Changes in Law, Changes in Teaching
Descripción del Articulo
This article evaluates the type of teaching provided in Peruvian law schools. The author points out that the current training process follows the positivist tradition. This model conceives of the law as a system of rules, which implies fidelity to the law and its mechanical application to the concre...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2005 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/3102 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/3102 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Law Theory Practice Positivism Legal Reality Legal Reasoning Legal Education Teaching Methodology Derecho Teoría Práctica Positivismo Realidad Jurídica Razonamiento Jurídico Enseñanza del Derecho Metodología de Enseñanza |
id |
REVPUCP_da77b922670880c69ae07eb90c381c16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/3102 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Changes in Law, Changes in TeachingCambios en Derecho, cambios en su enseñanzaMorales Luna, FélixLawTheoryPracticePositivismLegal RealityLegal ReasoningLegal EducationTeaching MethodologyDerechoTeoríaPrácticaPositivismoRealidad JurídicaRazonamiento JurídicoEnseñanza del DerechoMetodología de EnseñanzaThis article evaluates the type of teaching provided in Peruvian law schools. The author points out that the current training process follows the positivist tradition. This model conceives of the law as a system of rules, which implies fidelity to the law and its mechanical application to the concrete case. However, it is clear that this approach does not respond to a social reality that requires a change in the law. The consequence of following this traditional approach is that students often end up with an understanding of the law that does not correspond to legal reality and practice. For this reason, it is proposed to adopt a view of law as a social practice rather than a set of rules and principles. In this sense, following Atienza and Ruiz Manero, it is proposed that the teaching of law should abandon this positive paradigm and focus on a new theory of law based on a constitutionalist paradigm. This new vision conceives of law as a system that balances theory and practice, with particular emphasis on the latter. In this sense, this perspective provides guidelines for future professionals to orient their reasoning from the moment they become familiar with theoretical concepts to the resolution of a given case.El presente artículo evalúa el tipo de enseñanza que se imparte en las facultades de derecho del Perú. El autor señala que actualmente se emplea un proceso de formación que sigue la tradición positivista. Este modelo concibe al derecho como un sistema de normas que implica la fidelidad a la ley y su aplicación mecánica al caso concreto. Sin embargo, se precisa que este enfoque no responde a una realidad social que viene exigiendo un cambio en el derecho. La consecuencia de seguir este enfoque tradicional es que los estudiantes a menudo terminan con una comprensión del derecho que no se alinea con la realidad y práctica jurídica. Por tal razón, se propone adoptar una visión del derecho como una práctica social antes que un conjunto de reglas y principios. En esa línea, siguiendo a Atienza y Ruiz Manero, se propone que la enseñanza del derecho debe abandonar este paradigma positiva y enfocarse en una nueva teoría del derecho basada en un paradigma constitucionalista. Esta nueva visión concibe al derecho como un sistema que equilibra la teoría con la práctica, prestando especial énfasis en esta última. En esa medida, esta perspectiva proporciona directrices a los futuros profesionales para orientar su razonamiento desde el momento en que se familiarizan con los conceptos teóricos hasta la resolución de un determinado caso.Pontificia Universidad Católica del Perú2005-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/310210.18800/derechopucp.200501.016Derecho PUCP; Núm. 58 (2005): El Derecho Civil en el Perú. Visión de la Doctrina Nacional y Extranjera luego de 20 Años de Vigencia del Código Civil de 1984; 433-4522305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/3102/2940Derechos de autor 2016 Derecho PUCPhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/31022025-01-14T23:10:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Changes in Law, Changes in Teaching Cambios en Derecho, cambios en su enseñanza |
title |
Changes in Law, Changes in Teaching |
spellingShingle |
Changes in Law, Changes in Teaching Morales Luna, Félix Law Theory Practice Positivism Legal Reality Legal Reasoning Legal Education Teaching Methodology Derecho Teoría Práctica Positivismo Realidad Jurídica Razonamiento Jurídico Enseñanza del Derecho Metodología de Enseñanza |
title_short |
Changes in Law, Changes in Teaching |
title_full |
Changes in Law, Changes in Teaching |
title_fullStr |
Changes in Law, Changes in Teaching |
title_full_unstemmed |
Changes in Law, Changes in Teaching |
title_sort |
Changes in Law, Changes in Teaching |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales Luna, Félix |
author |
Morales Luna, Félix |
author_facet |
Morales Luna, Félix |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Law Theory Practice Positivism Legal Reality Legal Reasoning Legal Education Teaching Methodology Derecho Teoría Práctica Positivismo Realidad Jurídica Razonamiento Jurídico Enseñanza del Derecho Metodología de Enseñanza |
topic |
Law Theory Practice Positivism Legal Reality Legal Reasoning Legal Education Teaching Methodology Derecho Teoría Práctica Positivismo Realidad Jurídica Razonamiento Jurídico Enseñanza del Derecho Metodología de Enseñanza |
description |
This article evaluates the type of teaching provided in Peruvian law schools. The author points out that the current training process follows the positivist tradition. This model conceives of the law as a system of rules, which implies fidelity to the law and its mechanical application to the concrete case. However, it is clear that this approach does not respond to a social reality that requires a change in the law. The consequence of following this traditional approach is that students often end up with an understanding of the law that does not correspond to legal reality and practice. For this reason, it is proposed to adopt a view of law as a social practice rather than a set of rules and principles. In this sense, following Atienza and Ruiz Manero, it is proposed that the teaching of law should abandon this positive paradigm and focus on a new theory of law based on a constitutionalist paradigm. This new vision conceives of law as a system that balances theory and practice, with particular emphasis on the latter. In this sense, this perspective provides guidelines for future professionals to orient their reasoning from the moment they become familiar with theoretical concepts to the resolution of a given case. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/3102 10.18800/derechopucp.200501.016 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/3102 |
identifier_str_mv |
10.18800/derechopucp.200501.016 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/3102/2940 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Derecho PUCP; Núm. 58 (2005): El Derecho Civil en el Perú. Visión de la Doctrina Nacional y Extranjera luego de 20 Años de Vigencia del Código Civil de 1984; 433-452 2305-2546 0251-3420 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900753673158656 |
score |
13.360863 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).