The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible

Descripción del Articulo

A good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage cre...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1486
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Brecht
pedagogía
paradigmas
teatralidades expandidas
artes vivas
teatralidades liminales
violencia
pedagogy
paradigms
expanded theatrics
living arts
liminal theatrics
violence
id REVUCS_52d58721e8f4c1bee5008f9d1baf24c9
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1486
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visibleLa presencia de las teorías de Brecht en la formación teatral y en la escena contemporánea como medio para visibilizar la violencia.Rodríguez Herrera, Raúl Ángel ValentínBrechtpedagogíaparadigmasteatralidades expandidasartes vivasteatralidades liminalesviolenciaBrechtpedagogyparadigmsexpanded theatricsliving artsliminal theatricsviolenceA good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage creation are excluded. For this reason, the present work tries to give greater prominence to Brechtian ideas; with the purpose that the students assume their creation from a greater aesthetic, ethical and political conscience. The intention will be to promote tools so that students; as well as scenic creators and creators articulate artistic practices that denounce, criticize and/or make violence visible. It is pertinent that teachers assume other pedagogies according to the needs of our time, because we cannot continue replicating models of creation that have been surpassed by the march of history. Buena parte de los programas de estudio de las licenciatura en teatro o actuación están diseñados para formar creadores escénicos que durante su etapa profesional se dedicarán a crear ficciones construidas a partir de textos dramáticos de corte aristotélico. En dichos modelos quedan excluidas otras maneras de articular la creación escénica. Por tal motivo el presente trabajo intenta otorgar mayor protagonismo a las ideas brechtianas, con la finalidad de que el alumnado asuma su creación desde una mayor conciencia estética, ética y política. La intención será impulsar herramientas para que las y los estudiantes, así como creadores y creadoras escénicas, articulen prácticas artísticas que denuncien, critiquen o visibilicen la violencia. Es pertinente que la docencia asuma otras pedagogías acordes a las necesidades de nuestro tiempo, debido a que no podemos seguir replicando modelos de creación que han sido superados por la marcha de la Historia.Universidad Cientifica del Sur2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por parestextoEspañolapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e003810.21142/DES-1503-2023-0038Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0038Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e00382415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038/e003810.21142/Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14862023-12-29T20:41:22Z
dc.title.none.fl_str_mv The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
La presencia de las teorías de Brecht en la formación teatral y en la escena contemporánea como medio para visibilizar la violencia.
title The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
spellingShingle The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín
Brecht
pedagogía
paradigmas
teatralidades expandidas
artes vivas
teatralidades liminales
violencia
Brecht
pedagogy
paradigms
expanded theatrics
living arts
liminal theatrics
violence
title_short The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
title_full The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
title_fullStr The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
title_full_unstemmed The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
title_sort The presence of Brecht’s theories in theater training and in the contemporary scene as a way to make violence visible
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín
author Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín
author_facet Rodríguez Herrera, Raúl Ángel Valentín
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Brecht
pedagogía
paradigmas
teatralidades expandidas
artes vivas
teatralidades liminales
violencia
Brecht
pedagogy
paradigms
expanded theatrics
living arts
liminal theatrics
violence
topic Brecht
pedagogía
paradigmas
teatralidades expandidas
artes vivas
teatralidades liminales
violencia
Brecht
pedagogy
paradigms
expanded theatrics
living arts
liminal theatrics
violence
description A good part of the study programs of the Degree in theater and/or acting are designed to train stage creators who, during their professional stage, will dedicate themselves to creating fictions built from dramatic texts of an Aristotelian nature. In these models, other ways of articulating stage creation are excluded. For this reason, the present work tries to give greater prominence to Brechtian ideas; with the purpose that the students assume their creation from a greater aesthetic, ethical and political conscience. The intention will be to promote tools so that students; as well as scenic creators and creators articulate artistic practices that denounce, criticize and/or make violence visible. It is pertinent that teachers assume other pedagogies according to the needs of our time, because we cannot continue replicating models of creation that have been surpassed by the march of history. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
texto
Español
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038
10.21142/DES-1503-2023-0038
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038
identifier_str_mv 10.21142/DES-1503-2023-0038
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/e0038/e0038
10.21142/
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0038
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038
Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0038
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1503-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844977496647270400
score 12.9067135
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).