How should a historian read 16th and 17th century written sources in Quechua or Spanish which are based on Quechua-speaking informants?

Descripción del Articulo

Historians studying the pre-Inca era, the Inca Empire, and the colonial period often do not know Quechua and are unaware of the importance of knowing the language. This article will show, through a series of examples, the problems that can arise from this lack of knowledge. Each example illustrates...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Szemiński, Jan, Andrade Ciudad, Luis, Pärssinen, Martti H.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/31108
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/31108
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Quechua
Aymara
Pan-Andean vocabulary
Colonial documentary sources
Incas
Etymology
Ethnohistory
Vocabulario panandino
Fuentes documentales coloniales
Etimología
Etnohistoria
Descripción
Sumario:Historians studying the pre-Inca era, the Inca Empire, and the colonial period often do not know Quechua and are unaware of the importance of knowing the language. This article will show, through a series of examples, the problems that can arise from this lack of knowledge. Each example illustrates a problem and offers a suggestion for resolving it.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).