The valuation of the cultural heritage in the historical center of Zacatecas, Mexico

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The aim of this article is to analyze the commercialization process, that is, the enhancement of the cultural heritage located in the Historic Center of Zacatecas (CHZ), since its appointment as a World Heritage Site in 1993 by UNESCO. By acquiring this category, exploitation dynamics have been deve...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Raygoza Castro, Mariana Rubí
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Turismo y Patrimonio
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/193
Enlace del recurso:http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/193
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Valorización
Patrimonio cultural
Centro histórico
Mercantilización
Renta turística
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spelling The valuation of the cultural heritage in the historical center of Zacatecas, MexicoLa valorización del patrimonio cultural en el centro histórico de Zacatecas, MéxicoRaygoza Castro, Mariana RubíValorizaciónPatrimonio culturalCentro históricoMercantilizaciónRenta turísticaThe aim of this article is to analyze the commercialization process, that is, the enhancement of the cultural heritage located in the Historic Center of Zacatecas (CHZ), since its appointment as a World Heritage Site in 1993 by UNESCO. By acquiring this category, exploitation dynamics have been developed in favor of some individuals and interest groups, thereby generating the dispossession of public spaces, the elitization of cultural consumption in the inhabitants, real estate speculation, and the revenue reallocation in the use of the land. As a result, a transformation process is observed for the tourist service for the benefit of an elite in power and not of the inhabitants themselves. This is evidenced by the analysis of statistical data, maps and bibliographic references.El objetivo de este trabajo es analizar el proceso de mercantilización, es decir, la puesta en valor del patrimonio cultural ubicado en el Centro Histórico de Zacatecas (CHZ), desde su nombramiento como Patrimonio de la Humanidad en 1993 por UNESCO. Al adquirir dicha denominación se han gestado dinámicas de explotación a favor de algunos individuos y grupos de interés, generando con ello el despojo de los espacios públicos, la elitización del consumo cultural en los habitantes, la especulación inmobiliaria, y la reasignación rentista en el uso de suelo. Como resultado, se observa un proceso de transformación para el servicio turístico en beneficio de una élite en el poder y no de los propios habitantes. Lo evidencia el análisis de datos estadísticos, mapas y referencias bibliográficas.Universidad de San Martín de Porres2020-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/19310.24265/turpatrim.2020.n14.02Turismo y Patrimonio; No 14 (2020): Turismo y Patrimonio; 13-27Turismo y Patrimonio; Núm. 14 (2020): Turismo y Patrimonio; 13-272313-853X1680-9556reponame:Turismo y Patrimonioinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/193/166info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/1932020-05-28T03:24:58Z
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La valorización del patrimonio cultural en el centro histórico de Zacatecas, México
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