Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru

Descripción del Articulo

The work, practically unknown, of journalist from Trujillo Trinidad Manuel Pérez has had to submit to oblivion on part of the literary criticism; however, it contains innovative elements such as the insertion of new subjects as artisans, coolies, bandoleros, and female readers. Our intention is to a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Zevallos, Johnny
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/19483
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/19483
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Theater
novel
nineteenth century
artisans
coolies
Teatro
novela
siglo XIX
artesanos
culíes
id REVPUCP_5b1643b8445cf9c584753e0e65c417f1
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/19483
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in PeruEntre artesanos y culíes. Trinidad Manuel Pérez (1832-1879), primer autor de las reivindicaciones sociales en el PerúZevallos, JohnnyTheaternovelnineteenth centuryartisanscooliesTeatronovelasiglo XIXartesanosculíesThe work, practically unknown, of journalist from Trujillo Trinidad Manuel Pérez has had to submit to oblivion on part of the literary criticism; however, it contains innovative elements such as the insertion of new subjects as artisans, coolies, bandoleros, and female readers. Our intention is to analyze his dramatic pieces El emigrado español (1859) and La industria y el poder (1862), as well as his unfinished novel Nurerdin-Kan (1872), first production that records the immigrationof the Chinese people to Peru in order to claim the social struggles and the participation of peoples from the incorporation of innovative liberalism.La obra, prácticamente desconocida, del periodista trujillano Trinidad Manuel Pérez ha debido someterse al olvido por parte de la crítica literaria; sin embargo, esta contiene elementos innovadores como la inserción de nuevos sujetos: artesanos, culíes, bandoleros, mujeres lectoras. Nuestra intención es analizar sus piezas dramáticas El emigrado español (1859) y La industria y el poder (1862), así como su novela inconclusa Nurerdín-Kan (1872), primera producción que registra la inmigración de los chinos al Perú a fin de reivindicar las luchas sociales y el protagonismo de las clases menos favorecidas a partir de la incorporación de las renovadoras ideas liberales.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/1948310.18800/revistaira.201801.005Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 1 (2018); 113-1352415-5896reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/19483/19593Derechos de autor 2017 Revista del Instituto Riva-Agüerohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/194832017-12-13T01:24:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
Entre artesanos y culíes. Trinidad Manuel Pérez (1832-1879), primer autor de las reivindicaciones sociales en el Perú
title Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
spellingShingle Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
Zevallos, Johnny
Theater
novel
nineteenth century
artisans
coolies
Teatro
novela
siglo XIX
artesanos
culíes
title_short Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
title_full Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
title_fullStr Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
title_full_unstemmed Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
title_sort Between artisans and coolies. Trinidad Manuel Perez (1832-1879), a first author of social recognitions in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Zevallos, Johnny
author Zevallos, Johnny
author_facet Zevallos, Johnny
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Theater
novel
nineteenth century
artisans
coolies
Teatro
novela
siglo XIX
artesanos
culíes
topic Theater
novel
nineteenth century
artisans
coolies
Teatro
novela
siglo XIX
artesanos
culíes
description The work, practically unknown, of journalist from Trujillo Trinidad Manuel Pérez has had to submit to oblivion on part of the literary criticism; however, it contains innovative elements such as the insertion of new subjects as artisans, coolies, bandoleros, and female readers. Our intention is to analyze his dramatic pieces El emigrado español (1859) and La industria y el poder (1862), as well as his unfinished novel Nurerdin-Kan (1872), first production that records the immigrationof the Chinese people to Peru in order to claim the social struggles and the participation of peoples from the incorporation of innovative liberalism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/19483
10.18800/revistaira.201801.005
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/19483
identifier_str_mv 10.18800/revistaira.201801.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/19483/19593
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista del Instituto Riva-Agüero
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista del Instituto Riva-Agüero
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 1 (2018); 113-135
2415-5896
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840901035048042496
score 13.376803
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).