Ethnographic elements in the 16th century Peruvian soldiery chronicle: The vision of the other

Descripción del Articulo

The Spanis conquerors form an important group of authors within the historiographical context of the colonial world. The object of this article is to focus on the question how the indigenous people are described in the chronicles written by soldiers, which kind of motives, arguments and discourse tr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Stoll, Eva
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Católica San Pablo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica San Pablo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/247
Enlace del recurso:https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/247
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:historiografía colonial
crónica soldadesca
etnografía
tradiciones discursivas
alteridad indígena
conquista
Conquer
soldiery chronicle
Descripción
Sumario:The Spanis conquerors form an important group of authors within the historiographical context of the colonial world. The object of this article is to focus on the question how the indigenous people are described in the chronicles written by soldiers, which kind of motives, arguments and discourse traditions predominate in their ethnographical representation. Three Peruvian soldiers-chronicles of the sixteenth century will be analyzed in this perspective: the Memoria written by Juan Ruiz de Arce [ca. 1543], the Relacion del descubrimiento y conquista de los reinos del Perú [ca. 1565] by Alonso Borregán. It is to be shown that these texts not only differ in their degree of accuracy, but also in different kinds of instrumentalization of the ethnographic discourse.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).