Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco

Descripción del Articulo

Despite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of ana...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Luque, Gino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/27046
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Autoficción teatral
Pacto autoficcional
Recepción teatral
Sergio Blanco
Theatrical autofiction
Autofictional pact
Theatrical reception
id REVPUCP_a91141d50570b92dd9a56d9c88a815bc
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/27046
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio BlancoRepensando la autoficción desde la escena: una lectura de la paradoja de ser y no ser en la dramaturgia de Sergio BlancoLuque, GinoAutoficción teatralPacto autoficcionalRecepción teatralSergio BlancoTheatrical autofictionAutofictional pactTheatrical receptionSergio BlancoDespite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of analysis, designed for narrative texts, unable to explain the dynamics of dramatic autofiction. This article proposes to rethink the theory of theatrical autofiction based on the inscription of the autofiction reading pacts in the conventions of theatrical reception. The discussion is based on the analysis of the dramaturgy of Sergio Blanco, whose work essentially explores the possibilities and limits of autofiction on stage.Pese a existir prácticas escénicas que exploran las relaciones entre autobiografía y ficción desde hace mucho tiempo, la autoficción teatral ha empezado a ser estudiada solo recientemente. Ello responde, en parte, a particularidades de la comunicación teatral que hacen que los modelos de análisis tradicionales, pensados para textos narrativos, no logren explicar la dinámica de la autoficción dramática. Este artículo propone repensar la teoría sobre la autoficción teatral a partir de la inscripción de los pactos de lectura de la autoficción en las convenciones de recepción propias del teatro. La discusión se plantea a partir del análisis de la dramaturgia de Sergio Blanco, cuya obra indaga centralmente las posibilidades y límites de la autoficción en escena.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/2704610.18800/lexis.202301.010Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 303-3420254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046/25337http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/270462023-09-28T15:53:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
Repensando la autoficción desde la escena: una lectura de la paradoja de ser y no ser en la dramaturgia de Sergio Blanco
title Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
spellingShingle Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
Luque, Gino
Autoficción teatral
Pacto autoficcional
Recepción teatral
Sergio Blanco
Theatrical autofiction
Autofictional pact
Theatrical reception
Sergio Blanco
title_short Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
title_full Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
title_fullStr Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
title_full_unstemmed Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
title_sort Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
dc.creator.none.fl_str_mv Luque, Gino
author Luque, Gino
author_facet Luque, Gino
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Autoficción teatral
Pacto autoficcional
Recepción teatral
Sergio Blanco
Theatrical autofiction
Autofictional pact
Theatrical reception
Sergio Blanco
topic Autoficción teatral
Pacto autoficcional
Recepción teatral
Sergio Blanco
Theatrical autofiction
Autofictional pact
Theatrical reception
Sergio Blanco
description Despite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of analysis, designed for narrative texts, unable to explain the dynamics of dramatic autofiction. This article proposes to rethink the theory of theatrical autofiction based on the inscription of the autofiction reading pacts in the conventions of theatrical reception. The discussion is based on the analysis of the dramaturgy of Sergio Blanco, whose work essentially explores the possibilities and limits of autofiction on stage.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046
10.18800/lexis.202301.010
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046
identifier_str_mv 10.18800/lexis.202301.010
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046/25337
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 303-342
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900720806592512
score 13.361153
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).