Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)

Descripción del Articulo

The study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Julca Guerrero, Félix, Nivin Vargas, Laura, Castro Menacho, Katherine, Vera Gutiérrez, Fany
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1405
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:inclusión sociocultural
diversidad cultural
interculturalidad
educación universitaria
sociocultural inclusion
cultural diversity
interculturality
higher education
id REVUCS_6090da024c377a9dfad296db1840f8af
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1405
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú)Julca Guerrero, FélixNivin Vargas, LauraCastro Menacho, KatherineVera Gutiérrez, Fanyinclusión socioculturaldiversidad culturalinterculturalidadeducación universitariasociocultural inclusioncultural diversityinterculturalityhigher educationThe study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash, two public universities with degrees and three private universities, one with degrees and two without. A descriptive cross-sectional study was carried out. The results report that only one public university carries out two initial actions of sociocultural inclusion with an intercultural perspective: the incorporation of Quechua and some Andean culture topics in the curriculum, and the access of students from rural communities to the university through a special admission exam. However, intercultural teachers do not have the required profile. Thus, Ancash universities show a lack of greater commitment and coherence with the sociocultural and sociolinguistic diversity of the region and the country. Therefore, innovative, reflective, inclusive and intercultural universities are needed to train competent human resources in, with and for diversity.El estudio analiza las políticas de inclusión social y cultural en las universidades en Áncash (Perú). Socioculturalmente, Áncash siempre fue diverso. En la actualidad, siguen vigentes las tradiciones culturales ancestrales y existen más de 500 000 quechuahablantes. Allí funcionan cinco universidades, dos públicas licenciadas y tres privadas, una licenciada y dos no licenciadas. Se realizó un estudio descriptivo transversal. Los resultados reportan que solo una universidad pública realiza dos acciones iniciales de inclusión sociocultural con perspectiva intercultural: la incorporación del quechua y algunos temas de la cultura andina en el currículo, y el acceso de estudiantes de las comunidades campesinas a la universidad mediante un examen de admisión especial. Empero, los docentes formadores en interculturalidad no cuentan con el perfil requerido. Así, las universidades ancashinas muestran la falta de un mayor compromiso y de coherencia con la diversidad sociocultural y sociolingüística de la región y del país. Entonces, se necesita de universidades innovadoras, reflexivas, inclusivas e interculturales para formar recursos humanos competentes en, con y para la diversidad.Universidad Cientifica del Sur2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/140510.21142/DES-1502-2023-0030Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0030Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e00302415-09592076-267410.21142/DES-1502-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405/113910.21142/Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14052023-12-29T20:31:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú)
title Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
spellingShingle Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
Julca Guerrero, Félix
inclusión sociocultural
diversidad cultural
interculturalidad
educación universitaria
sociocultural inclusion
cultural diversity
interculturality
higher education
title_short Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
title_full Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
title_fullStr Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
title_full_unstemmed Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
title_sort Social and cultural inclusion in university education in Ancash (Peru)
dc.creator.none.fl_str_mv Julca Guerrero, Félix
Nivin Vargas, Laura
Castro Menacho, Katherine
Vera Gutiérrez, Fany
author Julca Guerrero, Félix
author_facet Julca Guerrero, Félix
Nivin Vargas, Laura
Castro Menacho, Katherine
Vera Gutiérrez, Fany
author_role author
author2 Nivin Vargas, Laura
Castro Menacho, Katherine
Vera Gutiérrez, Fany
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv inclusión sociocultural
diversidad cultural
interculturalidad
educación universitaria
sociocultural inclusion
cultural diversity
interculturality
higher education
topic inclusión sociocultural
diversidad cultural
interculturalidad
educación universitaria
sociocultural inclusion
cultural diversity
interculturality
higher education
description The study analyzes the policies of social and cultural inclusion in universities in Ancash, Peru. Socioculturally, Ancash has always been diverse; currently, ancestral cultural traditions are still in practice, and there are more than 500,000 Quechua speakers. There are five universities in Ancash, two public universities with degrees and three private universities, one with degrees and two without. A descriptive cross-sectional study was carried out. The results report that only one public university carries out two initial actions of sociocultural inclusion with an intercultural perspective: the incorporation of Quechua and some Andean culture topics in the curriculum, and the access of students from rural communities to the university through a special admission exam. However, intercultural teachers do not have the required profile. Thus, Ancash universities show a lack of greater commitment and coherence with the sociocultural and sociolinguistic diversity of the region and the country. Therefore, innovative, reflective, inclusive and intercultural universities are needed to train competent human resources in, with and for diversity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Text
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405
10.21142/DES-1502-2023-0030
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405
identifier_str_mv 10.21142/DES-1502-2023-0030
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1405/1139
10.21142/
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0030
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030
Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0030
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1502-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1850050554947960832
score 13.0095215
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).