Sur; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 201-211Desde el Sur; v. 12 n. 1 (2020); 201-2112415-09592076-267410.21142/DES-1201-2020reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/626/657info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/6262024-01-31T15:38:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate Educación como disciplina y como objeto de estudio: aportes para un debate |
title |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
spellingShingle |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate Mora-Olate, María Loreto Educación Ciencias de la educación Disciplina Education Educational sciences Discipline |
title_short |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
title_full |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
title_fullStr |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
title_full_unstemmed |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
title_sort |
Education as a discipline and as an object of study: contributions to the debate |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mora-Olate, María Loreto |
author |
Mora-Olate, María Loreto |
author_facet |
Mora-Olate, María Loreto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación Ciencias de la educación Disciplina Education Educational sciences Discipline |
topic |
Educación Ciencias de la educación Disciplina Education Educational sciences Discipline |
description |
The aim of this essay is to give an account of a debate that still seems to be very much alive, concerning the science of education and if it is more correct to speak of "science" or "educational sciences". Through a bibliographic review, this study attempts to provide an answer to the question: how is education seen? It is concluded that, given the complexity of the educational phenomenon, to speak of "educational sciences" would not constitute subsidiarity, but rather a rational and necessary interdependence with other disciplines, enabling the study of education in its true social, historical, biological and psychological dimensions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/626 10.21142/DES-1201-2020-0013 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/626 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1201-2020-0013 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/626/657 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 12 No. 1 (2020); 201-211 Desde el Sur; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 201-211 Desde el Sur; v. 12 n. 1 (2020); 201-211 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1201-2020 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611287198826496 |
score |
12.773333 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).