Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs

Descripción del Articulo

In this article, I will analyze the gender system and the construction of masculinity in the autobiographical writing of Lurgio Gavilán Sánchez. I offer a textual and hermeneutical analysis of the second stage of his writing, which begins with the «Epilogue» of the 2017 reissue of Memorias de un sol...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Muñoz-Díaz, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/26546
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26546
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Masculinity
Political violence
Memory
Andes
Melodrama
Masculinidad
Violencia política
Memoria
id REVPUCP_ecca20c0d2ec409ab1d02470bf78b37a
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/26546
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirsLa masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán SánchezMuñoz-Díaz, JavierMasculinityPolitical violenceMemoryAndesMelodramaMasculinidadViolencia políticaMemoriaAndesMelodramaIn this article, I will analyze the gender system and the construction of masculinity in the autobiographical writing of Lurgio Gavilán Sánchez. I offer a textual and hermeneutical analysis of the second stage of his writing, which begins with the «Epilogue» of the 2017 reissue of Memorias de un soldado desconocido and includes Cartas al teniente Shogún from 2019. In this second stage, the Gavilán Sánchez’s place of enunciation is a generation with coordinates of geographical region, social class, and gender —the ex-soldiers from Ayacucho who participated in the Internal Armed Conflict - IAC. For the role of narratario or implicit reading audience, the generation of ex-soldiers coexists with Lieutenant Shogun, who becomes the model of masculinity, paternity, and guiding principle in Gavilán Sánchez’s goal of recovering the family dimension. His writing employs religious language and a melodramatic mode to narrate his peers’ and own interactions with this military and other paternal figures. I propose that the figure of Shogun, an emblem of humanitarian and democratizing practice according to Gavilán Sánchez, actually embodies the modern colonial patriarchy and subordinates the memorialist’s racialized masculinity. Likewise, the melodramatic mode imposes the gender binary of modern colonial patriarchy that depoliticizes women (the case of the Shining Path militant Rosaura).En este artículo, voy a analizar el sistema de género y la construcción de la masculinidad en la escritura autobiográfica de Lurgio Gavilán Sánchez. Ofrezco un análisis textual y hermenéutico de la segunda etapa de su escritura, que empieza con el «Epílogo» de la reedición de Memorias de un soldado desconocido de 2017 e incluye Carta al teniente Shogún de 2019. En esta segunda etapa, el lugar de enunciación de Gavilán Sánchez es una generación con coordenadas de región, clase social y género: los exsoldados ayacuchanos que participaron en el conflicto armado interno - CAI. En el rol de narratario o audiencia lectora implícita, esta generación de exsoldados coexiste con la figura del teniente Shogún, quien se convierte en modelo de masculinidad, paternidad y principio guía para el objetivo del memorialista de recuperar la dimensión familiar. Gavilán Sánchez emplea una retórica religiosa y un modo melodramático para narrar sus interacciones y las de miembros de su generación con este militar y otras figuras paternas. Propongo que la figura de Shogún, a quien el memorialista presenta como emblema de una práctica humanitaria y democratizadora, en realidad encarna el patriarcado colonial moderno y subordina la masculinidad racializada de Gavilán Sánchez. Asimismo, el modo melodramático impone el binarismo de género del patriarcado colonial moderno que despolitiza a las mujeres (el caso de la militante senderista Rosaura).Pontificia Universidad Católica del Perú2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/2654610.18800/anthropologica.202202.006Anthropologica; Vol. 40 Núm. 49 (2022): Masculinidades en el Perú y América Latina; 111-1362224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26546/24957https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/265462023-08-31T18:09:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
La masculinidad subalterna y racializada en las memorias de Lurgio Gavilán Sánchez
title Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
spellingShingle Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
Muñoz-Díaz, Javier
Masculinity
Political violence
Memory
Andes
Melodrama
Masculinidad
Violencia política
Memoria
Andes
Melodrama
title_short Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
title_full Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
title_fullStr Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
title_full_unstemmed Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
title_sort Subaltern masculinity and modern colonial patriarchy Lurgio Gavilán Sánchez’s memoirs
dc.creator.none.fl_str_mv Muñoz-Díaz, Javier
author Muñoz-Díaz, Javier
author_facet Muñoz-Díaz, Javier
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Masculinity
Political violence
Memory
Andes
Melodrama
Masculinidad
Violencia política
Memoria
Andes
Melodrama
topic Masculinity
Political violence
Memory
Andes
Melodrama
Masculinidad
Violencia política
Memoria
Andes
Melodrama
description In this article, I will analyze the gender system and the construction of masculinity in the autobiographical writing of Lurgio Gavilán Sánchez. I offer a textual and hermeneutical analysis of the second stage of his writing, which begins with the «Epilogue» of the 2017 reissue of Memorias de un soldado desconocido and includes Cartas al teniente Shogún from 2019. In this second stage, the Gavilán Sánchez’s place of enunciation is a generation with coordinates of geographical region, social class, and gender —the ex-soldiers from Ayacucho who participated in the Internal Armed Conflict - IAC. For the role of narratario or implicit reading audience, the generation of ex-soldiers coexists with Lieutenant Shogun, who becomes the model of masculinity, paternity, and guiding principle in Gavilán Sánchez’s goal of recovering the family dimension. His writing employs religious language and a melodramatic mode to narrate his peers’ and own interactions with this military and other paternal figures. I propose that the figure of Shogun, an emblem of humanitarian and democratizing practice according to Gavilán Sánchez, actually embodies the modern colonial patriarchy and subordinates the memorialist’s racialized masculinity. Likewise, the melodramatic mode imposes the gender binary of modern colonial patriarchy that depoliticizes women (the case of the Shining Path militant Rosaura).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26546
10.18800/anthropologica.202202.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26546
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.202202.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/26546/24957
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 40 Núm. 49 (2022): Masculinidades en el Perú y América Latina; 111-136
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900211994525696
score 12.873224
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).