Reception of films and the formation of social identities related to nation

Descripción del Articulo

This qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pérez Sánchez, Rolando, Alfaro Chavarría, Diana, Mora Pineda, Melissa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13045
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Film reception
social identity
narrative frames
recepción fílmica
identidad social
encuadres narrativos
id REVPUCP_71e184b86e0b1c870c6faed746bab61f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13045
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Reception of films and the formation of social identities related to nationRecepción fílmica y la formación de identidades sociales vinculadas a la categoría naciónPérez Sánchez, RolandoAlfaro Chavarría, DianaMora Pineda, MelissaFilm receptionsocial identitynarrative framesrecepción fílmicaidentidad socialencuadres narrativosThis qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus groups were created, and were composed of four to six persons each. Each group saw both films. Results indicate the presence of in-group favoritism after viewing both films. A common core identity related to the nation was built after viewing both films; however, differences arise in the description of social identity attributed to the narrative frame of each film. Results contribute to the study of social categorization processes associated with film reception.Este estudio cualitativo aborda las relaciones entre la recepción fílmica y la construcción de la identidad social asociada a la categoría nación ante filmes evocadores de comparación intergrupal. Se seleccionaron dos películas estadounidenses que facilitaron la tarea de contraste intergrupal. Se organizaron cinco grupos de discusión de cuatro a seis personas. Cada grupo observó los dos filmes. Los resultados indican la presencia de favoritismo endogrupal luego de la exposición a ambos filmes. Se distinguió un núcleo común de la identidad asociada a la categoría nación. Sin embargo, se presentan diferencias en la descripción de la identidad social atribuibles al encuadre narrativo de ambos filmes. Las evidencias aportan alestudio contextualista de la categorización social asociados a la recepción fílmica.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045Revista de Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2015); 277-298Revista de Psicología; v. 33 n. 2 (2015); 277-2982223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045/13658info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/130452019-08-27T23:59:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Reception of films and the formation of social identities related to nation
Recepción fílmica y la formación de identidades sociales vinculadas a la categoría nación
title Reception of films and the formation of social identities related to nation
spellingShingle Reception of films and the formation of social identities related to nation
Pérez Sánchez, Rolando
Film reception
social identity
narrative frames
recepción fílmica
identidad social
encuadres narrativos
title_short Reception of films and the formation of social identities related to nation
title_full Reception of films and the formation of social identities related to nation
title_fullStr Reception of films and the formation of social identities related to nation
title_full_unstemmed Reception of films and the formation of social identities related to nation
title_sort Reception of films and the formation of social identities related to nation
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez Sánchez, Rolando
Alfaro Chavarría, Diana
Mora Pineda, Melissa
author Pérez Sánchez, Rolando
author_facet Pérez Sánchez, Rolando
Alfaro Chavarría, Diana
Mora Pineda, Melissa
author_role author
author2 Alfaro Chavarría, Diana
Mora Pineda, Melissa
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Film reception
social identity
narrative frames
recepción fílmica
identidad social
encuadres narrativos
topic Film reception
social identity
narrative frames
recepción fílmica
identidad social
encuadres narrativos
description This qualitative study addresses the relationship between film reception and the formation of social identity related to the nation in reference to two evocative films used for intergroup comparison purposes. Two American films were selected to facilitate the task of intergroup contrast. Five focus groups were created, and were composed of four to six persons each. Each group saw both films. Results indicate the presence of in-group favoritism after viewing both films. A common core identity related to the nation was built after viewing both films; however, differences arise in the description of social identity attributed to the narrative frame of each film. Results contribute to the study of social categorization processes associated with film reception.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/13045/13658
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2015); 277-298
Revista de Psicología; v. 33 n. 2 (2015); 277-298
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847243836709928960
score 13.422088
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).