Social perception and just world belief. A study with Argentinean student

Descripción del Articulo

In the framework of social perception and attribution theories, fundamental bias of Just World Beliefs developed by Lerner (1965) states that people need to see world as a just place in order to cope with an ordered and controlled sociophysical environment. By holding this ideas people can involve i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zubieta, Elena, Barreiro, Alicia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2006
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/1447
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1447
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Attribution
Just Word Belief
social dimensions
Atribución
Creencia en el Mundo Justo
Dimensiones sociales.
id REVPUCP_90c9037b61b3c78b67acd60462b13b1f
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/1447
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Social perception and just world belief. A study with Argentinean studentPercepción social y creencia en el mundo justo. Un estudio con estudiantes argentinosZubieta, ElenaBarreiro, AliciaAttributionJust Word Beliefsocial dimensionsAtribuciónCreencia en el Mundo JustoDimensiones sociales.In the framework of social perception and attribution theories, fundamental bias of Just World Beliefs developed by Lerner (1965) states that people need to see world as a just place in order to cope with an ordered and controlled sociophysical environment. By holding this ideas people can involve in long term proposes as in daily life social regulated behavior. Pursuing the isolation of a “cognitive invariant”, Just World Beliefs (JWB) thesis can be seeing as dealing with a natural aspect of human being not conditioned by social, cultural or ideological factors. In the need of recovering social dimension of attribution processes, pre- sent study aimed to examine the relationship between Just Word Beliefs (Rubin & Peplau, 1973) and some social variables. A descriptive correlation study was carried out based on a convenience sample of 349 students from Buenos Aires city. As hypothesized, means on JWB increase with age, educational levels, parental education and cultural capital. Similarto previous researches, no differences related to sex were found.La Creencia en el Mundo Justo (CMJ) desarrollada por Lerner (1965) plantea que los individuos necesitan creer que el mundo es un lugar justo para enfrentar su ambiente físico y social como algo ordenado y controlado. En el interés por aislar invariantes cognitivos, la tesis de la CMJ puede llevar a concluir que estas creencias responden a aspectos naturales, esenciales del ser humano, dejando de lado elementos sociales, culturales e ideológicos. El objetivo del estudio fue examinar la relación de la CMJ (Rubin & Peplau, 1973) con algunas variables sociales. Se realizó un estudio descriptivo correlacional con una muestra intencional de 349 alumnos y estudiantes de la ciudad de Buenos Aires. Los resultados muestran que las medias en CMJ se incrementan con la edad, el nivel educativo, la educación de los padres y el capital cultural. No se encontraron diferencias con relación al sexo. El interés en profundizar el estudio de los sesgos cognitivos se basa también en resaltar algunos de sus tantos efectos como la derogación de la víctima a la hora de justificar comportamientos.Pontificia Universidad Católica del Perú2006-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/144710.18800/psico.200602.002Revista de Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2006); 175-1962223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1447/1395info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/14472025-08-19T15:49:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
Percepción social y creencia en el mundo justo. Un estudio con estudiantes argentinos
title Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
spellingShingle Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
Zubieta, Elena
Attribution
Just Word Belief
social dimensions
Atribución
Creencia en el Mundo Justo
Dimensiones sociales.
title_short Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
title_full Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
title_fullStr Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
title_full_unstemmed Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
title_sort Social perception and just world belief. A study with Argentinean student
dc.creator.none.fl_str_mv Zubieta, Elena
Barreiro, Alicia
author Zubieta, Elena
author_facet Zubieta, Elena
Barreiro, Alicia
author_role author
author2 Barreiro, Alicia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Attribution
Just Word Belief
social dimensions
Atribución
Creencia en el Mundo Justo
Dimensiones sociales.
topic Attribution
Just Word Belief
social dimensions
Atribución
Creencia en el Mundo Justo
Dimensiones sociales.
description In the framework of social perception and attribution theories, fundamental bias of Just World Beliefs developed by Lerner (1965) states that people need to see world as a just place in order to cope with an ordered and controlled sociophysical environment. By holding this ideas people can involve in long term proposes as in daily life social regulated behavior. Pursuing the isolation of a “cognitive invariant”, Just World Beliefs (JWB) thesis can be seeing as dealing with a natural aspect of human being not conditioned by social, cultural or ideological factors. In the need of recovering social dimension of attribution processes, pre- sent study aimed to examine the relationship between Just Word Beliefs (Rubin & Peplau, 1973) and some social variables. A descriptive correlation study was carried out based on a convenience sample of 349 students from Buenos Aires city. As hypothesized, means on JWB increase with age, educational levels, parental education and cultural capital. Similarto previous researches, no differences related to sex were found.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-03-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1447
10.18800/psico.200602.002
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1447
identifier_str_mv 10.18800/psico.200602.002
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1447/1395
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2006); 175-196
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900895943950336
score 13.944656
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).