Educational Outcome Inequality in Peru: A Spatial Perspective
Descripción del Articulo
This paper examines inequality in educational outcomes in Peru through a spatial approach. Cluster analysis and spatial statistics were applied for the years 2007 and 2016. The results, based on the selected educational indicators, show that the country’s departments are grouped into at least four c...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32218 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/32218 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educational inequality Spatial analysis Cluster analysis Peru Desigualdad educativa Análisis espacial Análisis de clúster Perú Desigualdade educacional Análise espacial Análise de cluster |
Sumario: | This paper examines inequality in educational outcomes in Peru through a spatial approach. Cluster analysis and spatial statistics were applied for the years 2007 and 2016. The results, based on the selected educational indicators, show that the country’s departments are grouped into at least four clusters, with little variation over time. In other words, departments with strong or weak performance in both the quality and quantity of education tend to remain largely unchanged from one year to the next. Although the data reflect realities prior to the pandemic, the findings provide a useful foundation for future research on progress in reducing educational inequality. In this context, sectoral policy should be implemented in ways that promote vertical equity and prioritize the regionalized and decentralized allocation of resources. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).