Visual Culture from the Social Field of Seeing

Descripción del Articulo

It continues a theoretical reflection started with her master degree thesis about visuality as a feature of contemporary culture. It tries to explain what is meant by visual culture from the analysis of the social field of “seeing”. First, it presents the concept to, then, develop three analysis per...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Marquina, Orietta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14990
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14990
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Image
Social representation
Identity
Visual communication
Imagen
Representaciones sociales
Identidad
Comunicación visual
id REVPUCP_f1797b9626105197c84d077449c89303
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14990
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Visual Culture from the Social Field of SeeingLa cultura visual desde el campo social de la miradaCultura visual a partir do campo social do olharMarquina, OriettaImageSocial representationIdentityVisual communicationImagenRepresentaciones socialesIdentidadComunicación visualIt continues a theoretical reflection started with her master degree thesis about visuality as a feature of contemporary culture. It tries to explain what is meant by visual culture from the analysis of the social field of “seeing”. First, it presents the concept to, then, develop three analysis perspectives: the “seeing” that builds meaning, the “seeing” that sees the Other, and the “seeing” with which the subject sees himself.Visual culture organizes the daily action of the subject and creates meaning. The visual has been gaining space in the daily life of people. It has move from a marginal place, reserved for rituals and special performances, to fulfill a key role today that relates to identity and the way people learns. Everyday life has taken a visual twist that makes the “seeing” and life itself, practices qualitatively different to how they used to be before.La autora continúa una reflexión teórica iniciada en su tesis de maestría sobre la visualidad como una característica de la cultura contemporánea. Busca explicar qué se entiende por cultura visual partiendo del análisis del campo social de la “mirada”. Primero presenta el concepto, para luego desarrollar tres perspectivas de análisis: la “mirada” que construye significado, la “mirada” que ve al Otro y la “mirada” con la que el sujeto se ve a sí mismo. La cultura visual organiza la acción diaria del sujeto creando significado. Lo visual ha ido ganando espacio en la vida cotidiana de las personas. De un lugar marginal, reservado a rituales y representaciones especiales, ha pasado hoy a cumplir un rol preponderante que se vincula con la identidad y la forma de conocer. Lo cotidiano ha tomado un giro visual que hace de la “mirada” y de la vida misma prácticas cualitativamente diferentes a cómo eran antes.Pontificia Universidad Católica del Perú2016-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/1499010.18800/conexion.201601.006Conexión; Núm. 5 (2016); 88-1012413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14990/15521Derechos de autor 2016 Conexiónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/149902021-11-17T01:19:25Z
dc.title.none.fl_str_mv Visual Culture from the Social Field of Seeing
La cultura visual desde el campo social de la mirada
Cultura visual a partir do campo social do olhar
title Visual Culture from the Social Field of Seeing
spellingShingle Visual Culture from the Social Field of Seeing
Marquina, Orietta
Image
Social representation
Identity
Visual communication
Imagen
Representaciones sociales
Identidad
Comunicación visual
title_short Visual Culture from the Social Field of Seeing
title_full Visual Culture from the Social Field of Seeing
title_fullStr Visual Culture from the Social Field of Seeing
title_full_unstemmed Visual Culture from the Social Field of Seeing
title_sort Visual Culture from the Social Field of Seeing
dc.creator.none.fl_str_mv Marquina, Orietta
author Marquina, Orietta
author_facet Marquina, Orietta
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Image
Social representation
Identity
Visual communication
Imagen
Representaciones sociales
Identidad
Comunicación visual
topic Image
Social representation
Identity
Visual communication
Imagen
Representaciones sociales
Identidad
Comunicación visual
description It continues a theoretical reflection started with her master degree thesis about visuality as a feature of contemporary culture. It tries to explain what is meant by visual culture from the analysis of the social field of “seeing”. First, it presents the concept to, then, develop three analysis perspectives: the “seeing” that builds meaning, the “seeing” that sees the Other, and the “seeing” with which the subject sees himself.Visual culture organizes the daily action of the subject and creates meaning. The visual has been gaining space in the daily life of people. It has move from a marginal place, reserved for rituals and special performances, to fulfill a key role today that relates to identity and the way people learns. Everyday life has taken a visual twist that makes the “seeing” and life itself, practices qualitatively different to how they used to be before.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14990
10.18800/conexion.201601.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14990
identifier_str_mv 10.18800/conexion.201601.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14990/15521
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Conexión
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Conexión
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; Núm. 5 (2016); 88-101
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900566587277312
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).