Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)

Descripción del Articulo

The representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mujica Bermúdez, Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2004
Institución:Universidad Católica San Pablo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica San Pablo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/520
Enlace del recurso:https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:imaginario campesino
artistas indígenas
id REVUCSP_8de24dd7605123f9aa2ce9e9337d700a
oai_identifier_str oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/520
network_acronym_str REVUCSP
network_name_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository_id_str
spelling Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)Representación e imaginario campesino: La vida tras la mirada de un catequista (Cajamarca, Perú)Mujica Bermúdez, Luisimaginario campesinoartistas indígenasThe representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certain situations and the insinuations of utopias that would like to build a tinkuy, an encounter; that is to say, they are aesthetic spaces where the traces of perceptions and feelings, as well as the brushstrokes of desires and expectations, are artistically combined thanks to the skill and tenderness of the draftsman or painter, creating a "book open to the eyes of the readers."Las representaciones realizadas por Guamán Poma de Ayala, las presentadas por Martínez de Compañón, las difundidas por los pintores de Sarhua, las pinturas de Carmelón Berrocal y de muchos otros artistas que están en el anonimato son densas formas textuales en las cuales los diagnósticos de la realidad, las denuncias o los rechazos a determinadas situaciones y las insinuaciones de utopías que se quisieran construir un tinkuy, un encuentro; vale decir, son espacios estéticos donde los trazos de las percepciones y los sentimientos, así como las pinceladas de los deseos y las expectativas, se combinan artísticamente gracias a la habilidad y la ternura del dibujante o pintor, creando un "libro abierto a los ojos de los lectores".Universidad Católica San Pablo2004-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/52010.36901/allpanchis.v36i64.520Allpanchis; Vol. 36 Núm. 64 (2004): Religiones y Espacio Andino; 101-134Allpanchis; Vol. 36 No. 64 (2004): Religions and Andean Space; 101-1342708-89600252-883510.36901/allpanchis.v36i64reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520/516Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/5202022-05-26T05:05:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
Representación e imaginario campesino: La vida tras la mirada de un catequista (Cajamarca, Perú)
title Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
spellingShingle Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
Mujica Bermúdez, Luis
imaginario campesino
artistas indígenas
title_short Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
title_full Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
title_fullStr Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
title_full_unstemmed Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
title_sort Representation and peasant imagination: Life after the gaze of a catechist (Cajamarca, Peru)
dc.creator.none.fl_str_mv Mujica Bermúdez, Luis
author Mujica Bermúdez, Luis
author_facet Mujica Bermúdez, Luis
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv imaginario campesino
artistas indígenas
topic imaginario campesino
artistas indígenas
description The representations made by Guamán Poma de Ayala, those presented by Martínez de Compañón, those disseminated by the painters of Sarhua, the paintings by Carmelón Berrocal and many other anonymous artists are dense textual forms in which diagnoses of reality, the denunciations or rejections of certain situations and the insinuations of utopias that would like to build a tinkuy, an encounter; that is to say, they are aesthetic spaces where the traces of perceptions and feelings, as well as the brushstrokes of desires and expectations, are artistically combined thanks to the skill and tenderness of the draftsman or painter, creating a "book open to the eyes of the readers."
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520
10.36901/allpanchis.v36i64.520
url https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520
identifier_str_mv 10.36901/allpanchis.v36i64.520
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/520/516
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2004 Luis Mujica Bermúdez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
dc.source.none.fl_str_mv Allpanchis; Vol. 36 Núm. 64 (2004): Religiones y Espacio Andino; 101-134
Allpanchis; Vol. 36 No. 64 (2004): Religions and Andean Space; 101-134
2708-8960
0252-8835
10.36901/allpanchis.v36i64
reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo
instname:Universidad Católica San Pablo
instacron:UCSP
instname_str Universidad Católica San Pablo
instacron_str UCSP
institution UCSP
reponame_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
collection Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845972760440864768
score 13.02468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).