Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training

Descripción del Articulo

Reflective praxis is a relevant instrument for permanent innovation in the training process. Strengthening the ability to ask questions and solve pedagogical problems, using research as a tool for reflecting on one’s ownwork, would be a contribution to the comprehensive approach to changes in the te...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Elgueta Rosas, María Francisca, Palma, Eric Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/23677
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching practice
Teaching practice models
Research
Reflection on practice
Legal education
Innovation
Práctica docente
Modelos de práctica de docencia
Investigación
Reflexión de la práctica
Educación legal
Innovación
id REVPUCP_c85b7260a82b89bbe553039d4f7b133d
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/23677
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal TrainingLa reflexión de la práctica de docencia como estrategia para la innovación en la formación jurídicaElgueta Rosas, María FranciscaPalma, Eric EduardoTeaching practiceTeaching practice modelsResearchReflection on practiceLegal educationInnovationPráctica docenteModelos de práctica de docenciaInvestigaciónReflexión de la prácticaEducación legalInnovaciónReflective praxis is a relevant instrument for permanent innovation in the training process. Strengthening the ability to ask questions and solve pedagogical problems, using research as a tool for reflecting on one’s ownwork, would be a contribution to the comprehensive approach to changes in the teaching practices of law professors. We propose, therefore, to highlight the value of the creation of a research culture of the teaching profession itself and to present a strategy, in broad strokes, for the implementation of a reflective praxis. Teaching practice in legal training is structured in a pedagogical, disciplinary, evaluative and curricular framework in relation to the context in which it occurs and the beliefs and visions of the teacher who executes it. In addition, it is the product of the conception that teachers have about what law is and can be formalistic, critical-realistic or argumentative-democratic.La praxis reflexiva es un instrumento relevante para la permanente innovación en el proceso formativo. Fortalecer la capacidad de preguntar y resolver problemas pedagógicos, utilizando a la investigación comoherramienta para la reflexión del propio quehacer, sería una contribución para el abordaje integral de cambios de las prácticas docentes de los profesores de derecho. Nos proponemos, por lo tanto, destacar el valor de la creación de una cultura de la investigación del propio quehacer docente y presentar, a grandes rasgos, una estrategia de implementación de una praxis reflexiva. La práctica docente en la formación jurídica se estructura en un marco pedagógico, disciplinar-valorativo y curricular en relación con el contexto en el que se produce y a las creencias y visiones del docente que la ejecuta. Además, es producto de la concepción que tengan los docentes en torno a lo que es el derecho, pudiendo ser formalista, crítica-realista o argumentativa-democrática.Pontificia Universidad Católica del Perú2021-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2367710.18800/derechopucp.202102.015Derecho PUCP; Núm. 87 (2021): Diálogos entre el sistema de Derecho Civil y el Common Law; 499-5222305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23240http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23522http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23523Derechos de autor 2021 María Francisca Elgueta Rosas, Eric Eduardo Palmahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/236772025-01-14T17:29:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
La reflexión de la práctica de docencia como estrategia para la innovación en la formación jurídica
title Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
spellingShingle Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
Elgueta Rosas, María Francisca
Teaching practice
Teaching practice models
Research
Reflection on practice
Legal education
Innovation
Práctica docente
Modelos de práctica de docencia
Investigación
Reflexión de la práctica
Educación legal
Innovación
title_short Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
title_full Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
title_fullStr Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
title_full_unstemmed Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
title_sort Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training
dc.creator.none.fl_str_mv Elgueta Rosas, María Francisca
Palma, Eric Eduardo
author Elgueta Rosas, María Francisca
author_facet Elgueta Rosas, María Francisca
Palma, Eric Eduardo
author_role author
author2 Palma, Eric Eduardo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching practice
Teaching practice models
Research
Reflection on practice
Legal education
Innovation
Práctica docente
Modelos de práctica de docencia
Investigación
Reflexión de la práctica
Educación legal
Innovación
topic Teaching practice
Teaching practice models
Research
Reflection on practice
Legal education
Innovation
Práctica docente
Modelos de práctica de docencia
Investigación
Reflexión de la práctica
Educación legal
Innovación
description Reflective praxis is a relevant instrument for permanent innovation in the training process. Strengthening the ability to ask questions and solve pedagogical problems, using research as a tool for reflecting on one’s ownwork, would be a contribution to the comprehensive approach to changes in the teaching practices of law professors. We propose, therefore, to highlight the value of the creation of a research culture of the teaching profession itself and to present a strategy, in broad strokes, for the implementation of a reflective praxis. Teaching practice in legal training is structured in a pedagogical, disciplinary, evaluative and curricular framework in relation to the context in which it occurs and the beliefs and visions of the teacher who executes it. In addition, it is the product of the conception that teachers have about what law is and can be formalistic, critical-realistic or argumentative-democratic.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677
10.18800/derechopucp.202102.015
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677
identifier_str_mv 10.18800/derechopucp.202102.015
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23240
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23522
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/23677/23523
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 María Francisca Elgueta Rosas, Eric Eduardo Palma
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 María Francisca Elgueta Rosas, Eric Eduardo Palma
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho PUCP; Núm. 87 (2021): Diálogos entre el sistema de Derecho Civil y el Common Law; 499-522
2305-2546
0251-3420
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900878193655808
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).