The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts

Descripción del Articulo

The present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Navas Gotopo, Soratna Verónica, Martínez Sirit, Alfredo Alejandro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1165
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario
Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context
id REVUCS_7d853cf60ce292bc6f40a1fbdb5c6171
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1165
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contextsLa evaluación auténtica y su incidencia en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los contextos virtuales universitariosNavas Gotopo, Soratna VerónicaMartínez Sirit, Alfredo Alejandro Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitarioWritten composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university contextThe present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of 40 first-year students from a private university in Lima. They worked through the construction of argumentative texts in a collaborative way and they had to apply the writing threads proposed by Flower and Hayes (1996). Booklets were used and students were given a controversial question, from which the construction of their text would start. The results allow asserting that the authentic evaluation enables the student to become aware of the aspects on which he will be evaluated prior to carrying out the activities, in this case, the rubric represents a successful instrument for achieving this objective.El presente estudio persiguió determinar la incidencia de la evaluación auténtica en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los entornos virtuales de una universidad privada de Lima. Se llevó a cabo bajo un enfoque cuantitativo, con un nivel de investigación explicativa. La muestra estuvo conformada por 40 estudiantes del primer ciclo de una universidad privada de Lima. Se trabajó mediante la construcción de textos argumentativos de forma colaborativa y se debían aplicar los subprocesos de escritura propuestos por Flower y Hayes (1996). Se usaron cuadernillos y se brindaba a los estudiantes una pregunta controversial, de la cual partiría la construcción de su texto. Los resultados permiten aseverar que la evaluación auténtica posibilita que el alumno tome conciencia de los aspectos sobre los que será evaluado antes de la realización de las actividades. En este caso, la rúbrica representa un instrumento exitoso para el logro de este objetivo.Universidad Cientifica del Sur2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/116510.21142/DES-1401-2022-0026Desde el Sur; Vol. 14 No. 2 (2022): Qualitative research methodologies in digital environments; e0026Desde el Sur; Vol. 14 Núm. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026Desde el Sur; v. 14 n. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e00262415-09592076-267410.21142/DES-1402-2022reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165/1020Derechos de autor 2022 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/11652022-12-30T11:26:03Z
dc.title.none.fl_str_mv The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
La evaluación auténtica y su incidencia en el mejoramiento de la composición escrita argumentativa en los contextos virtuales universitarios
title The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
spellingShingle The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
Navas Gotopo, Soratna Verónica
Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario
Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context
title_short The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
title_full The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
title_fullStr The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
title_full_unstemmed The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
title_sort The authentic evaluation and its incidence in the improvement of the argumentative written composition in the virtual university contexts
dc.creator.none.fl_str_mv Navas Gotopo, Soratna Verónica
Martínez Sirit, Alfredo Alejandro
author Navas Gotopo, Soratna Verónica
author_facet Navas Gotopo, Soratna Verónica
Martínez Sirit, Alfredo Alejandro
author_role author
author2 Martínez Sirit, Alfredo Alejandro
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario
Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context
topic Composición escrita, evaluación auténtica, texto argumentativo, contexto virtual universitario
Written composition, authentic evaluation, argumentative text, virtual university context
description The present study sought to determine the incidence of authentic evaluation in the improvement of argumentative written composition in virtual environments of a private university in Lima. It was carried out under a quantitative approach, with a level of explanatory research. The sample consisted of 40 first-year students from a private university in Lima. They worked through the construction of argumentative texts in a collaborative way and they had to apply the writing threads proposed by Flower and Hayes (1996). Booklets were used and students were given a controversial question, from which the construction of their text would start. The results allow asserting that the authentic evaluation enables the student to become aware of the aspects on which he will be evaluated prior to carrying out the activities, in this case, the rubric represents a successful instrument for achieving this objective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165
10.21142/DES-1401-2022-0026
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165
identifier_str_mv 10.21142/DES-1401-2022-0026
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1165/1020
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 14 No. 2 (2022): Qualitative research methodologies in digital environments; e0026
Desde el Sur; Vol. 14 Núm. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026
Desde el Sur; v. 14 n. 2 (2022): Metodologías de investigación cualitativa en entornos digitales; e0026
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1402-2022
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845611287807000576
score 12.737021
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).