Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)

Descripción del Articulo

This essay studies two works by César Vallejo and, in a complementary manner, a possible correspondence with the Marquis de Sade. In Trilce (1922), the crisis of language is studied through the verbal construction, the eschatological theme and the creation-destruction dialectic based on prison exper...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Márquez Arreaza, Dionisio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/29267
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29267
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Vallejo
Libertad verbal
Cárcel
Muerte
Sade
Verbal freedom
Prison
Death
id REVPUCP_bc51e5888d3bb6ec226912379bde7e27
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/29267
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)Trilce y España, aparta de mí este cáliz: La palabra y la idea de libertad en Vallejo (y una correspondencia posible con Sade)Márquez Arreaza, DionisioVallejoLibertad verbalCárcelMuerteSadeVallejoVerbal freedomPrisonDeathSadeThis essay studies two works by César Vallejo and, in a complementary manner, a possible correspondence with the Marquis de Sade. In Trilce (1922), the crisis of language is studied through the verbal construction, the eschatological theme and the creation-destruction dialectic based on prison experience. The verbal rupture “frees” the imprisoned poet from jail. In España, aparta de mí este cáliz (1939), the transformation of the cadaver into a project for life is studied from a triple discourse that combines the poetic, the political and the religious in favor of the Spanish republican revolutionary movement. The comparison between the popular God-believing intellectual of the twentieth century and the dix-septièmiste aristocratic-revolutionary pornographer shows two poets of the obscure side of modernity.Este ensayo estudia dos obras de César Vallejo y, de forma complementaria, una posible correspondencia con el marqués de Sade. En Trilce (1922), se estudia la crisis del lenguaje a través de la construcción verbal, lo escatológico y la dialéctica creación-destrucción a partir de la experiencia carcelaria. La ruptura verbal “libera” de la cárcel al poeta preso. En España, aparta de mí este cáliz (1939), se estudia la transformación del “cadáver” en un proyecto para la vida desde un discurso triple que combina lo poético, lo político y lo religioso a favor del movimiento revolucionario republicano español. La comparación entre el intelectual popular creyente del siglo veinte y el pornógrafo aristócrata revolucionario del decimoséptimo muestra dos poetas del lado oscuro de la modernidad.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/2926710.18800/lexis.202401.013Lexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024); 396-4150254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29267/26568Derechos de autor 2024 Lexishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/292672024-07-16T19:46:04Z
dc.title.none.fl_str_mv Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
Trilce y España, aparta de mí este cáliz: La palabra y la idea de libertad en Vallejo (y una correspondencia posible con Sade)
title Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
spellingShingle Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
Márquez Arreaza, Dionisio
Vallejo
Libertad verbal
Cárcel
Muerte
Sade
Vallejo
Verbal freedom
Prison
Death
Sade
title_short Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
title_full Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
title_fullStr Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
title_full_unstemmed Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
title_sort Trilce and España, aparta de mí este cáliz: The Word and the Idea of Freedom in Vallejo (and a Possible Correspondence with Sade)
dc.creator.none.fl_str_mv Márquez Arreaza, Dionisio
author Márquez Arreaza, Dionisio
author_facet Márquez Arreaza, Dionisio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Vallejo
Libertad verbal
Cárcel
Muerte
Sade
Vallejo
Verbal freedom
Prison
Death
Sade
topic Vallejo
Libertad verbal
Cárcel
Muerte
Sade
Vallejo
Verbal freedom
Prison
Death
Sade
description This essay studies two works by César Vallejo and, in a complementary manner, a possible correspondence with the Marquis de Sade. In Trilce (1922), the crisis of language is studied through the verbal construction, the eschatological theme and the creation-destruction dialectic based on prison experience. The verbal rupture “frees” the imprisoned poet from jail. In España, aparta de mí este cáliz (1939), the transformation of the cadaver into a project for life is studied from a triple discourse that combines the poetic, the political and the religious in favor of the Spanish republican revolutionary movement. The comparison between the popular God-believing intellectual of the twentieth century and the dix-septièmiste aristocratic-revolutionary pornographer shows two poets of the obscure side of modernity.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29267
10.18800/lexis.202401.013
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29267
identifier_str_mv 10.18800/lexis.202401.013
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/29267/26568
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Lexis
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Lexis
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 48 Núm. 1 (2024); 396-415
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900725260943360
score 13.088272
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).