Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020
Descripción del Articulo
Aim: The new modality of virtual classes that dental students go through, it can have negative effects on psychological health and / or academic performance. The objective was to determine the relationship between stress and depression in the social academic environment in 2020 in dentistry students...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/960 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/960 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | estrés depresión COVID-19 estudiantes odontología stress depression students dentistry |
id |
REVUCS_19741dd992bb610b33daa876897098d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/960 |
network_acronym_str |
REVUCS |
network_name_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository_id_str |
. |
spelling |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020Estrés y depresión en el entorno académico-social durante el 2020 en estudiantes de odontologíaEspinoza Vilela, Francis ValeriaCárdenas Flores, Carol MagalyestrésdepresiónCOVID-19estudiantesodontologíastressdepressionCOVID-19studentsdentistryAim: The new modality of virtual classes that dental students go through, it can have negative effects on psychological health and / or academic performance. The objective was to determine the relationship between stress and depression in the social academic environment in 2020 in dentistry students at the Southern Scientific University. Materials and Methods: The study was descriptive, observational, cross-sectional and prospective where 108 students of the Dentistry career from 6th to 10th cycle of the Southern Scientific University participated and these were evaluated by means of a questionnaire with the SISCO scale to measure stress academic and the BECK scale (BID II) was used for depression. Results: in the 6th cycle there is more probability of stress and depression; the age group most affected were students aged 19-22. The p value for the relationship between academic stress and depression was p <0.001 Conclusion: There are statistically significant differences between academic stress and depression in students from the 6th to the 10th cycle of the Stomatology career at the Southern Scientific University. Objetivo: La nueva modalidad de clases virtuales que atraviesan los estudiantes de odontología, puede traer efectos negativos en la salud psicológica y/o en el desempeño académico. El objetivo fue determinar la relación del estrés y depresión en el entorno académico social durante el 2020 en los estudiantes de Odontología de la Universidad Científica del Sur. Materiales y Métodos: El estudio fue de tipo descriptivo observasional, transversal y prospectivo donde participaron 108 estudiantes de la carrera de Odontología de 6to a 10mo ciclo de la Universidad Científica del Sur y estos fueron evaluados mediante un cuestionario con la escala SISCO para medir el estrés académico y la escala BECK (IDB) se utilizó para depresión. Resultados: En el 6to ciclo existe probalidad de estrés y depresión; el grupo etario más afectado fueron los estudiantes de 19-22 años. El valor p para la relación entre el estrés académico y depresión fue p<0.001 Conclusión: Existe diferencias estadísticamente significativas entre el estrés académico y depresión en los estudiantes del 6to al 10mo ciclo de la carrera de Estomatología de la Universidad Científica del Sur.Carrera de Estomatología de la Universidad Científica del Sur2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/96010.21142/2523-2754-0904-2021-080Revista Científica Odontológica; Vol. 9 Núm. 4 (2021); e080Revista Científica Odontológica; Vol. 9 No. 4 (2021); e0802523-27542310-2594reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/960/865info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/9602022-05-17T09:17:35Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 Estrés y depresión en el entorno académico-social durante el 2020 en estudiantes de odontología |
title |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
spellingShingle |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 Espinoza Vilela, Francis Valeria estrés depresión COVID-19 estudiantes odontología stress depression COVID-19 students dentistry |
title_short |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
title_full |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
title_fullStr |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
title_full_unstemmed |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
title_sort |
Stress and depression in the social and academic setting of dentistry students in 2020 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Espinoza Vilela, Francis Valeria Cárdenas Flores, Carol Magaly |
author |
Espinoza Vilela, Francis Valeria |
author_facet |
Espinoza Vilela, Francis Valeria Cárdenas Flores, Carol Magaly |
author_role |
author |
author2 |
Cárdenas Flores, Carol Magaly |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
estrés depresión COVID-19 estudiantes odontología stress depression COVID-19 students dentistry |
topic |
estrés depresión COVID-19 estudiantes odontología stress depression COVID-19 students dentistry |
description |
Aim: The new modality of virtual classes that dental students go through, it can have negative effects on psychological health and / or academic performance. The objective was to determine the relationship between stress and depression in the social academic environment in 2020 in dentistry students at the Southern Scientific University. Materials and Methods: The study was descriptive, observational, cross-sectional and prospective where 108 students of the Dentistry career from 6th to 10th cycle of the Southern Scientific University participated and these were evaluated by means of a questionnaire with the SISCO scale to measure stress academic and the BECK scale (BID II) was used for depression. Results: in the 6th cycle there is more probability of stress and depression; the age group most affected were students aged 19-22. The p value for the relationship between academic stress and depression was p <0.001 Conclusion: There are statistically significant differences between academic stress and depression in students from the 6th to the 10th cycle of the Stomatology career at the Southern Scientific University. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/960 10.21142/2523-2754-0904-2021-080 |
url |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/960 |
identifier_str_mv |
10.21142/2523-2754-0904-2021-080 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/odontologica/article/view/960/865 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Estomatología de la Universidad Científica del Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Estomatología de la Universidad Científica del Sur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica Odontológica; Vol. 9 Núm. 4 (2021); e080 Revista Científica Odontológica; Vol. 9 No. 4 (2021); e080 2523-2754 2310-2594 reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur instname:Universidad Científica del Sur instacron:CIENTÍFICA |
instname_str |
Universidad Científica del Sur |
instacron_str |
CIENTÍFICA |
institution |
CIENTÍFICA |
reponame_str |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
collection |
Revistas - Universidad Científica del Sur |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611284879376384 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).