Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán
Descripción del Articulo
The issue of education is a great trigger for various investigations carried out throughout the history of the human being, this has been on the rise in recent years. The interest in this topic is identified in the different scientific disciplines such as: sociology, history and philosophy to name a...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24014 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Antropología educación trabajo de campo relación docente - alumnos Anthropology education field work teacher-student relationship |
id |
REVPUCP_51431cdeb9a62934e650a95a13c460d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24014 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, QuimixtlánLa educación que deja huella: descripción del trabajo de campo en la población de Magueyitos, QuimixtlánEspina Pérez, AngélicaAntropologíaeducacióntrabajo de camporelación docente - alumnosAnthropologyeducationfield workteacher-student relationshipThe issue of education is a great trigger for various investigations carried out throughout the history of the human being, this has been on the rise in recent years. The interest in this topic is identified in the different scientific disciplines such as: sociology, history and philosophy to name a few; therefore, anthropology could not lag behind. The present text aims to review the field work carried out in Magueyitos-Quimixtlán in the State of Puebla, Mexico focused on education at the basic-primary level. A dense description of education in rural schools is presented; the coupling of teachers, students and tutors in the face of economic, material, technological and social difficulties that they continually face. In addition, the differences and similarities between urban and rural schools are analyzed; knowing the role of teachers and the limited access to basic services that demonstrate the absence of the State. However, the hope of parents and guardians about education as the springboard to improve the quality of life of students is observed in a theoretical and practical way.El tema de la educación es un gran detonante para diversas investigaciones realizadas a lo largo de la historia y ha estado en auge durante los últimos años. El interés de este tema se identifica en las distintas disciplinas científicas como: la sociología, la historia y la filosofía por mencionar algunas; por lo que, la antropología no podía quedarse rezagada. El presente texto tiene por objetivo reseñar el trabajo de campo realizado en Magueyitos-Quimixtlán en el Estado de Puebla, México; enfocado en la educación del nivel básico-primaria. Se presenta una descripción densa de la educación en las escuelas rurales; el acoplamiento de los docentes, alumnos y tutores ante las dificultades económicas, materiales, tecnológicas y sociales al que se enfrentan continuamente. Además, se analiza las diferencias y similitudes entre las escuelas urbanas y rurales; al conocer el rol de los profesores y el acceso limitado a los servicios básicos que demuestran la ausencia del Estado. Sin embargo, la esperanza de los padres y tutores, sobre la educación como el trampolín para mejorar la calidad de vida de los educandos se observa de manera teórica y práctica.Pontificia Universidad Católica del Perú2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014Anthropía; Núm. 18 (2021); 213-2252076-27042076-0574reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014/22784info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/240142021-08-02T23:36:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán La educación que deja huella: descripción del trabajo de campo en la población de Magueyitos, Quimixtlán |
title |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
spellingShingle |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán Espina Pérez, Angélica Antropología educación trabajo de campo relación docente - alumnos Anthropology education field work teacher-student relationship |
title_short |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
title_full |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
title_fullStr |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
title_full_unstemmed |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
title_sort |
Education that leaves a mark: description of field work in the town of Magueyitos, Quimixtlán |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Espina Pérez, Angélica |
author |
Espina Pérez, Angélica |
author_facet |
Espina Pérez, Angélica |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Antropología educación trabajo de campo relación docente - alumnos Anthropology education field work teacher-student relationship |
topic |
Antropología educación trabajo de campo relación docente - alumnos Anthropology education field work teacher-student relationship |
description |
The issue of education is a great trigger for various investigations carried out throughout the history of the human being, this has been on the rise in recent years. The interest in this topic is identified in the different scientific disciplines such as: sociology, history and philosophy to name a few; therefore, anthropology could not lag behind. The present text aims to review the field work carried out in Magueyitos-Quimixtlán in the State of Puebla, Mexico focused on education at the basic-primary level. A dense description of education in rural schools is presented; the coupling of teachers, students and tutors in the face of economic, material, technological and social difficulties that they continually face. In addition, the differences and similarities between urban and rural schools are analyzed; knowing the role of teachers and the limited access to basic services that demonstrate the absence of the State. However, the hope of parents and guardians about education as the springboard to improve the quality of life of students is observed in a theoretical and practical way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/24014/22784 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropía; Núm. 18 (2021); 213-225 2076-2704 2076-0574 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609396604338176 |
score |
12.884314 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).