Reception of films and the formation of social identities related to nation
Descripción del Articulo
This qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2015 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/13045 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Film reception social identity narrative frames recepción fílmica identidad social encuadres narrativos |
| id |
REVPUCP_7e11903f6d8083fbc1096a5b765634ea |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/13045 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Reception of films and the formation of social identities related to nationRecepción fílmica y la formación de identidades sociales vinculadas a la categoría naciónPérez Sánchez, RolandoAlfaro Chavarría, DianaMora Pineda, MelissaFilm receptionsocial identitynarrative framesrecepción fílmicaidentidad socialencuadres narrativosThis qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus groups were created, and were composed of four to six persons each. Each group saw both films. Results indicate the presence of in-group favoritism after viewing both films. A common core identity related to the nation was built after viewing both films; however, differences arise in the description of social identity attributed to the narrative frame of each film. Results contribute to the study of social categorization processes associated with film reception.Este estudio cualitativo aborda las relaciones entre la recepción fílmica y la construcción de la identidad social asociada a la categoría nación ante filmes evocadores de comparación intergrupal. Se seleccionaron dos películas estadounidenses que facilitaron la tarea de contraste intergrupal. Se organizaron cinco grupos de discusión de cuatro a seis personas. Cada grupo observó los dos filmes. Los resultados indican la presencia de favoritismo endogrupal luego de la exposición a ambos filmes. Se distinguió un núcleo común de la identidad asociada a la categoría nación. Sin embargo, se presentan diferencias en la descripción de la identidad social atribuibles al encuadre narrativo de ambos filmes. Las evidencias aportan alestudio contextualista de la categorización social asociados a la recepción fílmica.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1304510.18800/psico.201502.002Revista de Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2015); 277-2982223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045/13658info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/130452019-08-27T23:59:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Reception of films and the formation of social identities related to nation Recepción fílmica y la formación de identidades sociales vinculadas a la categoría nación |
| title |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| spellingShingle |
Reception of films and the formation of social identities related to nation Pérez Sánchez, Rolando Film reception social identity narrative frames recepción fílmica identidad social encuadres narrativos |
| title_short |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| title_full |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| title_fullStr |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| title_full_unstemmed |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| title_sort |
Reception of films and the formation of social identities related to nation |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Sánchez, Rolando Alfaro Chavarría, Diana Mora Pineda, Melissa |
| author |
Pérez Sánchez, Rolando |
| author_facet |
Pérez Sánchez, Rolando Alfaro Chavarría, Diana Mora Pineda, Melissa |
| author_role |
author |
| author2 |
Alfaro Chavarría, Diana Mora Pineda, Melissa |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Film reception social identity narrative frames recepción fílmica identidad social encuadres narrativos |
| topic |
Film reception social identity narrative frames recepción fílmica identidad social encuadres narrativos |
| description |
This qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus groups were created, and were composed of four to six persons each. Each group saw both films. Results indicate the presence of in-group favoritism after viewing both films. A common core identity related to the nation was built after viewing both films; however, differences arise in the description of social identity attributed to the narrative frame of each film. Results contribute to the study of social categorization processes associated with film reception. |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045 10.18800/psico.201502.002 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045 |
| identifier_str_mv |
10.18800/psico.201502.002 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045/13658 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2015); 277-298 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1840900932860116992 |
| score |
13.932913 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).