The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
Descripción del Articulo
A good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage cre...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1486 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Brecht pedagogía paradigmas teatralidades expandidas artes vivas teatralidades liminales violencia pedagogy paradigms expanded theatrics living arts liminal theatrics violence |
id |
REVUCS_52d58721e8f4c1bee5008f9d1baf24c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1486 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visibleLa presencia de las teorías de Brecht en la formación teatral y en la escena contemporánea como medio para visibilizar la violencia.Rodríguez Herrera, Raúl Ángel ValentínBrechtpedagogíaparadigmasteatralidades expandidasartes vivasteatralidades liminalesviolenciaBrechtpedagogyparadigmsexpanded theatricsliving artsliminal theatricsviolenceA good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage creation are excluded. For this reason, the present work tries to give greater prominence to Brechtian ideas; with the purpose that the students assume their creation from a greater aesthetic, ethical and political conscience. The intention will be to promote tools so that students; as well as scenic creators and creators articulate artistic practices that denounce, criticize and/or make violence visible. It is pertinent that teachers assume other pedagogies according to the needs of our time, because we cannot continue replicating models of creation that have been surpassed by the march of history. Buena parte de los programas de estudio de las licenciatura en teatro o actuación están diseñados para formar creadores escénicos que durante su etapa profesional se dedicarán a crear ficciones construidas a partir de textos dramáticos de corte aristotélico. En dichos modelos quedan excluidas otras maneras de articular la creación escénica. Por tal motivo el presente trabajo intenta otorgar mayor protagonismo a las ideas brechtianas, con la finalidad de que el alumnado asuma su creación desde una mayor conciencia estética, ética y política. La intención será impulsar herramientas para que las y los estudiantes, así como creadores y creadoras escénicas, articulen prácticas artísticas que denuncien, critiquen o visibilicen la violencia. Es pertinente que la docencia asuma otras pedagogías acordes a las necesidades de nuestro tiempo, debido a que no podemos seguir replicando modelos de creación que han sido superados por la marcha de la Historia.Universidad Cientifica del Sur2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por parestextoEspañolapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e003810.21142/DES-1503-2023-0038Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0038Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e00382415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038/e003810.21142/Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14862023-12-29T20:41:22Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible La presencia de las teorías de Brecht en la formación teatral y en la escena contemporánea como medio para visibilizar la violencia. |
title |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
spellingShingle |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín Brecht pedagogía paradigmas teatralidades expandidas artes vivas teatralidades liminales violencia Brecht pedagogy paradigms expanded theatrics living arts liminal theatrics violence |
title_short |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
title_full |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
title_fullStr |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
title_full_unstemmed |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
title_sort |
The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín |
author |
Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín |
author_facet |
Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Brecht pedagogía paradigmas teatralidades expandidas artes vivas teatralidades liminales violencia Brecht pedagogy paradigms expanded theatrics living arts liminal theatrics violence |
topic |
Brecht pedagogía paradigmas teatralidades expandidas artes vivas teatralidades liminales violencia Brecht pedagogy paradigms expanded theatrics living arts liminal theatrics violence |
description |
A good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage creation are excluded. For this reason, the present work tries to give greater prominence to Brechtian ideas; with the purpose that the students assume their creation from a greater aesthetic, ethical and political conscience. The intention will be to promote tools so that students; as well as scenic creators and creators articulate artistic practices that denounce, criticize and/or make violence visible. It is pertinent that teachers assume other pedagogies according to the needs of our time, because we cannot continue replicating models of creation that have been surpassed by the march of history. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares texto Español |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038 10.21142/DES-1503-2023-0038 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038 |
identifier_str_mv |
10.21142/DES-1503-2023-0038 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038/e0038 10.21142/ |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Desde el Sur |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cientifica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0038 Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038 Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038 2415-0959 2076-2674 10.21142/DES-1503-2023 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844977496647270400 |
score |
12.9067135 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).