Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile

Descripción del Articulo

The present article studies the perspectives of the education of the war of 1879 that develop the teachers of basic education of the region of Tarapacá in Chile. In this sense, teachers implement the school curriculum, textbooks and their contents so that basic education students acquire knowledge t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rivera Olguín, Patricio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20311
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching history
war of 1879
teachers
Enseñanza de la historia
guerra de 1879
profesores
História do ensino
professores
id REVPUCP_e56630d9177b43cbd073b4b8f1353c41
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20311
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, ChileEnseñando la guerra: los profesores de educación básica y la guerra de 1879 en la región de Tarapacá en ChileEnsinando sobre a guerra: Professores da escola primária e a guerra de 1879 na região de Tarapaca, ChileRivera Olguín, PatricioTeaching historywar of 1879teachersEnseñanza de la historiaguerra de 1879profesoresHistória do ensinoguerra de 1879professoresThe present article studies the perspectives of the education of the war of 1879 that develop the teachers of basic education of the region of Tarapacá in Chile. In this sense, teachers implement the school curriculum, textbooks and their contents so that basic education students acquire knowledge that will be internalized for the reproduction of Chilean citizenship in a space that was conquered in Peru during the war of the Peaceful. These contents constitute a way to socialize the Chilean national identity and the valuation of events and patriotic heroes of the conflict in order to generate identity and belonging links to the concept of homeland in the students through the war stories.El presente artículo estudia las perspectivas de la enseñanza de la guerra de 1879 que desarrollan los profesores de educación básica de la región de Tarapacá en Chile. En este sentido, los docentes implementan el currículum escolar, textos escolares y sus contenidos para que los estudiantes de educación básica adquieran conocimientos que serán internalizados para la reproducción de la ciudadanía chilena en un espacio que fue conquistado al Perú en la época de la guerra del Pacífico. Estos contenidos constituyen una forma de socializar la identidad nacional chilena y la valoración de acontecimientos y héroes patrios del conflicto con el fin de generar vínculos de identidad y pertenencia al concepto de patria en los alumnos a través de los relatos bélicos.Este artigo examina o ensino perspectivas dela da guerra de 1879 que desenvolve professores do ensino básico na região de Tarapaca, no Chile. A este respeito, os professores implementar o currículo escolar, livros didáticos e conteúdo para os alunos de conhecimentos básicos de educação adquirem a ser internalizado para a reprodução da cidadania chilena em um espaço que foi conquistado Peru no tempo de guerra Pacífico. Estes conteúdos são uma forma de socializar a identidade nacional chilena e apreciação de eventos e heróis nacionais do conflito, a fim de criar laços de identidade e de pertença ao conceito terra natal em estudantes através de histórias de guerra.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 128-154Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 128-154Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 128-1542304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311/20263Derechos de autor 2018 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/203112019-10-03T22:09:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
Enseñando la guerra: los profesores de educación básica y la guerra de 1879 en la región de Tarapacá en Chile
Ensinando sobre a guerra: Professores da escola primária e a guerra de 1879 na região de Tarapaca, Chile
title Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
spellingShingle Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
Rivera Olguín, Patricio
Teaching history
war of 1879
teachers
Enseñanza de la historia
guerra de 1879
profesores
História do ensino
guerra de 1879
professores
title_short Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
title_full Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
title_fullStr Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
title_full_unstemmed Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
title_sort Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile
dc.creator.none.fl_str_mv Rivera Olguín, Patricio
author Rivera Olguín, Patricio
author_facet Rivera Olguín, Patricio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching history
war of 1879
teachers
Enseñanza de la historia
guerra de 1879
profesores
História do ensino
guerra de 1879
professores
topic Teaching history
war of 1879
teachers
Enseñanza de la historia
guerra de 1879
profesores
História do ensino
guerra de 1879
professores
description The present article studies the perspectives of the education of the war of 1879 that develop the teachers of basic education of the region of Tarapacá in Chile. In this sense, teachers implement the school curriculum, textbooks and their contents so that basic education students acquire knowledge that will be internalized for the reproduction of Chilean citizenship in a space that was conquered in Peru during the war of the Peaceful. These contents constitute a way to socialize the Chilean national identity and the valuation of events and patriotic heroes of the conflict in order to generate identity and belonging links to the concept of homeland in the students through the war stories.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20311/20263
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Educación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Educación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 128-154
Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 128-154
Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 128-154
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844706498641395712
score 13.243185
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).