The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima

Descripción del Articulo

There are hundreds of thousands of mototaxistas in Lima, and they are vital to everyday mobility in much of the city. Meanwhile, many authorities designate them as threats to «progress» and the «formal order». This article proceeds from that tension, seeking to further understanding of the mototaxi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Boose, William
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/28397
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28397
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mototaxis
Movilidad cotidiana
Transporte popular
Espacio urbano
Lima
Everyday mobility
Popular transit
Urban space
id REVPUCP_49c28dc01222ee73ecee2377d25514a1
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/28397
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in LimaEl transporte del pueblo: los mototaxis y la movilidad cotidiana en LimaBoose, WilliamMototaxisMovilidad cotidianaTransporte popularEspacio urbanoLimaMototaxisEveryday mobilityPopular transitUrban spaceLimaThere are hundreds of thousands of mototaxistas in Lima, and they are vital to everyday mobility in much of the city. Meanwhile, many authorities designate them as threats to «progress» and the «formal order». This article proceeds from that tension, seeking to further understanding of the mototaxi economy, everyday mobility, and transport planning in Lima. The article begins by highlighting the ways that mototaxistas help connect the urban fabric and create space. It then critically analyzes authorities’ efforts to strictly govern mototaxistas, as situated within authorities’ broader war against «informality». As a corrective to authorities’ normative perspectives for how people should move through the city, this article argues that instead of characterizing mototaxis and other forms of transit as «informal», we should understand them as forms of popular transit.Hay cientos de miles de mototaxistas en Lima, y ellos son vitales para la movilidad cotidiana en gran parte de la ciudad. Mientras tanto, muchas autoridades los sindican como una amenaza para el «progreso» y el «orden formal». Este artículo parte de esa tensión, para intentar comprender la economía del mototaxi, la movilidad cotidiana y la planificación del transporte en Lima Metropolitana. El artículo comienza destacando las formas en que los mototaxistas conectan el tejido urbano y crean espacios. Luego analiza los esfuerzos de las autoridades para regular estrictamente a los mototaxistas, situándolos dentro de la guerra más generalizada de las autoridades contra la «informalidad». A modo de un correctivo frente a las posturas normativas de las autoridades sobre cómo deben trasladarse las personas por la ciudad, este artículo plantea que, en lugar de caracterizar los mototaxis y otros modos de transporte como «informales», debemos entenderlos como formas de transporte populares.Pontificia Universidad Católica del Perú2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/2839710.18800/ensayo.202404.005Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 113-1302710-29472413-9726reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28397/26282http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/283972024-11-25T13:49:56Z
dc.title.none.fl_str_mv The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
El transporte del pueblo: los mototaxis y la movilidad cotidiana en Lima
title The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
spellingShingle The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
Boose, William
Mototaxis
Movilidad cotidiana
Transporte popular
Espacio urbano
Lima
Mototaxis
Everyday mobility
Popular transit
Urban space
Lima
title_short The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
title_full The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
title_fullStr The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
title_full_unstemmed The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
title_sort The people's transport: Motorcycle taxis and everyday mobility in Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Boose, William
author Boose, William
author_facet Boose, William
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mototaxis
Movilidad cotidiana
Transporte popular
Espacio urbano
Lima
Mototaxis
Everyday mobility
Popular transit
Urban space
Lima
topic Mototaxis
Movilidad cotidiana
Transporte popular
Espacio urbano
Lima
Mototaxis
Everyday mobility
Popular transit
Urban space
Lima
description There are hundreds of thousands of mototaxistas in Lima, and they are vital to everyday mobility in much of the city. Meanwhile, many authorities designate them as threats to «progress» and the «formal order». This article proceeds from that tension, seeking to further understanding of the mototaxi economy, everyday mobility, and transport planning in Lima. The article begins by highlighting the ways that mototaxistas help connect the urban fabric and create space. It then critically analyzes authorities’ efforts to strictly govern mototaxistas, as situated within authorities’ broader war against «informality». As a corrective to authorities’ normative perspectives for how people should move through the city, this article argues that instead of characterizing mototaxis and other forms of transit as «informal», we should understand them as forms of popular transit.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28397
10.18800/ensayo.202404.005
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28397
identifier_str_mv 10.18800/ensayo.202404.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/ensayo/article/view/28397/26282
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Ensayo: Revista de arquitectura, urbanismo y territorio; Núm. 4 (2024); 113-130
2710-2947
2413-9726
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836736780205817856
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).