Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus

Descripción del Articulo

The view of the ????? ???????????? in the Phaedrus is described according to three contents: justice (??????????), soundness (?????????) and science (????????). Only the latter is specified (247d6-e2). In „‘Der Geistcharakter des Überhimmlischen Raumes‘. Zur Korrektur der herrschenden Auffassung von...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: García, Gabriel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25066
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Science
Memory
Soundness
Epistēmē
Phaedrus
Symposium
Republic
Ciencia
Memoria
Sensatez
Epistḗmē
Fedro
Banquete
República
id REVPUCP_aa857a5e62e5c1150b6cc1c861029b8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25066
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the PhaedrusLa ciencia en sí misma y la ciencia en nosotros: en torno al rol de la epist?m? en el FedroGarcía, GabrielScienceMemorySoundnessEpistēmēPhaedrusSymposiumRepublicCienciaMemoriaSensatezEpistḗmēFedroBanqueteRepúblicaThe view of the ????? ???????????? in the Phaedrus is described according to three contents: justice (??????????), soundness (?????????) and science (????????). Only the latter is specified (247d6-e2). In „‘Der Geistcharakter des Überhimmlischen Raumes‘. Zur Korrektur der herrschenden Auffassung von Phaidros 247c-e”, W. Schwabe argued that this passage necessarily distinguishes the science “in what is” from the science “in what we now call beings”, and that the latter refers to science as a human practice of acquiring and transmitting knowledge. After reviewing his main arguments, I will examine this distinction in the whole dialogue, especially regarding the science “in what we now call beings”, in two moments: 1) the accurate description of the vision of science as memory, ?????, when the soul returns to the sensible realm, as well as its recovery in the erotic relation (both themes of the palinode) and 2) the relation between memory and science in the transmission of knowledge, in the critique of writing. The identification of science with the “immortal seed” contained in the dialectician’s speeches (276 e5-277 a4) will be linked to the analysis of procreation in beauty in the Symposion, showing that the ???????? as content of the ????? expresses the dynamic relation between ideas. Therefore, the difference between “science in itself” and “science in us” must be conceived as a “structural feature” of the eidetic realm, in the same way as justice in the Republic (500c3-4) and, presumably, soundness.La visión del ????? ???????????? en el Fedro se describe a partir de tres contenidos: la justicia (??????????), la sensatez (?????????) y la ciencia (????????). Solamente de esta última se brinda una mayor precisión (247d6-e2). En “‘Der Geistcharakter des Überhimmlischen Raumes’. Zur Korrektur der herrschenden Auffassung von Phaidros 247c-e”, W. Schwabe mostró que este pasaje distingue necesariamente la ciencia “en lo que es” de la ciencia “en lo que ahora denominamos seres”, y que esta última remite a la ciencia como práctica humana de adquisición y transmisión de conocimiento. Luego de revisar sus principales argumentos, examinaré esta distinción en el diálogo completo, especialmente respecto de la ciencia “en lo que ahora denominamos seres”, en dos momentos: 1) el resultado de la visión de la ciencia como memoria, ?????, cuando el alma regresa al ámbito sensible, así como su recuperación en la relación erótica (ambos temas de la palinodia) y 2) la forma como se relacionan memoria y ciencia en la transmisión del conocimiento, en la crítica de la escritura. La identificación de la ciencia con la “semilla inmortal” contenida en los discursos del dialéctico (276e5-277a4) se vinculará al análisis de la procreación en la belleza en el Banquete y se mostrará que la ????????, en tanto contenido de los ?????, expresa la relación dinámica entre las ideas. La diferencia entre la “ciencia en sí” y la “ciencia en nosotros” exige, por tanto, concebirla como un “rasgo estructural” del ámbito eidético, del mismo modo que la justicia en la República (500c3-4) y, cabe suponer, la sensatez.Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066Areté; Vol. 34 (2022): Número extraordinario; 179-2002223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066/23759info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/250662023-07-17T14:03:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
La ciencia en sí misma y la ciencia en nosotros: en torno al rol de la epist?m? en el Fedro
title Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
spellingShingle Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
García, Gabriel
Science
Memory
Soundness
Epistēmē
Phaedrus
Symposium
Republic
Ciencia
Memoria
Sensatez
Epistḗmē
Fedro
Banquete
República
title_short Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
title_full Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
title_fullStr Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
title_full_unstemmed Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
title_sort Science in itself and science in us: on the role of the epist?m? in the Phaedrus
dc.creator.none.fl_str_mv García, Gabriel
author García, Gabriel
author_facet García, Gabriel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Science
Memory
Soundness
Epistēmē
Phaedrus
Symposium
Republic
Ciencia
Memoria
Sensatez
Epistḗmē
Fedro
Banquete
República
topic Science
Memory
Soundness
Epistēmē
Phaedrus
Symposium
Republic
Ciencia
Memoria
Sensatez
Epistḗmē
Fedro
Banquete
República
description The view of the ????? ???????????? in the Phaedrus is described according to three contents: justice (??????????), soundness (?????????) and science (????????). Only the latter is specified (247d6-e2). In „‘Der Geistcharakter des Überhimmlischen Raumes‘. Zur Korrektur der herrschenden Auffassung von Phaidros 247c-e”, W. Schwabe argued that this passage necessarily distinguishes the science “in what is” from the science “in what we now call beings”, and that the latter refers to science as a human practice of acquiring and transmitting knowledge. After reviewing his main arguments, I will examine this distinction in the whole dialogue, especially regarding the science “in what we now call beings”, in two moments: 1) the accurate description of the vision of science as memory, ?????, when the soul returns to the sensible realm, as well as its recovery in the erotic relation (both themes of the palinode) and 2) the relation between memory and science in the transmission of knowledge, in the critique of writing. The identification of science with the “immortal seed” contained in the dialectician’s speeches (276 e5-277 a4) will be linked to the analysis of procreation in beauty in the Symposion, showing that the ???????? as content of the ????? expresses the dynamic relation between ideas. Therefore, the difference between “science in itself” and “science in us” must be conceived as a “structural feature” of the eidetic realm, in the same way as justice in the Republic (500c3-4) and, presumably, soundness.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25066/23759
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
dc.source.none.fl_str_mv Areté; Vol. 34 (2022): Número extraordinario; 179-200
2223-3741
1016-913X
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609445337956352
score 12.884314
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).