The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme
Descripción del Articulo
Discover how the future will be has traditionally been a task entrusted to wizards and soothsayers. However, men and women of science—through the prospective discipline and research in future scenarios—have also faced the problem from a particularly different way. The educational phenomenon—not bei...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/5289 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Foresight Prospective Strategic planning University Futuro Prospectiva Planeación estratégica Universidad |
id |
REVPUCP_fd6100aa00973d4244c7b1bf1d8e77f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/5289 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and epistemeEl futuro de la educación [superior]. Una reflexión entre la doxa y la epistemeRuiz Ruiz, Marcos FernandoForesightProspectiveStrategic planningUniversityFuturoProspectivaPlaneación estratégicaUniversidad Discover how the future will be has traditionally been a task entrusted to wizards and soothsayers. However, men and women of science—through the prospective discipline and research in future scenarios—have also faced the problem from a particularly different way. The educational phenomenon—not being aware of this concern about tomorrow—also becomes the object of study to establish guidelines for relevant strategic planning and foresight. In the following paragraphs, we will address future studies related to higher education with a proposed approach to the ethodologies used and we will seek to identify the convergence of future scenarios. Finally, to offer a significant contribution, we will propose some general strategies that universities must consider anticipating future challenges and difficultiesDescubrir cómo será el porvenir ha sido una tarea tradicionalmente encargada a brujos y adivinos. Sin embargo, hombres y mujeres de ciencia, mediante la disciplina prospectiva y la investigación de escenarios futuros, también han encarado el problema desde un enfoque particularmente diferente. El fenómeno educativo —al no ser ajeno a esta preocupación por el mañana— se convierte en objeto de estudio con miras a establecer lineamientos para una pertinente planeación estratégica y prospectiva.En las próximas líneas, abordaremos los estudios de futuro vinculados a la educación superior proponiendo una aproximación a las metodologías empleadas,identificando algunas convergencias para los escenarios de los próximos años y proponiendo —como aporte significativo— algunas estrategias generales que las universidades deben considerar previendo retos y dificultades futurasPontificia Universidad Católica del Perú2013-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/528910.18800/educacion.201301.001Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 7-272304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289/5286Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/52892025-08-19T15:43:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme El futuro de la educación [superior]. Una reflexión entre la doxa y la episteme |
title |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
spellingShingle |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme Ruiz Ruiz, Marcos Fernando Foresight Prospective Strategic planning University Futuro Prospectiva Planeación estratégica Universidad |
title_short |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
title_full |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
title_fullStr |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
title_full_unstemmed |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
title_sort |
The future of [higher] education. An analysis between doxa and episteme |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ruiz Ruiz, Marcos Fernando |
author |
Ruiz Ruiz, Marcos Fernando |
author_facet |
Ruiz Ruiz, Marcos Fernando |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Foresight Prospective Strategic planning University Futuro Prospectiva Planeación estratégica Universidad |
topic |
Foresight Prospective Strategic planning University Futuro Prospectiva Planeación estratégica Universidad |
description |
Discover how the future will be has traditionally been a task entrusted to wizards and soothsayers. However, men and women of science—through the prospective discipline and research in future scenarios—have also faced the problem from a particularly different way. The educational phenomenon—not being aware of this concern about tomorrow—also becomes the object of study to establish guidelines for relevant strategic planning and foresight. In the following paragraphs, we will address future studies related to higher education with a proposed approach to the ethodologies used and we will seek to identify the convergence of future scenarios. Finally, to offer a significant contribution, we will propose some general strategies that universities must consider anticipating future challenges and difficulties |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289 10.18800/educacion.201301.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289 |
identifier_str_mv |
10.18800/educacion.201301.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5289/5286 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Educación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 22 Núm. 42 (2013); 7-27 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900524206981120 |
score |
13.307618 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).