From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)

Descripción del Articulo

In 1911, Eloy Fariña Núñez published in Buenos Aires the long poem Canto secular to commemorate the centenary of Paraguay’s independence. The work displays a modernist stamp, but it also involves some features of Arielism, a Latin American political philosophy that brought youth to the fore and reco...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Villalba Rojas, Rodrigo Nicolás
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25446
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paraguay
nación
poesía
arielismo
nation
poetry
Arielism
id REVPUCP_85174823f0fa2a8c46401857b34f7ebc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25446
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)Del Paraguay del centenario a la antigüedad clásica. Superposición de temporalidades en Canto secular (1911) de Eloy Fariña NúñezVillalba Rojas, Rodrigo NicolásParaguaynaciónpoesíaarielismoParaguaynationpoetryArielismIn 1911, Eloy Fariña Núñez published in Buenos Aires the long poem Canto secular to commemorate the centenary of Paraguay’s independence. The work displays a modernist stamp, but it also involves some features of Arielism, a Latin American political philosophy that brought youth to the fore and recognized a double American and Greco-Latin cultural ancestry. This article proposes an intertextual and interdiscursive approach to Canto secular, in order to discover in the poem a literary operation of foundation of an enunciative locus where two spatiotemporal coordinates, both literary recreated, overlap: the peasant Paraguay in the transition towards urbanity, and classical antiquity synthesized in some legal values and models.En 1911 Eloy Fariña Núñez publicó en Buenos Aires el extenso poema Canto secular para conmemorar el centenario de la independencia del Paraguay. La obra exhibe una impronta modernista, pero también subyacen en ella algunos rasgos del arielismo, filosofía política latinoamericana que otorgaba protagonismo político a la juventud, y reconocía una doble ascendencia cultural americana y grecolatina. Este artículo propone realizar un abordaje intertextual e interdiscursivo del Canto secular, con el propósito de descubrir en el poema una operación literaria de fundación de un locus enunciativo, donde se superponen dos coordenadas espaciotemporales, recreadas literariamente: el Paraguay campesino en la transición hacia la urbanidad, y la antigüedad clásica sintetizada en algunos valores y modelos jurídicos.Pontificia Universidad Católica del Perú2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446Lexis; Vol. 46 No. 1 (2022); 367-397Lexis; Vol. 46 Núm. 1 (2022); 367-3970254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446/24004info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/254462022-07-01T15:49:51Z
dc.title.none.fl_str_mv From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
Del Paraguay del centenario a la antigüedad clásica. Superposición de temporalidades en Canto secular (1911) de Eloy Fariña Núñez
title From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
spellingShingle From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
Villalba Rojas, Rodrigo Nicolás
Paraguay
nación
poesía
arielismo
Paraguay
nation
poetry
Arielism
title_short From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
title_full From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
title_fullStr From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
title_full_unstemmed From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
title_sort From the Paraguay of the Centenary to Classical Antiquity. Overlap of Temporalities in Eloy Fariña Núñez’s Canto secular (1911)
dc.creator.none.fl_str_mv Villalba Rojas, Rodrigo Nicolás
author Villalba Rojas, Rodrigo Nicolás
author_facet Villalba Rojas, Rodrigo Nicolás
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Paraguay
nación
poesía
arielismo
Paraguay
nation
poetry
Arielism
topic Paraguay
nación
poesía
arielismo
Paraguay
nation
poetry
Arielism
description In 1911, Eloy Fariña Núñez published in Buenos Aires the long poem Canto secular to commemorate the centenary of Paraguay’s independence. The work displays a modernist stamp, but it also involves some features of Arielism, a Latin American political philosophy that brought youth to the fore and recognized a double American and Greco-Latin cultural ancestry. This article proposes an intertextual and interdiscursive approach to Canto secular, in order to discover in the poem a literary operation of foundation of an enunciative locus where two spatiotemporal coordinates, both literary recreated, overlap: the peasant Paraguay in the transition towards urbanity, and classical antiquity synthesized in some legal values and models.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/25446/24004
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 46 No. 1 (2022); 367-397
Lexis; Vol. 46 Núm. 1 (2022); 367-397
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536347922235392
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).