Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco
Descripción del Articulo
Despite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of ana...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/27046 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Autoficción teatral Pacto autoficcional Recepción teatral Sergio Blanco Theatrical autofiction Autofictional pact Theatrical reception |
id |
REVPUCP_a91141d50570b92dd9a56d9c88a815bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/27046 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio BlancoRepensando la autoficción desde la escena: una lectura de la paradoja de ser y no ser en la dramaturgia de Sergio BlancoLuque, GinoAutoficción teatralPacto autoficcionalRecepción teatralSergio BlancoTheatrical autofictionAutofictional pactTheatrical receptionSergio BlancoDespite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of analysis, designed for narrative texts, unable to explain the dynamics of dramatic autofiction. This article proposes to rethink the theory of theatrical autofiction based on the inscription of the autofiction reading pacts in the conventions of theatrical reception. The discussion is based on the analysis of the dramaturgy of Sergio Blanco, whose work essentially explores the possibilities and limits of autofiction on stage.Pese a existir prácticas escénicas que exploran las relaciones entre autobiografía y ficción desde hace mucho tiempo, la autoficción teatral ha empezado a ser estudiada solo recientemente. Ello responde, en parte, a particularidades de la comunicación teatral que hacen que los modelos de análisis tradicionales, pensados para textos narrativos, no logren explicar la dinámica de la autoficción dramática. Este artículo propone repensar la teoría sobre la autoficción teatral a partir de la inscripción de los pactos de lectura de la autoficción en las convenciones de recepción propias del teatro. La discusión se plantea a partir del análisis de la dramaturgia de Sergio Blanco, cuya obra indaga centralmente las posibilidades y límites de la autoficción en escena.Pontificia Universidad Católica del Perú2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/2704610.18800/lexis.202301.010Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 303-3420254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046/25337http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/270462023-09-28T15:53:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco Repensando la autoficción desde la escena: una lectura de la paradoja de ser y no ser en la dramaturgia de Sergio Blanco |
title |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
spellingShingle |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco Luque, Gino Autoficción teatral Pacto autoficcional Recepción teatral Sergio Blanco Theatrical autofiction Autofictional pact Theatrical reception Sergio Blanco |
title_short |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
title_full |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
title_fullStr |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
title_full_unstemmed |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
title_sort |
Rethinking Autofiction from the Stage: A Reading of the Paradox of To Be or Not To Be in the Dramaturgy of Sergio Blanco |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Luque, Gino |
author |
Luque, Gino |
author_facet |
Luque, Gino |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Autoficción teatral Pacto autoficcional Recepción teatral Sergio Blanco Theatrical autofiction Autofictional pact Theatrical reception Sergio Blanco |
topic |
Autoficción teatral Pacto autoficcional Recepción teatral Sergio Blanco Theatrical autofiction Autofictional pact Theatrical reception Sergio Blanco |
description |
Despite the existence of performing practices that have explored the relationship between autobiography and fiction for a long time, theatrical autofiction has only recently begun to be studied. This is partly due to the particularities of theatrical communication that make traditional models of analysis, designed for narrative texts, unable to explain the dynamics of dramatic autofiction. This article proposes to rethink the theory of theatrical autofiction based on the inscription of the autofiction reading pacts in the conventions of theatrical reception. The discussion is based on the analysis of the dramaturgy of Sergio Blanco, whose work essentially explores the possibilities and limits of autofiction on stage. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046 10.18800/lexis.202301.010 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046 |
identifier_str_mv |
10.18800/lexis.202301.010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/27046/25337 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lexis; Vol. 47 Núm. 1 (2023); 303-342 0254-9239 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900720806592512 |
score |
13.361153 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).