The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject
Descripción del Articulo
The aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts:...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/21537 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Black Swan Structural violence Symbolic violence Motherhood Body Recognition El cisne negro Violencia estructural Violencia simbólica Maternidad Cuerpo Reconocimiento |
id |
REVPUCP_a4a1ae8b92668e1677eb97b56b9e8c45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/21537 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the SubjectEl camino del cisne negro: violencias en la construcción del sujeto en Black SwanO caminho do cisne negro: violências na construção do sujeito em Cisne NegroGómez Cardeña, SophiaBlack SwanStructural violenceSymbolic violenceMotherhoodBodyRecognitionEl cisne negroViolencia estructuralViolencia simbólicaMaternidadCuerpoReconocimientoThe aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother.El objetivo de este ensayo es analizar la película Black Swan (2011), del director norteamericano Darren Aronofsky, para comprender la producción subjetiva de un sujeto atravesado por múltiples violencias: Nina, la bailarina de ballet protagonista del film. Para este propósito, se explicarán los procesos de reconocimiento, las dinámicas de poder y violencia, y la vivencia del cuerpo desarrollados a lo largo de la película. Se concluye que el personaje de Nina sufre una doble violencia, una ligada a un esquema patriarcal de violencia estructural contra las mujeres y lo femenino, y otra a nivel íntimo y vincular: la fusión y ausencia de reconocimiento de ella como un ser separado de su madre.Pontificia Universidad Católica del Perú2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/2153710.18800/conexion.201902.003Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 39-542413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21156http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21166http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/25471Derechos de autor 2019 Conexiónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/215372023-08-11T14:24:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject El camino del cisne negro: violencias en la construcción del sujeto en Black Swan O caminho do cisne negro: violências na construção do sujeito em Cisne Negro |
title |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
spellingShingle |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject Gómez Cardeña, Sophia Black Swan Structural violence Symbolic violence Motherhood Body Recognition El cisne negro Violencia estructural Violencia simbólica Maternidad Cuerpo Reconocimiento |
title_short |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
title_full |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
title_fullStr |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
title_full_unstemmed |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
title_sort |
The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gómez Cardeña, Sophia |
author |
Gómez Cardeña, Sophia |
author_facet |
Gómez Cardeña, Sophia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Black Swan Structural violence Symbolic violence Motherhood Body Recognition El cisne negro Violencia estructural Violencia simbólica Maternidad Cuerpo Reconocimiento |
topic |
Black Swan Structural violence Symbolic violence Motherhood Body Recognition El cisne negro Violencia estructural Violencia simbólica Maternidad Cuerpo Reconocimiento |
description |
The aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537 10.18800/conexion.201902.003 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537 |
identifier_str_mv |
10.18800/conexion.201902.003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21156 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/21166 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21537/25471 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Conexión http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Conexión http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 39-54 2413-5437 2305-7467 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900571284897792 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).