ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
Descripción del Articulo
This article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses o...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Sociedad Química del Perú |
| Repositorio: | Revista de la Sociedad Química del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/301 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | environmental impact sustainable development environmental education environmental management harmful emissions impacto ambiental desarrollo sostenible educación ambiental gestión ambiental emisiones nocivas |
| id |
REVSQP_906a73269a4ae6afe4cac354274357e0 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/301 |
| network_acronym_str |
REVSQP |
| network_name_str |
Revista de la Sociedad Química del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRYGESTIÓN AMBIENTAL EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA ANALÍTICAEspinosa Descalzo, Espinosa Descalzoenvironmental impactsustainable developmentenvironmental educationenvironmental managementharmful emissionsimpacto ambientaldesarrollo sostenibleeducación ambientalgestión ambientalemisiones nocivasThis article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses on the training of future professionals. These individuals besides of mastering science in their field and range of action, should deepen in the commitment to the environment with sufficient rigor, besides minimizing the harmful emissions their activities would generate in order to contribute to sustainable development. One way to include the principles of Environmental Education is through participatory management in laboratory practices based on the principle of source reduction which, in addition to helping environmental preservation, can generate economic benefits such as reduction in reagent consumption of order 33.33 to 80 %. Furthermore, it fosters the exercise of the critical thinking of the student and motivates their active participation as a citizen in terms of environmental problems, which are not only exclusive to the field of technology, but it also has the social responsibility of forming values, good habits and behaviors that influence people around them.El objetivo del presente artículo es generar reflexión respecto al compromiso docente de actualizarse en la problemática ambiental e introducir la asignatura Educación Ambiental en el desarrollo de los principales contenidos teóricos y prácticos de los cursos de la Escuela Profesional de Química en la formación de futuros profesionales quienes, además de dominar la ciencia, dentro de su campo y rango de acción, profundicen con el suficiente rigor, el compromiso con el ambiente, además de minimizar las emisiones nocivas que sus actividades generan, para contribuir al desarrollo sostenible. Una forma de incluir los principios de la Educación Ambiental, es mediante la realización de una gestión participativa en las prácticas de laboratorio, en base al principio de reducción en la fuente que, además de ayudar en la preservación ambiental, puede generar beneficios económicos como la disminución del consumo de reactivos del orden del 33,33 al 80 %. Asimismo, en el orden formativo, propicia el ejercicio del pensamiento crítico del estudiante y, motiva su participación activa como ciudadano en cuanto a los problemas ambientales, que no sólo son exclusivos al campo de la tecnología, además, tienen el encargo social de formar valores, actitudes y conductas que influyan en las personas y grupos de su entorno.Sociedad Química del Perú2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextoapplication/pdfhttp://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/30110.37761/rsqp.v86i3.301Revista de la Sociedad Química del Perú; Vol. 86 Núm. 3 (2020): Revista de la Sociedad Química del Perú; 288 - 299Journal of the Chemical Society of Peru; Vol. 86 No. 3 (2020): Journal of Sociedad Química del Perú; 288 - 2992309-87401810-634X10.37761/rsqp.v86i3reponame:Revista de la Sociedad Química del Perúinstname:Sociedad Química del Perúinstacron:SQPspahttp://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301/259Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perúhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/3012020-12-22T22:56:34Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY GESTIÓN AMBIENTAL EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA ANALÍTICA |
| title |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| spellingShingle |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo environmental impact sustainable development environmental education environmental management harmful emissions impacto ambiental desarrollo sostenible educación ambiental gestión ambiental emisiones nocivas |
| title_short |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| title_full |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| title_fullStr |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| title_full_unstemmed |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| title_sort |
ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo |
| author |
Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo |
| author_facet |
Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
environmental impact sustainable development environmental education environmental management harmful emissions impacto ambiental desarrollo sostenible educación ambiental gestión ambiental emisiones nocivas |
| topic |
environmental impact sustainable development environmental education environmental management harmful emissions impacto ambiental desarrollo sostenible educación ambiental gestión ambiental emisiones nocivas |
| description |
This article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses on the training of future professionals. These individuals besides of mastering science in their field and range of action, should deepen in the commitment to the environment with sufficient rigor, besides minimizing the harmful emissions their activities would generate in order to contribute to sustainable development. One way to include the principles of Environmental Education is through participatory management in laboratory practices based on the principle of source reduction which, in addition to helping environmental preservation, can generate economic benefits such as reduction in reagent consumption of order 33.33 to 80 %. Furthermore, it fosters the exercise of the critical thinking of the student and motivates their active participation as a citizen in terms of environmental problems, which are not only exclusive to the field of technology, but it also has the social responsibility of forming values, good habits and behaviors that influence people around them. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text texto |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301 10.37761/rsqp.v86i3.301 |
| url |
http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301 |
| identifier_str_mv |
10.37761/rsqp.v86i3.301 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301/259 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perú https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perú https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Química del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Química del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Sociedad Química del Perú; Vol. 86 Núm. 3 (2020): Revista de la Sociedad Química del Perú; 288 - 299 Journal of the Chemical Society of Peru; Vol. 86 No. 3 (2020): Journal of Sociedad Química del Perú; 288 - 299 2309-8740 1810-634X 10.37761/rsqp.v86i3 reponame:Revista de la Sociedad Química del Perú instname:Sociedad Química del Perú instacron:SQP |
| instname_str |
Sociedad Química del Perú |
| instacron_str |
SQP |
| institution |
SQP |
| reponame_str |
Revista de la Sociedad Química del Perú |
| collection |
Revista de la Sociedad Química del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846606543528656896 |
| score |
13.057984 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).