Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe
Descripción del Articulo
This paper presents a reflection and proposal on the opportunity to recover the study of the image of letters in the Primary School Teacher Training. Theoretical references are discussed, the historical perspective is studied, and the used methodology is eminently qualitative, incorporating Arts-Bas...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25019 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Teacher Training Art Education Heritage Design Typography Formación del Profesorado Educación Artística Patrimonio Diseño Tipografía Formação De Professores Educação Artística Patrimônio Tipografia |
id |
REVPUCP_7d14a928c5d77e487adbe8e10af58a93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25019 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universeDiseño y tipografía para formar a docentes en educación artística. De la caligrafía al universo digitalDesign e tipografia para formar professores em educação artística. Da caligrafia ao universo digitalHuerta Ramón, RicardTeacher TrainingArt EducationHeritageDesignTypographyFormación del ProfesoradoEducación ArtísticaPatrimonioDiseñoTipografíaFormação De ProfessoresEducação ArtísticaPatrimônioDesignTipografiaThis paper presents a reflection and proposal on the opportunity to recover the study of the image of letters in the Primary School Teacher Training. Theoretical references are discussed, the historical perspective is studied, and the used methodology is eminently qualitative, incorporating Arts-Based Research. The objective is to analyze what typography can promote the cultural awareness of teachers. A study carried out in the degree classrooms of the Universitat de València is described. The results reveal that there is great potential in the use of typography among future teachers, if we are able to recover the lost tradition of calligraphy as drawing, updating it according to the needs of the digital universe.El artículo presenta una reflexión y propuesta sobre la oportunidad de recuperar el estudio de la imagen de las letras en la formación inicial del profesorado de primaria. Se discuten referentes teóricos, se estudia la perspectiva histórica, y se fundamenta la metodología utilizada, de carácter eminentemente cualitativo, incorporando la Investigación Educativa Basada en Artes. El objetivo consiste en analizar hasta qué punto la tipografía puede favorecer la conciencia cultural de profesorado. Se describe un estudio realizado en las aulas de grado de Maestro/a de la Universitat de València. Los resultados revelan que existe un gran potencial en el uso de la tipografía entre futuros docentes, si somos capaces de recuperar la tradición extraviada de la caligrafía como dibujo, actualizándola en función de las necesidades del universo digital.O artigo apresenta uma reflexão e proposta sobre a oportunidade de recuperar o estudo da imagem das letras na formação inicial de professores do ensino fundamental. As referências teóricas são discutidas, a perspectiva histórica é estudada e a metodologia utilizada, de natureza eminentemente qualitativa, é incorporada, incorporando a Pesquisa Baseada em Artes. O objetivo é analisar em que medida a tipografia pode promover a conscientização cultural dos professores. É descrito um estudo realizado nas salas de aula de mestrado da Universitat de València. Os resultados revelam que existe um grande potencial no uso da tipografia entre futuros professores, se conseguirmos recuperar a tradição perdida da caligrafia como desenho, atualizando-a de acordo com as necessidades do universo digital.Pontificia Universidad Católica del Perú2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019Educacion; Vol. 31 No. 60 (2022); 277-298Educación; Vol. 31 Núm. 60 (2022); 277-298Educacion; v. 31 n. 60 (2022); 277-2982304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019/23739info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/250192024-07-18T21:15:24Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe Diseño y tipografía para formar a docentes en educación artística. De la caligrafía al universo digital Design e tipografia para formar professores em educação artística. Da caligrafia ao universo digital |
title |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
spellingShingle |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe Huerta Ramón, Ricard Teacher Training Art Education Heritage Design Typography Formación del Profesorado Educación Artística Patrimonio Diseño Tipografía Formação De Professores Educação Artística Patrimônio Design Tipografia |
title_short |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
title_full |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
title_fullStr |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
title_full_unstemmed |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
title_sort |
Design and typography to training teachers in art education. From calligraphy to the digital universe |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huerta Ramón, Ricard |
author |
Huerta Ramón, Ricard |
author_facet |
Huerta Ramón, Ricard |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Teacher Training Art Education Heritage Design Typography Formación del Profesorado Educación Artística Patrimonio Diseño Tipografía Formação De Professores Educação Artística Patrimônio Design Tipografia |
topic |
Teacher Training Art Education Heritage Design Typography Formación del Profesorado Educación Artística Patrimonio Diseño Tipografía Formação De Professores Educação Artística Patrimônio Design Tipografia |
description |
This paper presents a reflection and proposal on the opportunity to recover the study of the image of letters in the Primary School Teacher Training. Theoretical references are discussed, the historical perspective is studied, and the used methodology is eminently qualitative, incorporating Arts-Based Research. The objective is to analyze what typography can promote the cultural awareness of teachers. A study carried out in the degree classrooms of the Universitat de València is described. The results reveal that there is great potential in the use of typography among future teachers, if we are able to recover the lost tradition of calligraphy as drawing, updating it according to the needs of the digital universe. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/25019/23739 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 31 No. 60 (2022); 277-298 Educación; Vol. 31 Núm. 60 (2022); 277-298 Educacion; v. 31 n. 60 (2022); 277-298 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975171534422016 |
score |
13.362475 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).