Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos

Descripción del Articulo

The term «marks of historicity» was coined by Krzysztof Pomian to establish the non-fictionality of the historical text. The traditional historical novel appropriates these «marks of historicity» to give its discourse the appearance of being historical. On the other hand, the New Latin American Hist...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Armas Alcántara, Luis Ernesto, Valenzuela Garcés, Jorge Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1469
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1469
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Nueva novela histórica latinoamericana
marcas de historicidad
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
Yo el Supremo
New Latin American Historical Novel
marks of historicity
I the Supreme
id REVUCS_0138e49d5283bf83228159e887c24afd
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1469
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa BastosSubversión de las marcas de historicidad en la Nueva Novela Histórica Latinoamericana: : ejemplos en Yo el Supremo de Roa BastosArmas Alcántara, Luis ErnestoValenzuela Garcés, Jorge Antonio Nueva novela histórica latinoamericanamarcas de historicidadSeymour MentonKrzysztof PomianYo el SupremoNew Latin American Historical Novelmarks of historicitySeymour MentonKrzysztof PomianI the SupremeThe term «marks of historicity» was coined by Krzysztof Pomian to establish the non-fictionality of the historical text. The traditional historical novel appropriates these «marks of historicity» to give its discourse the appearance of being historical. On the other hand, the New Latin American Historical Novel, a term popularized by Seymour Menton, not only appropriates these «marks» by imitating them in form but also subverts them by applying the characteristics assigned by Menton. This is the objective of the present article. To achieve this, the methodology used was the analysis of the literary discourse present in the paratext of I the Supreme by Roa Bastos. It was primarily concluded that the New Latin American Historical Novel differs from the traditional one in that it subverts the «marks of historicity» and that it imitates them, that to subvert them resorts to parody, the carnivalesque and anachrony, and that in I the Supreme they are strategically subverted affecting its paratext.El término «marcas de historicidad» fue acuñado por Krzysztof Pomian para establecer la no ficcionalidad del texto histórico. La novela histórica tradicional se apropia de estas «marcas de historicidad» para que su discurso comporte la apariencia de histórico. Por otra parte, la nueva novela histórica latinoamericana, término difundido por Seymour Menton, no solamente se apropiaría de estas «marcas», imitándolas en su forma, sino que, aplicando las características asignadas por Menton, las subvertiría. Este es el objetivo del presente artículo. Para alcanzarlo se utilizó como metodología el análisis del discurso literario presente en el paratexto de Yo el Supremo de Roa Bastos. Se concluyó principalmente que la nueva novela histórica latinoamericana se diferencia de la tradicional en que subvierte las «marcas de historicidad» y esta las imita, que para subvertirlas recurre a la parodia, lo carnavalesco y la anacronía, y que en Yo el Supremo se subvierten estratégicamente afectando su paratexto.Universidad Cientifica del Sur2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/146910.21142/DES-1503-2023-0044Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0044Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0044Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e00442415-09592076-267410.21142/DES-1503-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1469/1167Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/14692023-12-21T19:07:34Z
dc.title.none.fl_str_mv Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
Subversión de las marcas de historicidad en la Nueva Novela Histórica Latinoamericana: : ejemplos en Yo el Supremo de Roa Bastos
title Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
spellingShingle Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
Armas Alcántara, Luis Ernesto
Nueva novela histórica latinoamericana
marcas de historicidad
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
Yo el Supremo
New Latin American Historical Novel
marks of historicity
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
I the Supreme
title_short Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
title_full Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
title_fullStr Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
title_full_unstemmed Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
title_sort Subversion of the marks of historicity in the New Latin American Historical Novel: : examples in Yo el Supremo of Roa Bastos
dc.creator.none.fl_str_mv Armas Alcántara, Luis Ernesto
Valenzuela Garcés, Jorge Antonio
author Armas Alcántara, Luis Ernesto
author_facet Armas Alcántara, Luis Ernesto
Valenzuela Garcés, Jorge Antonio
author_role author
author2 Valenzuela Garcés, Jorge Antonio
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Nueva novela histórica latinoamericana
marcas de historicidad
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
Yo el Supremo
New Latin American Historical Novel
marks of historicity
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
I the Supreme
topic Nueva novela histórica latinoamericana
marcas de historicidad
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
Yo el Supremo
New Latin American Historical Novel
marks of historicity
Seymour Menton
Krzysztof Pomian
I the Supreme
description The term «marks of historicity» was coined by Krzysztof Pomian to establish the non-fictionality of the historical text. The traditional historical novel appropriates these «marks of historicity» to give its discourse the appearance of being historical. On the other hand, the New Latin American Historical Novel, a term popularized by Seymour Menton, not only appropriates these «marks» by imitating them in form but also subverts them by applying the characteristics assigned by Menton. This is the objective of the present article. To achieve this, the methodology used was the analysis of the literary discourse present in the paratext of I the Supreme by Roa Bastos. It was primarily concluded that the New Latin American Historical Novel differs from the traditional one in that it subverts the «marks of historicity» and that it imitates them, that to subvert them resorts to parody, the carnivalesque and anachrony, and that in I the Supreme they are strategically subverted affecting its paratext.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Text
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1469
10.21142/DES-1503-2023-0044
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1469
identifier_str_mv 10.21142/DES-1503-2023-0044
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1469/1167
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 3 (2023): Pedagogical approach, creation and identity in the performing arts; e0044
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0044
Desde el Sur; v. 15 n. 3 (2023): Enfoque pedagógico, creación e identidad en las artes escénicas; e0044
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1503-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1850050554994098176
score 12.807781
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).