Ethnographic and cultural content in bilingual education

Descripción del Articulo

Two axiomatic statements about the role of languages ​​in national society will make it easier for me to address the reflections announced in the title: the first tells us that languages ​​always play an important role as cohesive culturally organized social groups; they represent, thanks to their r...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ballón Aguirre, Enrique
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1987
Institución:Universidad Católica San Pablo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica San Pablo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/978
Enlace del recurso:https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/978
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación bilingüe
Perú
educación intercultural
Peru
id REVUCSP_50a9a3075c12dc6fff325a2b259bd4d2
oai_identifier_str oai:revistas.ucsp.edu.pe:article/978
network_acronym_str REVUCSP
network_name_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository_id_str
spelling Ethnographic and cultural content in bilingual educationContenidos etnográficos y culturales en la educación bilingüeBallón Aguirre, Enriqueeducación bilingüePerúeducación interculturalPeruTwo axiomatic statements about the role of languages ​​in national society will make it easier for me to address the reflections announced in the title: the first tells us that languages ​​always play an important role as cohesive culturally organized social groups; they represent, thanks to their respective lexicons and syntaxes, the regulated way in which these groups make themselves intelligible and understand the reality they live in. The second statement, more specific, starts from the fact that the combined historical, anthropological and linguistic study of Peruvian society has configured the following evidence: the multicultural nature of our various manifested social activities agrees with the multilingualism that expresses them.Dos enunciados axiomáticos sobre la función de las lenguas en la sociedad nacional, me facilitarán el encaminamiento de las reflexiones anunciadas en el título: el primero nos dice que las lenguas desempeñan siempre un papel importante como cohesionadoras de los grupos sociales culturalmente organizados; ellas representan, gracias a sus respectivos léxicos y a sus sintaxis, el modo regulado cómo esos grupos se hacen inteligibles a sí mismos y comprenden a la realidad que viven. El segundo enunciado, más específico, parte del hecho de que el estudio histórico, antropológico y lingüístico conjugado de la sociedad peruana, ha configurado la siguiente evidencia: el carácter pluricultural de nuestras diversas actividades sociales manifestadas, concuerda con el multilingüismo que las expresa.Universidad Católica San Pablo1987-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/97810.36901/allpanchis.v19i29/30.978Allpanchis; Vol. 19 Núm. 29/30 (1987): Lengua, nación y mundo andino; 309-329Allpanchis; Vol. 19 No. 29/30 (1987): Nation Language and Andean World; 309-3292708-89600252-883510.36901/allpanchis.v19i29/30reponame:Revistas - Universidad Católica San Pabloinstname:Universidad Católica San Pabloinstacron:UCSPspahttps://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/978/1031Derechos de autor 1987 Enrique Ballón Aguirre http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ucsp.edu.pe:article/9782024-04-27T17:35:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Ethnographic and cultural content in bilingual education
Contenidos etnográficos y culturales en la educación bilingüe
title Ethnographic and cultural content in bilingual education
spellingShingle Ethnographic and cultural content in bilingual education
Ballón Aguirre, Enrique
educación bilingüe
Perú
educación intercultural
Peru
title_short Ethnographic and cultural content in bilingual education
title_full Ethnographic and cultural content in bilingual education
title_fullStr Ethnographic and cultural content in bilingual education
title_full_unstemmed Ethnographic and cultural content in bilingual education
title_sort Ethnographic and cultural content in bilingual education
dc.creator.none.fl_str_mv Ballón Aguirre, Enrique
author Ballón Aguirre, Enrique
author_facet Ballón Aguirre, Enrique
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv educación bilingüe
Perú
educación intercultural
Peru
topic educación bilingüe
Perú
educación intercultural
Peru
description Two axiomatic statements about the role of languages ​​in national society will make it easier for me to address the reflections announced in the title: the first tells us that languages ​​always play an important role as cohesive culturally organized social groups; they represent, thanks to their respective lexicons and syntaxes, the regulated way in which these groups make themselves intelligible and understand the reality they live in. The second statement, more specific, starts from the fact that the combined historical, anthropological and linguistic study of Peruvian society has configured the following evidence: the multicultural nature of our various manifested social activities agrees with the multilingualism that expresses them.
publishDate 1987
dc.date.none.fl_str_mv 1987-12-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/978
10.36901/allpanchis.v19i29/30.978
url https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/978
identifier_str_mv 10.36901/allpanchis.v19i29/30.978
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/978/1031
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 1987 Enrique Ballón Aguirre
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 1987 Enrique Ballón Aguirre
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica San Pablo
dc.source.none.fl_str_mv Allpanchis; Vol. 19 Núm. 29/30 (1987): Lengua, nación y mundo andino; 309-329
Allpanchis; Vol. 19 No. 29/30 (1987): Nation Language and Andean World; 309-329
2708-8960
0252-8835
10.36901/allpanchis.v19i29/30
reponame:Revistas - Universidad Católica San Pablo
instname:Universidad Católica San Pablo
instacron:UCSP
instname_str Universidad Católica San Pablo
instacron_str UCSP
institution UCSP
reponame_str Revistas - Universidad Católica San Pablo
collection Revistas - Universidad Católica San Pablo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847241140363853824
score 13.130007
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).