Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
Descripción del Articulo
The representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certa...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2004 |
Institución: | Universidad Católica San Pablo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica San Pablo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/520 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | imaginario campesino artistas indígenas |
id |
REVUCSP_8de24dd7605123f9aa2ce9e9337d700a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/520 |
network_acronym_str |
REVUCSP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository_id_str |
|
spelling |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)Representación e imaginario campesino: La vida tras la mirada de un catequista (Cajamarca, Perú)Mujica Bermúdez, Luisimaginario campesinoartistas indígenasThe representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certain situations and the insinuations of utopias that would like to build a tinkuy, an encounter; that is to say, they are aesthetic spaces where the traces of perceptions and feelings, as well as the brushstrokes of desires and expectations, are artistically combined thanks to the skill and tenderness of the draftsman or painter, creating a "book open to the eyes of the readers."Las representaciones realizadas por Guamán Poma de Ayala, las presentadas por Martínez de Compañón, las difundidas por los pintores de Sarhua, las pinturas de Carmelón Berrocal y de muchos otros artistas que están en el anonimato son densas formas textuales en las cuales los diagnósticos de la realidad, las denuncias o los rechazos a determinadas situaciones y las insinuaciones de utopías que se quisieran construir un tinkuy, un encuentro; vale decir, son espacios estéticos donde los trazos de las percepciones y los sentimientos, así como las pinceladas de los deseos y las expectativas, se combinan artísticamente gracias a la habilidad y la ternura del dibujante o pintor, creando un "libro abierto a los ojos de los lectores".Universidad Católica San Pablo2004-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/52010.36901/allpanchis.v36i64.520Allpanchis; Vol. 36 Núm. 64 (2004): Religiones y Espacio Andino; 101-134Allpanchis; Vol. 36 No. 64 (2004): Religions and Andean Space; 101-1342708-89600252-883510.36901/allpanchis.v36i64reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520/516Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/5202022-05-26T05:05:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) Representación e imaginario campesino: La vida tras la mirada de un catequista (Cajamarca, Perú) |
title |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
spellingShingle |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) Mujica Bermúdez, Luis imaginario campesino artistas indígenas |
title_short |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
title_full |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
title_fullStr |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
title_full_unstemmed |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
title_sort |
Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mujica Bermúdez, Luis |
author |
Mujica Bermúdez, Luis |
author_facet |
Mujica Bermúdez, Luis |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
imaginario campesino artistas indígenas |
topic |
imaginario campesino artistas indígenas |
description |
The representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certain situations and the insinuations of utopias that would like to build a tinkuy, an encounter; that is to say, they are aesthetic spaces where the traces of perceptions and feelings, as well as the brushstrokes of desires and expectations, are artistically combined thanks to the skill and tenderness of the draftsman or painter, creating a "book open to the eyes of the readers." |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520 10.36901/allpanchis.v36i64.520 |
url |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520 |
identifier_str_mv |
10.36901/allpanchis.v36i64.520 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520/516 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica San Pablo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Allpanchis; Vol. 36 Núm. 64 (2004): Religiones y Espacio Andino; 101-134 Allpanchis; Vol. 36 No. 64 (2004): Religions and Andean Space; 101-134 2708-8960 0252-8835 10.36901/allpanchis.v36i64 reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo instname:Universidad Católica San Pablo instacron:UCSP |
instname_str |
Universidad Católica San Pablo |
instacron_str |
UCSP |
institution |
UCSP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
collection |
Revistas - Universidad Católica San Pablo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845972760440864768 |
score |
13.02468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).