Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann
Descripción del Articulo
This essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21532 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Documentary Peru Heddy Honigmann Materiality Precariousness Subjectivity Documental Perú Materialidad Precariedad Subjetividad |
| id |
REVPUCP_6d2cd5dd7165968f601aa366964e1985 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21532 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy HonigmannPrecariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy HonigmannPrecariedade, matéria em deterioração e subjetividades destituídas: sobre uma "estética de decomposição" em dois documentários de Heddy HonigmannDajes Kaufman, TalíaDocumentaryPeruHeddy HonigmannMaterialityPrecariousnessSubjectivityDocumentalPerúHeddy HonigmannMaterialidadPrecariedadSubjetividadThis essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed.Este ensayo se aproxima al trabajo de la documentalista peruano-holandesa Heddy Honigmann a través de dos de sus producciones —Metal y melancolía (1994) y El olvido (2008)—, situadas en Lima y centradas en la precaria subsistencia de sus personajes. El texto plantea una interpretación de sus respectivas propuestas visuales partiendo de la conceptualización de una «estética de la descomposición», es decir, de la puesta en escena de objetos en proceso de desgaste. Al apuntar la cámara hacia estos, la directora expone las circunstancias económicas y políticas que llevaron a la progresiva desintegración de las condiciones de vida individuales y colectivas, así como a la erosión de los beneficios de los que gozaban las clases medias en el Perú. Centrándose en la materialidad de los objetos en deterioro, este trabajo propone conectar el enfoque de Honigmann con los efectos de la implementación del neoliberalismo en un tipo de subjetividad paradigmática que podría concebirse como destituida.Pontificia Universidad Católica del Perú2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 21-37Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 21-37Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 21-372413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21154http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21165http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/25470Derechos de autor 2019 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/215322023-08-11T14:24:51Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann Precariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy Honigmann Precariedade, matéria em deterioração e subjetividades destituídas: sobre uma "estética de decomposição" em dois documentários de Heddy Honigmann |
| title |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| spellingShingle |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann Dajes Kaufman, Talía Documentary Peru Heddy Honigmann Materiality Precariousness Subjectivity Documental Perú Heddy Honigmann Materialidad Precariedad Subjetividad |
| title_short |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| title_full |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| title_fullStr |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| title_full_unstemmed |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| title_sort |
Precariousness, Deteriorating Matter and Dispossessed Subjectivities: On the «Aesthetics of Decomposition» in Two Documentaries by Heddy Honigmann |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Dajes Kaufman, Talía |
| author |
Dajes Kaufman, Talía |
| author_facet |
Dajes Kaufman, Talía |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Documentary Peru Heddy Honigmann Materiality Precariousness Subjectivity Documental Perú Heddy Honigmann Materialidad Precariedad Subjetividad |
| topic |
Documentary Peru Heddy Honigmann Materiality Precariousness Subjectivity Documental Perú Heddy Honigmann Materialidad Precariedad Subjetividad |
| description |
This essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films —Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008)—, both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-11 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21154 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/21165 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/21532/25470 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Conexión info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Conexión |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Conexión; No. 12 (2019): Subjectivities, Resistance, and Transit in Communication; 21-37 Conexión; Núm. 12 (2019): Subjetividades, resistencias y tránsitos en la comunicación; 21-37 Conexión; n. 12 (2019): Subjetividades, resistências e trânsitos na comunicação; 21-37 2413-5437 2305-7467 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609450149871616 |
| score |
13.088951 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).