Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights

Descripción del Articulo

With comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmoderni...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez, Milagros Elena
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Turismo y Patrimonio
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/216
Enlace del recurso:http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Transcomplejidad
Transmodernidad
Saberes patrimoniales
id REVTP_283e4a27914cb24375e44cc41849b7f4
oai_identifier_str oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/216
network_acronym_str REVTP
network_name_str Turismo y Patrimonio
repository_id_str
spelling Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insightsEpistemes transcomplejos de los saberes patrimoniales en la transmodernidad: miradas rizomátcasRodríguez, Milagros ElenaTranscomplejidadTransmodernidadSaberes patrimonialesWith comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmodernity, Transcomplex Heritage Education and ecosophy. In the final rhizome the patrimonial knowledge and the transmitted information do not capture all the meaning, the relationship of the patrimonial knowledge between subjects is intersubjective, a decolonization of them and their considerations based on citizenship and their identity is urgent, accepting that said knowledge involves complexity. Transcomplex Heritage Education configures a dynamic, emergent, related and relative process, where cultural heritage becomes more complex from learning, unlearning and relearning following the traces of heritage knowledge.Con la hermenéutica comprensiva, diatópica y ecosófica como transmétodo de construcción teórica, se analizan ejes teóricos epistémicos de los saberes patrimoniales enmarcados en la transmodernidad; comprendiendo la interioridad de los saberes patrimoniales, la cultura, transcomplejidad, patrimonio cultural, transmodernidad, Educación Patrimonial Transcompleja (EPT) y la ecosofía. En el rizoma final los saberes patrimoniales y la información transmitida no captan todo el significado, la relación de los saberes patrimoniales entre sujetos es intersubjetiva, es urgente una descolonización de ellos y sus consideraciones basadas en la ciudadanía y su identidad aceptando que dichos saberes entrañan la complejidad. La EPT, configura un proceso dinámico, emergente, religante y relativo, donde se complejiza el patrimonio cultural desde aprender, desaprender y reaprender siguiendo las huellas de los saberes patrimoniales.Universidad de San Martín de Porres2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/21610.24265/turpatrim.2020.n15.06Turismo y Patrimonio; No 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91Turismo y Patrimonio; Núm. 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-912313-853X1680-9556reponame:Turismo y Patrimonioinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216/179info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/2162024-05-09T20:56:07Z
dc.title.none.fl_str_mv Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
Epistemes transcomplejos de los saberes patrimoniales en la transmodernidad: miradas rizomátcas
title Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
spellingShingle Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
Rodríguez, Milagros Elena
Transcomplejidad
Transmodernidad
Saberes patrimoniales
title_short Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
title_full Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
title_fullStr Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
title_full_unstemmed Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
title_sort Transcomplex epistemes of heritage knowledge in transmodernity: rhizomatic insights
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez, Milagros Elena
author Rodríguez, Milagros Elena
author_facet Rodríguez, Milagros Elena
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Transcomplejidad
Transmodernidad
Saberes patrimoniales
topic Transcomplejidad
Transmodernidad
Saberes patrimoniales
description With comprehensive, diatopic and ecosophic hermeneutics as a transmethod of theoretical construction, epistemic theoretical axes of heritage knowledge framed in transmodernity are analyzed; understanding the interiority of heritage knowledge, culture, transcomplexity, cultural heritage, transmodernity, Transcomplex Heritage Education and ecosophy. In the final rhizome the patrimonial knowledge and the transmitted information do not capture all the meaning, the relationship of the patrimonial knowledge between subjects is intersubjective, a decolonization of them and their considerations based on citizenship and their identity is urgent, accepting that said knowledge involves complexity. Transcomplex Heritage Education configures a dynamic, emergent, related and relative process, where cultural heritage becomes more complex from learning, unlearning and relearning following the traces of heritage knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216
10.24265/turpatrim.2020.n15.06
url http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216
identifier_str_mv 10.24265/turpatrim.2020.n15.06
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/216/179
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv Turismo y Patrimonio; No 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91
Turismo y Patrimonio; Núm. 15 (2020): Turismo y Patrimonio; 81-91
2313-853X
1680-9556
reponame:Turismo y Patrimonio
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Turismo y Patrimonio
collection Turismo y Patrimonio
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845623195787329536
score 12.73793
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).