Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
Descripción del Articulo
The study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash,...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Científica del Sur |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1405 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | inclusión sociocultural diversidad cultural interculturalidad educación universitaria sociocultural inclusion cultural diversity interculturality higher education |
| id |
REVUCS_6090da024c377a9dfad296db1840f8af |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1405 |
| network_acronym_str |
REVUCS |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú)Julca Guerrero, FélixNivin Vargas, LauraCastro Menacho, KatherineVera Gutiérrez, Fanyinclusión socioculturaldiversidad culturalinterculturalidadeducación universitariasociocultural inclusioncultural diversityinterculturalityhigher educationThe study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash, two public universities with degrees and three private universities, one with degrees and two without. A descriptive cross-sectional study was carried out. The results report that only one public university carries out two initial actions of sociocultural inclusion with an intercultural perspective: the incorporation of Quechua and some Andean culture topics in the curriculum, and the access of students from rural communities to the university through a special admission exam. However, intercultural teachers do not have the required profile. Thus, Ancash universities show a lack of greater commitment and coherence with the sociocultural and sociolinguistic diversity of the region and the country. Therefore, innovative, reflective, inclusive and intercultural universities are needed to train competent human resources in, with and for diversity.El estudio analiza las políticas de inclusión social y cultural en las universidades en Áncash (Perú). Socioculturalmente, Áncash siempre fue diverso. En la actualidad, siguen vigentes las tradiciones culturales ancestrales y existen más de 500 000 quechuahablantes. Allí funcionan cinco universidades, dos públicas licenciadas y tres privadas, una licenciada y dos no licenciadas. Se realizó un estudio descriptivo transversal. Los resultados reportan que solo una universidad pública realiza dos acciones iniciales de inclusión sociocultural con perspectiva intercultural: la incorporación del quechua y algunos temas de la cultura andina en el currículo, y el acceso de estudiantes de las comunidades campesinas a la universidad mediante un examen de admisión especial. Empero, los docentes formadores en interculturalidad no cuentan con el perfil requerido. Así, las universidades ancashinas muestran la falta de un mayor compromiso y de coherencia con la diversidad sociocultural y sociolingüística de la región y del país. Entonces, se necesita de universidades innovadoras, reflexivas, inclusivas e interculturales para formar recursos humanos competentes en, con y para la diversidad.Universidad Cientifica del Sur2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/140510.21142/DES-1502-2023-0030Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0030Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e00302415-09592076-267410.21142/DES-1502-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405/113910.21142/Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14052023-12-29T20:31:55Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú) |
| title |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| spellingShingle |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) Julca Guerrero, Félix inclusión sociocultural diversidad cultural interculturalidad educación universitaria sociocultural inclusion cultural diversity interculturality higher education |
| title_short |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| title_full |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| title_fullStr |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| title_full_unstemmed |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| title_sort |
Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Julca Guerrero, Félix Nivin Vargas, Laura Castro Menacho, Katherine Vera Gutiérrez, Fany |
| author |
Julca Guerrero, Félix |
| author_facet |
Julca Guerrero, Félix Nivin Vargas, Laura Castro Menacho, Katherine Vera Gutiérrez, Fany |
| author_role |
author |
| author2 |
Nivin Vargas, Laura Castro Menacho, Katherine Vera Gutiérrez, Fany |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
inclusión sociocultural diversidad cultural interculturalidad educación universitaria sociocultural inclusion cultural diversity interculturality higher education |
| topic |
inclusión sociocultural diversidad cultural interculturalidad educación universitaria sociocultural inclusion cultural diversity interculturality higher education |
| description |
The study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash, two public universities with degrees and three private universities, one with degrees and two without. A descriptive cross-sectional study was carried out. The results report that only one public university carries out two initial actions of sociocultural inclusion with an intercultural perspective: the incorporation of Quechua and some Andean culture topics in the curriculum, and the access of students from rural communities to the university through a special admission exam. However, intercultural teachers do not have the required profile. Thus, Ancash universities show a lack of greater commitment and coherence with the sociocultural and sociolinguistic diversity of the region and the country. Therefore, innovative, reflective, inclusive and intercultural universities are needed to train competent human resources in, with and for diversity. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Text |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405 10.21142/DES-1502-2023-0030 |
| url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405 |
| identifier_str_mv |
10.21142/DES-1502-2023-0030 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405/1139 10.21142/ |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0030 Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030 Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1502-2023 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
| instname_str |
Universidad Científica del Sur |
| instacron_str |
CIENTÍFICA |
| institution |
CIENTÍFICA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1850050554947960832 |
| score |
13.0095215 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).