The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
Descripción del Articulo
The present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1165 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context |
id |
REVUCS_7d853cf60ce292bc6f40a1fbdb5c6171 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1165 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contextsLa evaluación auténtica y su incidencia en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los contextos virtuales universitariosNavas Gotopo, Soratna VerónicaMartínez Sirit, Alfredo Alejandro Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitarioWritten composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university contextThe present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of 40 first-year students from a private university in Lima. They worked through the construction of argumentative texts in a collaborative way and they had to apply the writing threads proposed by Flower and Hayes (1996). Booklets were used and students were given a controversial question, from which the construction of their text would start. The results allow asserting that the authentic evaluation enables the student to become aware of the aspects on which he will be evaluated prior to carrying out the activities, in this case, the rubric represents a successful instrument for achieving this objective.El presente estudio persiguió determinar la incidencia de la evaluación auténtica en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los entornos virtuales de una universidad privada de Lima. Se llevó a cabo bajo un enfoque cuantitativo, con un nivel de investigación explicativa. La muestra estuvo conformada por 40 estudiantes del primer ciclo de una universidad privada de Lima. Se trabajó mediante la construcción de textos argumentativos de forma colaborativa y se debían aplicar los subprocesos de escritura propuestos por Flower y Hayes (1996). Se usaron cuadernillos y se brindaba a los estudiantes una pregunta controversial, de la cual partiría la construcción de su texto. Los resultados permiten aseverar que la evaluación auténtica posibilita que el alumno tome conciencia de los aspectos sobre los que será evaluado antes de la realización de las actividades. En este caso, la rúbrica representa un instrumento exitoso para el logro de este objetivo.Universidad Cientifica del Sur2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/116510.21142/DES-1401-2022-0026Desde el Sur; Vol. 14 No. 2 (2022): Qualitative research methodologies in digital environments; e0026Desde el Sur; Vol. 14 Núm. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026Desde el Sur; v. 14 n. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e00262415-09592076-267410.21142/DES-1402-2022reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165/1020Derechos de autor 2022 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/11652022-12-30T11:26:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts La evaluación auténtica y su incidencia en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los contextos virtuales universitarios |
title |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
spellingShingle |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts Navas Gotopo, Soratna Verónica Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context |
title_short |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
title_full |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
title_fullStr |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
title_full_unstemmed |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
title_sort |
The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Navas Gotopo, Soratna Verónica Martínez Sirit, Alfredo Alejandro |
author |
Navas Gotopo, Soratna Verónica |
author_facet |
Navas Gotopo, Soratna Verónica Martínez Sirit, Alfredo Alejandro |
author_role |
author |
author2 |
Martínez Sirit, Alfredo Alejandro |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context |
topic |
Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context |
description |
The present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of 40 first-year students from a private university in Lima. They worked through the construction of argumentative texts in a collaborative way and they had to apply the writing threads proposed by Flower and Hayes (1996). Booklets were used and students were given a controversial question, from which the construction of their text would start. The results allow asserting that the authentic evaluation enables the student to become aware of the aspects on which he will be evaluated prior to carrying out the activities, in this case, the rubric represents a successful instrument for achieving this objective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165 10.21142/DES-1401-2022-0026 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1401-2022-0026 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165/1020 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Desde el Sur |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 14 No. 2 (2022): Qualitative research methodologies in digital environments; e0026 Desde el Sur; Vol. 14 Núm. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026 Desde el Sur; v. 14 n. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1402-2022 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611287807000576 |
score |
12.737021 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).