The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers
Descripción del Articulo
The education of programming has between its main objectives, the development and the formation of skills on the part of the students, who make possible the resolution of problems of the school, professional or of the practical life taking into account the different resources that offer the language...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20307 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | skill Informatics teaching learning process teacher training habilidades informática proceso enseñanza aprendizaje formación de profesores habilidade Informática processo ensino aprendizagem formação de professores |
id |
REVPUCP_47a9b224fa139f253b449a02ed40f496 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20307 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachersLa enseñanza de la programación. Una experiencia en la formación de profesores de InformáticaO ensino da programação. Uma experiência na formação de professores da InformáticaDíaz Tejera, Keila IrenaFierro Martín, EmmaMuñoz Pentón, María AmeliaskillInformaticsteaching learning processteacher traininghabilidadesinformáticaproceso enseñanza aprendizajeformación de profesoreshabilidadeInformáticaprocesso ensino aprendizagemformação de professoresThe education of programming has between its main objectives, the development and the formation of skills on the part of the students, who make possible the resolution of problems of the school, professional or of the practical life taking into account the different resources that offer the languages of programming. In the training course of computer teachers, this process has some characteristics that distinguish it. The teachers to be must develop the skill and at the same time to appropriate of the necessary procedures to direct this process in the school. This article presents the main results obtained regarding this topic during the teaching learning process of several subjects of Programming in the training of Informatics teachers, with the systematization of living experiences, during nine years.La enseñanza de la programación tiene, entre sus objetivos esenciales, la formación y desarrollo de habilidades, por parte de los estudiantes, que posibiliten la resolución de problemas del ámbito escolar, profesional o de la vida práctica, teniendo en cuenta los recursos que brindan los diferentes lenguajes de programación. En la formación de profesores de Informática, este proceso posee características que lo distinguen. El profesor en formación debe desarrollar la habilidad y, a la vez, apropiarse de los procedimientos necesarios para poder dirigir este proceso en la escuela. En este artículo se exponen los principales resultados obtenidos al respecto durante el proceso de enseñanza aprendizaje de varias asignaturas de Programación en la formación de profesores de Informática con la sistematización de experiencias vividas durante nueve años.O ensino da programação, tem entre seus objectivos essenciais a formação e desenvolvimento de habilidades por parte dos estudantes que tornem possível a resolução de problemas do âmbito escolar, profissional ou da vida práctica, tendo em conta os recursos que brindam as diferentes linguagens de programação. Na formação de professores de Informática, este processo possui características que o distinguem. O professor em formação deve desenvolver a habilidade e, ao mesmo tempo, apropiar—se dos procedimentos necessários para poder dirigir este processo na escola. Neste artigo se expõem os principiáis resultados obtidos a respeito durante o processo de ensino aprendizagem de várias disciplinas de Programação na formação de professores de informatica, com a sistematização de experiências vividas, durante nove anos.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 73-91Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 73-91Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 73-912304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307/20260Derechos de autor 2018 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/203072019-10-03T22:01:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers La enseñanza de la programación. Una experiencia en la formación de profesores de Informática O ensino da programação. Uma experiência na formação de professores da Informática |
title |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
spellingShingle |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers Díaz Tejera, Keila Irena skill Informatics teaching learning process teacher training habilidades informática proceso enseñanza aprendizaje formación de profesores habilidade Informática processo ensino aprendizagem formação de professores |
title_short |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
title_full |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
title_fullStr |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
title_full_unstemmed |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
title_sort |
The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Díaz Tejera, Keila Irena Fierro Martín, Emma Muñoz Pentón, María Amelia |
author |
Díaz Tejera, Keila Irena |
author_facet |
Díaz Tejera, Keila Irena Fierro Martín, Emma Muñoz Pentón, María Amelia |
author_role |
author |
author2 |
Fierro Martín, Emma Muñoz Pentón, María Amelia |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
skill Informatics teaching learning process teacher training habilidades informática proceso enseñanza aprendizaje formación de profesores habilidade Informática processo ensino aprendizagem formação de professores |
topic |
skill Informatics teaching learning process teacher training habilidades informática proceso enseñanza aprendizaje formación de profesores habilidade Informática processo ensino aprendizagem formação de professores |
description |
The education of programming has between its main objectives, the development and the formation of skills on the part of the students, who make possible the resolution of problems of the school, professional or of the practical life taking into account the different resources that offer the languages of programming. In the training course of computer teachers, this process has some characteristics that distinguish it. The teachers to be must develop the skill and at the same time to appropriate of the necessary procedures to direct this process in the school. This article presents the main results obtained regarding this topic during the teaching learning process of several subjects of Programming in the training of Informatics teachers, with the systematization of living experiences, during nine years. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20307/20260 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 73-91 Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 73-91 Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 73-91 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846609448136605696 |
score |
12.890595 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).