Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school
Descripción del Articulo
Given, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension....
Autores: | , , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6369 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | reading comprehension ICT virtual platform reading comprehension strategies vocabulary comprensión de lectura TIC plataforma virtual estrategias de comprensión de lectura vocabulario |
id |
REVPUCP_8c8dc1b488d734e6d92262dca679b623 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6369 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary schoolEfecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primariaThorne, CeciliaMorla, KimUcelli, PaolaNakano, TeresaMauchi, BeatrizLandeo, LorenaVásquez, AngieHuerta, Románreading comprehensionICTvirtual platformreading comprehension strategiesvocabularycomprensión de lecturaTICplataforma virtualestrategias de comprensión de lecturavocabularioGiven, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension. In order to do this, the reading comprehension strategies and vocabulary activities from the research-based digital environment ICON were adapted to design the platform LEO. A total of 88 fifth graders from urban middle-to-low-income private schools from Lima participated in this quasi-experimental study, which involved acontrol group and a treatment group that participated in a 12-week teacher-mediated digital intervention. All participants were administered reading and vocabulary assessments pre and post intervention. Results revealed that students who participated in the intervention achieved higher comprehension scores for narrative texts and higher vocabulary scores than those of the control group.Frente a los bajos resultados que los niños peruanos obtienen en las pruebas nacionales e internacionales de comprensión de lectura y tomando en consideración el aumento de inversión en tecnología en las instituciones educativas del país, el presente estudio buscó desarrollar y evaluar una herramienta virtual para mejorar la comprensión de lectura. Para ello, se adaptaron las estrategias de comprensión de lectura y ejercicios de vocabulario del entorno virtual ICON y se diseñó la plataforma LEO. Un total de 88 estudiantes de quinto grado de primaria, provenientes de colegios privados de nivel socioeconómico medio-bajo de Lima Metropolitana, participaron en este estudio cuasi-experimental, con un grupo control y un grupo que participó en la intervención digital a lo largo de 12 semanas. Todos los participantes fueron evaluados utilizando pruebas de entrada y salida de comprensión de lectura y vocabulario. Los resultados revelaron que los estudiantes que interactuaron con la plataforma LEO obtuvieron resultados significativamente más altos en la comprensión de textos narrativos y vocabulario luego de finalizada la intervención, respecto a sus puntajes al inicio de la misma y también en comparación con el grupo que no empleó la plataforma.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2013); 3-35Revista de Psicología; v. 31 n. 1 (2013); 3-352223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369/6423info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63692020-03-04T20:26:09Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria |
title |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
spellingShingle |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school Thorne, Cecilia reading comprehension ICT virtual platform reading comprehension strategies vocabulary comprensión de lectura TIC plataforma virtual estrategias de comprensión de lectura vocabulario |
title_short |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
title_full |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
title_fullStr |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
title_full_unstemmed |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
title_sort |
Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Thorne, Cecilia Morla, Kim Ucelli, Paola Nakano, Teresa Mauchi, Beatriz Landeo, Lorena Vásquez, Angie Huerta, Román |
author |
Thorne, Cecilia |
author_facet |
Thorne, Cecilia Morla, Kim Ucelli, Paola Nakano, Teresa Mauchi, Beatriz Landeo, Lorena Vásquez, Angie Huerta, Román |
author_role |
author |
author2 |
Morla, Kim Ucelli, Paola Nakano, Teresa Mauchi, Beatriz Landeo, Lorena Vásquez, Angie Huerta, Román |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
reading comprehension ICT virtual platform reading comprehension strategies vocabulary comprensión de lectura TIC plataforma virtual estrategias de comprensión de lectura vocabulario |
topic |
reading comprehension ICT virtual platform reading comprehension strategies vocabulary comprensión de lectura TIC plataforma virtual estrategias de comprensión de lectura vocabulario |
description |
Given, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension. In order to do this, the reading comprehension strategies and vocabulary activities from the research-based digital environment ICON were adapted to design the platform LEO. A total of 88 fifth graders from urban middle-to-low-income private schools from Lima participated in this quasi-experimental study, which involved acontrol group and a treatment group that participated in a 12-week teacher-mediated digital intervention. All participants were administered reading and vocabulary assessments pre and post intervention. Results revealed that students who participated in the intervention achieved higher comprehension scores for narrative texts and higher vocabulary scores than those of the control group. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6369/6423 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2013); 3-35 Revista de Psicología; v. 31 n. 1 (2013); 3-35 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536568416796672 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).