«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina
Descripción del Articulo
In the framework of the expansion of feminisms, we attend to the proliferation of advertisements that (re)produce androcentric views on the new ways of being woman, aligned to the imaginary of contemporary active life that the market wants to exalt, display, promote and propagate. We start by thinki...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23022 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Women Feminisms Consumptions Sport brands Advertisements Mujeres Feminismos Consumos Marcas deportivas Publicidades |
| id |
REVPUCP_5d8003becbb1d09ee3c998e58fc1b693 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23022 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina«Juntas imparables». Género, clase y feminismo en las estrategias comerciales de Nike en ArgentinaÁlvarez Litke, MartínHijós, NemesiaWomenFeminismsConsumptionsSport brandsAdvertisementsMujeresFeminismosConsumosMarcas deportivasPublicidadesIn the framework of the expansion of feminisms, we attend to the proliferation of advertisements that (re)produce androcentric views on the new ways of being woman, aligned to the imaginary of contemporary active life that the market wants to exalt, display, promote and propagate. We start by thinking of advertising as «gender technologies» (De Lauretis, 1989) to analyze the commercial strategy of the American brand Nike, leader in the sports market. Currently, the company complements its advertisements with a presence in the field and on social networks, seeking to expand its impact network and thus reach different consumers. In this article we question the ways in which Nike seeks to engage women in multiple scenarios, and investigate the consequences that the brand’s practices have on the subjectivity and materiality of athletes. To do this, we reflect on our ethnographic records on running and football practiced by women in different contexts in the city of Buenos Aires (Argentina), and analyze a series of advertisements, videos and images on social media, where sports activities are represented as a model or example of the new individual and female body ideal.En el marco de la expansión de los feminismos, atendemos a la proliferación de publicidades que (re) producen miradas androcéntricas sobre los nuevos modos de ser mujer, alineados al imaginario de vida activa contemporánea que el mercado quiere enaltecer, exhibir, promocionar y propagar. Partimos de pensar las publicidades como «tecnologías de género» (De Lauretis, 1989) para analizar la estrategia comercial de la marca estadounidense Nike, líder en el mercado deportivo. En la actualidad, la empresa complementa sus publicidades televisivas con presencia en el terreno y en las redes sociales, buscando ampliar su red de impacto y llegar así a distintas consumidoras. En este artículo nos preguntamos cómo Nike busca interpelar a las mujeres en múltiples escenarios y qué consecuencias tienen las prácticas de la marca sobre la subjetividad y la materialidad de las deportistas. Para ello, reflexionamos a partir de nuestros registros de observación de trabajo de campo sobre running y fútbol practicado por mujeres en distintos contextos en la ciudad de Buenos Aires (Argentina) y analizamos una serie de publicidades, videos y publicaciones en redes sociales, donde las actividades deportivas son representadas como modelo o ejemplo del nuevo ideal de individua y de cuerpo femenino.Pontificia Universidad Católica del Perú2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022Debates en Sociología; No. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-115Debates en Sociología; Núm. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-115Debates en Sociología; n. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-1152304-42840254-9220reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022/22021http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/230222025-09-15T18:24:43Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina «Juntas imparables». Género, clase y feminismo en las estrategias comerciales de Nike en Argentina |
| title |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| spellingShingle |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina Álvarez Litke, Martín Women Feminisms Consumptions Sport brands Advertisements Mujeres Feminismos Consumos Marcas deportivas Publicidades |
| title_short |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| title_full |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| title_fullStr |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| title_full_unstemmed |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| title_sort |
«Unstoppable Together». Gender, Class and Feminism in Nike’s commercial strategies in Argentina |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Álvarez Litke, Martín Hijós, Nemesia |
| author |
Álvarez Litke, Martín |
| author_facet |
Álvarez Litke, Martín Hijós, Nemesia |
| author_role |
author |
| author2 |
Hijós, Nemesia |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Women Feminisms Consumptions Sport brands Advertisements Mujeres Feminismos Consumos Marcas deportivas Publicidades |
| topic |
Women Feminisms Consumptions Sport brands Advertisements Mujeres Feminismos Consumos Marcas deportivas Publicidades |
| description |
In the framework of the expansion of feminisms, we attend to the proliferation of advertisements that (re)produce androcentric views on the new ways of being woman, aligned to the imaginary of contemporary active life that the market wants to exalt, display, promote and propagate. We start by thinking of advertising as «gender technologies» (De Lauretis, 1989) to analyze the commercial strategy of the American brand Nike, leader in the sports market. Currently, the company complements its advertisements with a presence in the field and on social networks, seeking to expand its impact network and thus reach different consumers. In this article we question the ways in which Nike seeks to engage women in multiple scenarios, and investigate the consequences that the brand’s practices have on the subjectivity and materiality of athletes. To do this, we reflect on our ethnographic records on running and football practiced by women in different contexts in the city of Buenos Aires (Argentina), and analyze a series of advertisements, videos and images on social media, where sports activities are represented as a model or example of the new individual and female body ideal. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/23022/22021 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Debates en Sociología; No. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-115 Debates en Sociología; Núm. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-115 Debates en Sociología; n. 50 (2020): Deporte y sociedad: miradas críticas desde América Latina - Parte 1; 91-115 2304-4284 0254-9220 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846609506289582080 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).