Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos

Descripción del Articulo

This paper seeks to sketch a possible articulation of the tragic ethos and the baroque ethos. The starting point is Echeverría’s hypothesis concerning the baroque character of Unamuno’s Quijote. I argue that such a baroque ethos —an attitude, a behaviour, and a vital strategy— as defined by the Ecua...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Beraldi, Gastón
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27112
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Echeverría
Unamuno
Baroque
Tragedy
Barroco
Tragedia
id REVPUCP_7ed92b84b8004d092cf4da28c2859fce
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27112
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic EthosEcheverría y Unamuno, barroco y agonismo. Una articulación del ethos barroco y el ethos trágicoBeraldi, GastónEcheverríaUnamunoBaroqueTragedyEcheverríaUnamunoBarrocoTragediaThis paper seeks to sketch a possible articulation of the tragic ethos and the baroque ethos. The starting point is Echeverría’s hypothesis concerning the baroque character of Unamuno’s Quijote. I argue that such a baroque ethos —an attitude, a behaviour, and a vital strategy— as defined by the Ecuadorian philosopher, goes beyond Unamuno’s Quijote, and is linked to the tragic ethos of Unamuno’s agonism. I follow Saéz Rueda’s hypothesis that, on the one side, Unamuno’s agonism is closely related to the baroque attitude and, on the other side, that there are at least two unifying bonds between the Baroque and the tragic. I propose that it is possible to add two more bonds. The first one has to do with the understanding of action shared by Echevarría and Unamuno, the choice of a third that cannot be. The second bond considers that such a community of attitude, of ethos, between the tragic and the Baroque can be established from the moral pedagogic function of the tragic and baroque works.El objetivo de este trabajo es avizorar una posible articulación entre ethos trágico y ethos barroco. Para ello, se parte de la hipótesis de Echeverría sobre el barroquismo del Quijote unamuniano. Se sostiene que dicho ethos barroco, como actitud, como comportamiento, como estrategia vital, tal como lo define el filósofo ecuatoriano, se extiende más allá de dicha obra y se articula con el ethos trágico de la agonística unamuniana. Se toma la hipótesis de Sáez Rueda, quien entiende que la agonística unamuniana está estrechamente vinculada a la actitud barroca y que, por otra parte, hay al menos dos lazos de unión entre lo barroco y lo trágico. A estos dos lazos, se sugiere, se pueden sumar dos más: uno de ellos parte de la concepción compartida por Echeverría y Unamuno respecto a la acción, la elección por el tercero que no puede ser; el otro parte de la hipótesis de que esa comunidad de actitud, de ethos, entre lo trágico y lo barroco, se puede establecer desde la función pedagógica moral de las obras trágicas y de las barrocas.Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112Areté; Vol. 35 Núm. 1 (2023); 28-752223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112/25378info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/271122023-08-22T14:42:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
Echeverría y Unamuno, barroco y agonismo. Una articulación del ethos barroco y el ethos trágico
title Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
spellingShingle Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
Beraldi, Gastón
Echeverría
Unamuno
Baroque
Tragedy
Echeverría
Unamuno
Barroco
Tragedia
title_short Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
title_full Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
title_fullStr Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
title_full_unstemmed Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
title_sort Echeverría and Unamuno, Baroque and Antagonism. An Articulation of the Baroque Ethos and the Tragic Ethos
dc.creator.none.fl_str_mv Beraldi, Gastón
author Beraldi, Gastón
author_facet Beraldi, Gastón
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Echeverría
Unamuno
Baroque
Tragedy
Echeverría
Unamuno
Barroco
Tragedia
topic Echeverría
Unamuno
Baroque
Tragedy
Echeverría
Unamuno
Barroco
Tragedia
description This paper seeks to sketch a possible articulation of the tragic ethos and the baroque ethos. The starting point is Echeverría’s hypothesis concerning the baroque character of Unamuno’s Quijote. I argue that such a baroque ethos —an attitude, a behaviour, and a vital strategy— as defined by the Ecuadorian philosopher, goes beyond Unamuno’s Quijote, and is linked to the tragic ethos of Unamuno’s agonism. I follow Saéz Rueda’s hypothesis that, on the one side, Unamuno’s agonism is closely related to the baroque attitude and, on the other side, that there are at least two unifying bonds between the Baroque and the tragic. I propose that it is possible to add two more bonds. The first one has to do with the understanding of action shared by Echevarría and Unamuno, the choice of a third that cannot be. The second bond considers that such a community of attitude, of ethos, between the tragic and the Baroque can be established from the moral pedagogic function of the tragic and baroque works.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27112/25378
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
dc.source.none.fl_str_mv Areté; Vol. 35 Núm. 1 (2023); 28-75
2223-3741
1016-913X
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975166158372864
score 13.02468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).