Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina

Descripción del Articulo

Adequate financing for sustainability in higher education institutions (HEIs) is crucial for advancing the implementation of policies that address social, economic, and environmental challenges of the 21st century. This paper analyzes the regulatory frameworks and financial practices of HEIs in Arge...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arias-Valle, María Belén, Marimon, Frederic
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:inglés
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29863
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Education for Sustainable Development
Educational financing
University sustainability
Public Policy
Argentina
Educación para el desarrollo sostenible
Financiamiento educativo
Sostenibilidad universitaria
Política pública
id REVPUCP_711c214adf657deb22c5268654999859
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29863
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in ArgentinaEducación superior y sostenibilidad. El desafío del financiamiento en ArgentinaArias-Valle, María BelénMarimon, FredericEducation for Sustainable DevelopmentEducational financingUniversity sustainabilityPublic PolicyArgentinaEducación para el desarrollo sostenibleFinanciamiento educativoSostenibilidad universitariaPolítica públicaArgentinaAdequate financing for sustainability in higher education institutions (HEIs) is crucial for advancing the implementation of policies that address social, economic, and environmental challenges of the 21st century. This paper analyzes the regulatory frameworks and financial practices of HEIs in Argentina, evaluating their impact on the institutions' ability to develop and sustain sustainability policies. Through a comprehensive analysis of national legislation, international reports, and academic literature, the study identifies the main barriers and opportunities within the Argentine context. The results reveal that, although the Law 27.621 of 2021 provides a regulatory framework for environmental education, the lack of clear financing mechanisms has led to a fragmented implementation of sustainability policies across Argentine HEIs. In contrast with international models, specific and sustained funding, as well as public-private collaboration, are essential to ensure equity and effectiveness in policy implementation. The article concludes that overcoming current limitations requires reforming the Argentine regulatory framework to incorporate dedicated financing mechanisms that promote strategic partnerships and establish monitoring and evaluation systems. These measures will enable Argentine HEIs to advance more decisively towards an educational model aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).El financiamiento adecuado para la sostenibilidad en las instituciones de educación superior (IES) es crucial para impulsar la implementación de políticas que aborden los desafíos sociales, económicos y ambientales del siglo XXI. Este artículo analiza los marcos regulatorios y las prácticas financieras de las IES en Argentina, evaluando su impacto en la capacidad de las instituciones para desarrollar y mantener políticas de sostenibilidad. Mediante un análisis exhaustivo de la legislación nacional, informes internacionales y literatura académica, el estudio identifica las principales barreras y oportunidades dentro del contexto argentino. Los resultados revelan que, si bien la Ley 27.621 de 2021 proporciona un marco regulatorio para la educación ambiental, la falta de mecanismos de financiamiento claros ha llevado a una implementación fragmentada de las políticas de sostenibilidad en las IES argentinas. En contraste con los modelos internacionales, la financiación específica y sostenida, así como la colaboración público-privada, son esenciales para garantizar la equidad y la eficacia en la implementación de las políticas. El artículo concluye que superar las limitaciones actuales requiere reformar el marco regulatorio argentino para incorporar mecanismos de financiación dedicados que promuevan asociaciones estratégicas y establezcan sistemas de seguimiento y evaluación. Estas medidas permitirán a las IES argentinas avanzar de manera más decisiva hacia un modelo educativo alineado con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP)2025-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 16 (2025): Revista Kawsaypacha; A-0052709-36892523-2894reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPenghttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863/28103http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/298632025-11-13T16:42:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
Educación superior y sostenibilidad. El desafío del financiamiento en Argentina
title Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
spellingShingle Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
Arias-Valle, María Belén
Education for Sustainable Development
Educational financing
University sustainability
Public Policy
Argentina
Educación para el desarrollo sostenible
Financiamiento educativo
Sostenibilidad universitaria
Política pública
Argentina
title_short Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
title_full Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
title_fullStr Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
title_full_unstemmed Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
title_sort Higher Education and Sustainability. The Challenge of Financing in Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Arias-Valle, María Belén
Marimon, Frederic
author Arias-Valle, María Belén
author_facet Arias-Valle, María Belén
Marimon, Frederic
author_role author
author2 Marimon, Frederic
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Education for Sustainable Development
Educational financing
University sustainability
Public Policy
Argentina
Educación para el desarrollo sostenible
Financiamiento educativo
Sostenibilidad universitaria
Política pública
Argentina
topic Education for Sustainable Development
Educational financing
University sustainability
Public Policy
Argentina
Educación para el desarrollo sostenible
Financiamiento educativo
Sostenibilidad universitaria
Política pública
Argentina
description Adequate financing for sustainability in higher education institutions (HEIs) is crucial for advancing the implementation of policies that address social, economic, and environmental challenges of the 21st century. This paper analyzes the regulatory frameworks and financial practices of HEIs in Argentina, evaluating their impact on the institutions' ability to develop and sustain sustainability policies. Through a comprehensive analysis of national legislation, international reports, and academic literature, the study identifies the main barriers and opportunities within the Argentine context. The results reveal that, although the Law 27.621 of 2021 provides a regulatory framework for environmental education, the lack of clear financing mechanisms has led to a fragmented implementation of sustainability policies across Argentine HEIs. In contrast with international models, specific and sustained funding, as well as public-private collaboration, are essential to ensure equity and effectiveness in policy implementation. The article concludes that overcoming current limitations requires reforming the Argentine regulatory framework to incorporate dedicated financing mechanisms that promote strategic partnerships and establish monitoring and evaluation systems. These measures will enable Argentine HEIs to advance more decisively towards an educational model aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs).
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-11-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/29863/28103
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP)
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto de la Naturaleza, Tierra y Energía (INTE-PUCP)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 16 (2025): Revista Kawsaypacha; A-005
2709-3689
2523-2894
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1851048860549382144
score 13.358992
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).