ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY

Descripción del Articulo

This article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Sociedad Química del Perú
Repositorio:Revista de la Sociedad Química del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/301
Enlace del recurso:http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:environmental impact
sustainable development
environmental education
environmental management
harmful emissions
impacto ambiental
desarrollo sostenible
educación ambiental
gestión ambiental
emisiones nocivas
id REVSQP_906a73269a4ae6afe4cac354274357e0
oai_identifier_str oai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/301
network_acronym_str REVSQP
network_name_str Revista de la Sociedad Química del Perú
repository_id_str
spelling ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRYGESTIÓN AMBIENTAL EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA ANALÍTICAEspinosa Descalzo, Espinosa Descalzoenvironmental impactsustainable developmentenvironmental educationenvironmental managementharmful emissionsimpacto ambientaldesarrollo sostenibleeducación ambientalgestión ambientalemisiones nocivasThis article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses on the training of future professionals. These individuals besides of mastering science in their field and range of action, should deepen in the commitment to the environment with sufficient rigor, besides minimizing the harmful emissions their activities would generate in order to contribute to sustainable development. One way to include the principles of Environmental Education is through participatory management in laboratory practices based on the principle of source reduction which, in addition to helping environmental preservation, can generate economic benefits such as reduction in reagent consumption of order 33.33 to 80 %. Furthermore, it fosters the exercise of the critical thinking of the student and motivates their active participation as a citizen in terms of environmental problems, which are not only exclusive to the field of technology, but it also has the social responsibility of forming values, good habits and behaviors that influence people around them.El objetivo del presente artículo es generar reflexión respecto al compromiso docente de actualizarse en la problemática ambiental e introducir la asignatura Educación Ambiental en el desarrollo de los principales contenidos teóricos y prácticos de los cursos de la Escuela Profesional de Química en la formación de futuros profesionales quienes, además de dominar la ciencia, dentro de su campo y rango de acción, profundicen con el suficiente rigor, el compromiso con el ambiente, además de minimizar las emisiones nocivas que sus actividades generan, para contribuir al desarrollo sostenible. Una forma de incluir los principios de la Educación Ambiental, es mediante la realización de una gestión participativa en las prácticas de laboratorio, en base al principio de reducción en la fuente que, además de ayudar en la preservación ambiental, puede generar beneficios económicos como la disminución del consumo de reactivos del orden del 33,33 al 80 %. Asimismo, en el orden formativo, propicia el ejercicio del pensamiento crítico del estudiante y, motiva su participación activa como ciudadano en cuanto a los problemas ambientales, que no sólo son exclusivos al campo de la tecnología, además, tienen el encargo social de formar valores, actitudes y conductas que influyan en las personas y grupos de su entorno.Sociedad Química del Perú2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextoapplication/pdfhttp://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/30110.37761/rsqp.v86i3.301Revista de la Sociedad Química del Perú; Vol. 86 Núm. 3 (2020): Revista de la Sociedad Química del Perú; 288 - 299Journal of the Chemical Society of Peru; Vol. 86 No. 3 (2020): Journal of Sociedad Química del Perú; 288 - 2992309-87401810-634X10.37761/rsqp.v86i3reponame:Revista de la Sociedad Química del Perúinstname:Sociedad Química del Perúinstacron:SQPspahttp://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301/259Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perúhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:rsqp.revistas.sqperu.org.pe:article/3012020-12-22T22:56:34Z
dc.title.none.fl_str_mv ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
GESTIÓN AMBIENTAL EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA ANALÍTICA
title ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
spellingShingle ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo
environmental impact
sustainable development
environmental education
environmental management
harmful emissions
impacto ambiental
desarrollo sostenible
educación ambiental
gestión ambiental
emisiones nocivas
title_short ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
title_full ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
title_fullStr ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
title_full_unstemmed ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
title_sort ENVIRONMENTAL MANAGEMENT IN THE TEACHING OF ANALYTICAL CHEMISTRY
dc.creator.none.fl_str_mv Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo
author Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo
author_facet Espinosa Descalzo, Espinosa Descalzo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv environmental impact
sustainable development
environmental education
environmental management
harmful emissions
impacto ambiental
desarrollo sostenible
educación ambiental
gestión ambiental
emisiones nocivas
topic environmental impact
sustainable development
environmental education
environmental management
harmful emissions
impacto ambiental
desarrollo sostenible
educación ambiental
gestión ambiental
emisiones nocivas
description This article was written with the objective of stimulating reflection on the commitment of teachers to be updated on environmental issues and introduce the Environmental Education subject in the development of the main theoretical and practical contents of the Professional School Chemistry courses on the training of future professionals. These individuals besides of mastering science in their field and range of action, should deepen in the commitment to the environment with sufficient rigor, besides minimizing the harmful emissions their activities would generate in order to contribute to sustainable development. One way to include the principles of Environmental Education is through participatory management in laboratory practices based on the principle of source reduction which, in addition to helping environmental preservation, can generate economic benefits such as reduction in reagent consumption of order 33.33 to 80 %. Furthermore, it fosters the exercise of the critical thinking of the student and motivates their active participation as a citizen in terms of environmental problems, which are not only exclusive to the field of technology, but it also has the social responsibility of forming values, good habits and behaviors that influence people around them.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301
10.37761/rsqp.v86i3.301
url http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301
identifier_str_mv 10.37761/rsqp.v86i3.301
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.sqperu.org.pe/index.php/revistasqperu/article/view/301/259
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perú
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Sociedad Química del Perú
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedad Química del Perú
publisher.none.fl_str_mv Sociedad Química del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de la Sociedad Química del Perú; Vol. 86 Núm. 3 (2020): Revista de la Sociedad Química del Perú; 288 - 299
Journal of the Chemical Society of Peru; Vol. 86 No. 3 (2020): Journal of Sociedad Química del Perú; 288 - 299
2309-8740
1810-634X
10.37761/rsqp.v86i3
reponame:Revista de la Sociedad Química del Perú
instname:Sociedad Química del Perú
instacron:SQP
instname_str Sociedad Química del Perú
instacron_str SQP
institution SQP
reponame_str Revista de la Sociedad Química del Perú
collection Revista de la Sociedad Química del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846606543528656896
score 13.057984
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).