Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann

Descripción del Articulo

This essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Dajes Kaufman, Talía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21532
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Documentary
Peru
Heddy Honigmann
Materiality
Precariousness
Subjectivity
Documental
Perú
Materialidad
Precariedad
Subjetividad
id REVPUCP_6d2cd5dd7165968f601aa366964e1985
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21532
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy HonigmannPrecariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy HonigmannPrecariedade, matéria em deterioração e subjetividades destituídas: sobre uma "estética de decomposição" em dois documentários de Heddy HonigmannDajes Kaufman, TalíaDocumentaryPeruHeddy HonigmannMaterialityPrecariousnessSubjectivityDocumentalPerúHeddy HonigmannMaterialidadPrecariedadSubjetividadThis essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed.Este ensayo se aproxima al trabajo de la documentalista peruano-holandesa Heddy Honigmann a través de dos de sus producciones —Metal y melancolía (1994) y El olvido (2008)—, situadas en Lima y centradas en la precaria subsistencia de sus personajes. El texto plantea una interpretación de sus respectivas propuestas visuales partiendo de la conceptualización de una «estética de la descomposición», es decir, de la puesta en escena de objetos en proceso de desgaste. Al apuntar la cámara hacia estos, la directora expone las circunstancias económicas y políticas que llevaron a la progresiva desintegración de las condiciones de vida individuales y colectivas, así como a la erosión de los beneficios de los que gozaban las clases medias en el Perú. Centrándose en la materialidad de los objetos en deterioro, este trabajo propone conectar el enfoque de Honigmann con los efectos de la implementación del neoliberalismo en un tipo de subjetividad paradigmática que podría concebirse como destituida.Pontificia Universidad Católica del Perú2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 21-37Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 21-37Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 21-372413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21154http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21165http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/25470Derechos de autor 2019 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/215322023-08-11T14:24:51Z
dc.title.none.fl_str_mv Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
Precariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy Honigmann
Precariedade, matéria em deterioração e subjetividades destituídas: sobre uma "estética de decomposição" em dois documentários de Heddy Honigmann
title Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
spellingShingle Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
Dajes Kaufman, Talía
Documentary
Peru
Heddy Honigmann
Materiality
Precariousness
Subjectivity
Documental
Perú
Heddy Honigmann
Materialidad
Precariedad
Subjetividad
title_short Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
title_full Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
title_fullStr Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
title_full_unstemmed Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
title_sort Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
dc.creator.none.fl_str_mv Dajes Kaufman, Talía
author Dajes Kaufman, Talía
author_facet Dajes Kaufman, Talía
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Documentary
Peru
Heddy Honigmann
Materiality
Precariousness
Subjectivity
Documental
Perú
Heddy Honigmann
Materialidad
Precariedad
Subjetividad
topic Documentary
Peru
Heddy Honigmann
Materiality
Precariousness
Subjectivity
Documental
Perú
Heddy Honigmann
Materialidad
Precariedad
Subjetividad
description This essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21154
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21165
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/25470
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Conexión
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Conexión
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 21-37
Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 21-37
Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 21-37
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846609450149871616
score 13.088951
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).