Some Critiques that Can Be Made from Levinas to the Notion of "Justice" of Paul Ricœur and John Rawls

Descripción del Articulo

The  well  known  conference  of  Paul  Ricœur ‘Love and Justice’, pronounced when he received Leopold Lucas award in 1989, shows a dialectical tension between those two notions, and searches deeper in the philosophical –and even theological– basis that reveals love as rectification and safeguard of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Medina Delgadillo, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13427
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/13427
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ricœur
Levinas
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spelling Some Critiques that Can Be Made from Levinas to the Notion of "Justice" of Paul Ricœur and John RawlsAlgunas críticas que desde Levinas pueden hacerse a la noción de “justicia” según Paul Ricœur y John RawlsMedina Delgadillo, JorgeRicœurLevinasjusticeloveRawlsRicœurLevinasjusticiaamorRawlsThe  well  known  conference  of  Paul  Ricœur ‘Love and Justice’, pronounced when he received Leopold Lucas award in 1989, shows a dialectical tension between those two notions, and searches deeper in the philosophical –and even theological– basis that reveals love as rectification and safeguard of justice; without love, justice would be cruel, utilitarian and, paradoxically, unfair, remembering us the old Roman adage: “summum ius, summa iniuria”. Moreover, Levinas, in his “Talmudic Lesson on Justice”, compiled after in New Talmudic Readings, presents a less intuitive position, but no less interesting: justice is the place of forgiveness and love, it becomes humane everything it touches, and that’s why it doesn’t need correction; a justice that needed love, had maybe never been true justice. Here lies a critic that complements and improves both, the theory exposed by Paul Ricœur and its Rawlsian basis.La célebre conferencia ‘Amor y justicia’ pronunciada por Paul Ricœur cuando se le dio el premio Leopold Lucas en 1989, muestra una tensión dialéctica entre  esas  dos  nociones  y  profundiza  las  bases  filosóficas  e  incluso  teológicas que  revelan  al  amor  como  rectificación  y  hasta  salvaguarda  de  la  justicia;  sin aquél,  esta  sería  cruel,  utilitaria  y,  paradójicamente,  injusta,  recordándonos  el viejo adagio romano “summum ius, summa iniuria”. Por otra parte, Levinas en su “Lección talmúdica sobre la justicia”, compendiada después en Nuevas lecturas talmúdicas, presenta una tesis menos intuitiva pero no menos interesante: la justicia es la sede del perdón y del amor, ella vuelve humano todo lo que toca, por eso no necesita corrección; una justicia que precisara del amor tal vez nunca ha sido verdadera justicia. Aquí radica una crítica que complementa y perfecciona tanto a la teoría de la justicia expuesta por Paul Ricœur como a sus bases rawlsianas.Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2015-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/13427Areté; Vol. 27 Núm. 1 (2015); 87-992223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/13427/pdfDerechos de autor 2016 Aretéinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/134272020-09-02T17:52:40Z
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Algunas críticas que desde Levinas pueden hacerse a la noción de “justicia” según Paul Ricœur y John Rawls
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