Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.

Descripción del Articulo

This article discusses the fate of dangerous memories of war associated with the “internal armed conflict” in Peru. It focuses on the Andean community of Sarhua in Ayacucho and their experiences with political violence as depicted in a collection of paintings, Piraq Causa (Who Is S...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: González, Olga
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/13087
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/13087
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:art
memory
Peru
Sarhua
secrecy
trauma
violence
testimony
arte
memoria
Perú
secretismo
testimonio
violencia
id REVPUCP_724e271393955f07702b43e5d984c5ea
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/13087
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.Testimonio y secretos de un pasado traumático: los ‘tiempos del peligro’ en el arte visual de SarhuaGonzález, OlgaartmemoryPeruSarhuasecrecytraumaviolencetestimonyartememoriaPerúSarhuasecretismotestimoniotraumaviolenciaThis article discusses the fate of dangerous memories of war associated with the “internal armed conflict” in Peru. It focuses on the Andean community of Sarhua in Ayacucho and their experiences with political violence as depicted in a collection of paintings, Piraq Causa (Who Is Still to Blame?). A close examination of this visual testimonio reveals that some dangerous memories have been denied representation. I suggest that these become silences and absences that give expression to a “traumatic gap”, which includes memories of fratricidal violence and the community’s initial endorsement of the Maoist Shining Path. I argue that Piraq Causa reflects the magnified secrecy around events that the community agreed to deliberately “remember to forget”. In so doing, I also propose that the perceived gaps in the pictorial narrative provoke the unmasking of what is “secretly familiar” in Sarhua. To that extent, Piraq Causa exposes as much as it affirms the secrecy around traumatic memories of war.El presente artículo discute el destino que tienen algunas memorias peligrosas asociadas al “conflicto armado interno” en el Perú. Mi estudio se centra en las experiencias con la violencia política en la comunidad campesina de Sarhua y sus representaciones en la serie de tablas pintadas Piraq Causa (Quién es causante?). Un análisis detallado de este testimonio visual revela cuáles son las memorias peligrosas a las que se les ha negado representación. Sostengo que estos silencios y ausencias dan expresión a “huecos traumáticos” vinculados a la violencia fratricida y al apoyo inicial de la comunidad a Sendero Luminoso. Asimismo mantengo que la serie Piraq Causa refleja el secretismo magnificado que existía en la comunidad de Sarhua con respecto a aquellos eventos que acordaron de manera deliberada “recordar para olvidar”. Desde esa perspectiva, propongo que los vacíos percibidos en la narrativa pictórica provocan el desenmascaramiento de lo “secretamente familiar” en Sarhua. En esa medida, Piraq Causa desenmascara tanto como afirma el secretismo sobre las memorias traumáticas de la violencia política.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1308710.18800/anthropologica.201501.005Anthropologica; Vol. 33 Núm. 34 (2015): Memoria y violencia política. Entre la historia y la antropología; 89-1182224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/13087/13698info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/130872020-08-01T01:46:57Z
dc.title.none.fl_str_mv Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
Testimonio y secretos de un pasado traumático: los ‘tiempos del peligro’ en el arte visual de Sarhua
title Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
spellingShingle Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
González, Olga
art
memory
Peru
Sarhua
secrecy
trauma
violence
testimony
arte
memoria
Perú
Sarhua
secretismo
testimonio
trauma
violencia
title_short Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
title_full Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
title_fullStr Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
title_full_unstemmed Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
title_sort Testimony and secrecy of a traumatic past: the 'times of danger' in Sarhua's visual art.
dc.creator.none.fl_str_mv González, Olga
author González, Olga
author_facet González, Olga
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv art
memory
Peru
Sarhua
secrecy
trauma
violence
testimony
arte
memoria
Perú
Sarhua
secretismo
testimonio
trauma
violencia
topic art
memory
Peru
Sarhua
secrecy
trauma
violence
testimony
arte
memoria
Perú
Sarhua
secretismo
testimonio
trauma
violencia
description This article discusses the fate of dangerous memories of war associated with the “internal armed conflict” in Peru. It focuses on the Andean community of Sarhua in Ayacucho and their experiences with political violence as depicted in a collection of paintings, Piraq Causa (Who Is Still to Blame?). A close examination of this visual testimonio reveals that some dangerous memories have been denied representation. I suggest that these become silences and absences that give expression to a “traumatic gap”, which includes memories of fratricidal violence and the community’s initial endorsement of the Maoist Shining Path. I argue that Piraq Causa reflects the magnified secrecy around events that the community agreed to deliberately “remember to forget”. In so doing, I also propose that the perceived gaps in the pictorial narrative provoke the unmasking of what is “secretly familiar” in Sarhua. To that extent, Piraq Causa exposes as much as it affirms the secrecy around traumatic memories of war.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/13087
10.18800/anthropologica.201501.005
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/13087
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201501.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/13087/13698
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 34 (2015): Memoria y violencia política. Entre la historia y la antropología; 89-118
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900198659784704
score 13.378399
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).