Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima

Descripción del Articulo

Daily and Educational use of Information and Communication Technology by teachers at a private university in Lima In the context of higher education as opposed to scholar levels, urges further studies delineate clear guidelines to promote the educational integration of Information and Communication...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chumpitaz Campos, Lucrecia, Rivero Panaqué, Carol
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/2900
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2900
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educational use of ICT
Teaching and learning process
Lecturers
TIC
Educación superior
Profesores universitarios
id REVPUCP_ef9e7a8aa204013f8b74e63ffee5a46e
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/2900
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de LimaChumpitaz Campos, LucreciaRivero Panaqué, CarolEducational use of ICTTeaching and learning processLecturersTICEducación superiorProfesores universitariosDaily and Educational use of Information and Communication Technology by teachers at a private university in Lima In the context of higher education as opposed to scholar levels, urges further studies delineate clear guidelines to promote the educational integration of Information and Communication Technologies (ICT) in a relevant way on university. This article presents the results of a descriptive study of the everyday uses of technology by the lecturers of different faculties of a university. It also presents the data relating to educational use of the resources on a daily basis, they used them to develop on their classes. It identifies a clear reduction in the use of technological resources uses daily in their roles as teachers. In that sense is perceived a repeated use of resources such as Power point presentations, finding information on the Internet and the use of video mainly. Beyond that, there is not an effective integration in ICT resources in the educational development even though university has a virtual platform. This study was conducted with lecturers from all departments of the university through a further survey and focus group was conducted supplemented in the information gathered by the survey. We report the synthesis of the results of this study and recommendations to guide policy processes and training teachers in the use of such resources in their teaching.En el marco de la educación superior a diferencia del nivel escolar, urge profundizar los estudios y delimitar lineamientos claros para promover la integración educativa de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) de manera pertinente en el quehacer educativo universitario. En el presente artículo se muestran los resultados de un estudio descriptivo sobre los usos cotidianos de tecnología de parte de profesores de una universidad y a la vez, los datos referidos al uso pedagógico de estos recursos como docentes en el contexto de la universidad. Este estudio se llevó a cabo con docentes de todos los Departamentos de la universidad a través de una encuesta y adicionalmente se realizó un focus group para complementar la información recogida por la encuesta. Se presenta la síntesis de los resultados así como recomendaciones para encaminar procesos de política y formación de los profesores en el uso de este tipo de recursos en su ejercicio docente.Pontificia Universidad Católica del Perú2012-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/290010.18800/educacion.201202.005Educación; Vol. 21 Núm. 41 (2012); 81-1002304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2900/2827Derechos de autor 2016 Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/29002025-08-19T15:43:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
title Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
spellingShingle Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
Chumpitaz Campos, Lucrecia
Educational use of ICT
Teaching and learning process
Lecturers
TIC
Educación superior
Profesores universitarios
title_short Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
title_full Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
title_fullStr Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
title_full_unstemmed Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
title_sort Uso cotidiano y pedagógico de las TIC por profesores de una universidad privada de Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Chumpitaz Campos, Lucrecia
Rivero Panaqué, Carol
author Chumpitaz Campos, Lucrecia
author_facet Chumpitaz Campos, Lucrecia
Rivero Panaqué, Carol
author_role author
author2 Rivero Panaqué, Carol
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educational use of ICT
Teaching and learning process
Lecturers
TIC
Educación superior
Profesores universitarios
topic Educational use of ICT
Teaching and learning process
Lecturers
TIC
Educación superior
Profesores universitarios
description Daily and Educational use of Information and Communication Technology by teachers at a private university in Lima In the context of higher education as opposed to scholar levels, urges further studies delineate clear guidelines to promote the educational integration of Information and Communication Technologies (ICT) in a relevant way on university. This article presents the results of a descriptive study of the everyday uses of technology by the lecturers of different faculties of a university. It also presents the data relating to educational use of the resources on a daily basis, they used them to develop on their classes. It identifies a clear reduction in the use of technological resources uses daily in their roles as teachers. In that sense is perceived a repeated use of resources such as Power point presentations, finding information on the Internet and the use of video mainly. Beyond that, there is not an effective integration in ICT resources in the educational development even though university has a virtual platform. This study was conducted with lecturers from all departments of the university through a further survey and focus group was conducted supplemented in the information gathered by the survey. We report the synthesis of the results of this study and recommendations to guide policy processes and training teachers in the use of such resources in their teaching.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2900
10.18800/educacion.201202.005
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2900
identifier_str_mv 10.18800/educacion.201202.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2900/2827
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Educación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 21 Núm. 41 (2012); 81-100
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900513056423936
score 13.377052
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).