Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema
Descripción del Articulo
This article examines the limited representation of violence in Chilean productions from the early 21st century, as a reflection of the democracy of agreements promoted by the “Concertación” governments (1990-2010). The analysis focuses on how violence is often displaced off-screen in the works of t...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/31543 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVPUCP_44b3c24a8d2d80a1d427a60469c96d62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/31543 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean CinemaDentro de los límites de lo visible: el fuera de campo del cine chileno posdictatorialDentro dos limites do visível: o fora de cena no cinema chileno pós-ditatorialBarraza, VaniaThis article examines the limited representation of violence in Chilean productions from the early 21st century, as a reflection of the democracy of agreements promoted by the “Concertación” governments (1990-2010). The analysis focuses on how violence is often displaced off-screen in the works of three directors from different generations: Andrés Wood, Miguel Littin, and Pablo Larraín. From the films of these directors, two trends in representation are identified: one reproduces a consensual perspective on historical events, while the other aims to challenge the democracy of agreements by introducing new subjectivities into Chilean historical cinema.Este artículo examina la escasa representación de la violencia en las producciones chilenas de principios del siglo XXI, como reflejo de la democracia de los acuerdos de los Gobiernos de la Concertación (1990-2010). El análisis se centra en el desplazamiento de la violencia al fuera de campo visual en el trabajo de tres directores de distintas generaciones: Andrés Wood, Miguel Littin y Pablo Larraín. Del corpus de estos cineastas, se identifican dos tendencias de representación: las que reproducen una visión consensuada sobre los eventos históricos y aquellas que buscan elaborar una mirada resistente a la democracia de los acuerdos, para introducir nuevas subjetividades en el cine histórico chileno.Este artigo examina a escassa representação da violência nas produções chilenas do início do século XXI, como reflexo da democracia de acordos dos governos da Concertación (1990-2010). A análise se concentra no deslocamento da violência para fora da cena na obra de três diretores de diferentes gerações: Andrés Wood, Miguel Littin e Pablo Larraín. A partir do corpus desses cineastas, identificam-se duas tendências de representação: aquelas que reproduzem uma visão consensual dos acontecimentos históricos e aquelas que buscam desenvolver uma visão resistente à democracia dos acordos, para introduzir novas subjetividades no cinema histórico chileno.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543Conexión; Núm. 23 (2025): Memoria, subjetividad y representaciones cinematográficas alrededor de los conflictos armados en Latinoamérica; 41-672413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPenghttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27684http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27694http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27793http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/315432025-07-15T20:51:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema Dentro de los límites de lo visible: el fuera de campo del cine chileno posdictatorial Dentro dos limites do visível: o fora de cena no cinema chileno pós-ditatorial |
title |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
spellingShingle |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema Barraza, Vania |
title_short |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
title_full |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
title_fullStr |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
title_full_unstemmed |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
title_sort |
Within the Limits of the Visible: The Offscreen in Post- Dictatorial Chilean Cinema |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Barraza, Vania |
author |
Barraza, Vania |
author_facet |
Barraza, Vania |
author_role |
author |
description |
This article examines the limited representation of violence in Chilean productions from the early 21st century, as a reflection of the democracy of agreements promoted by the “Concertación” governments (1990-2010). The analysis focuses on how violence is often displaced off-screen in the works of three directors from different generations: Andrés Wood, Miguel Littin, and Pablo Larraín. From the films of these directors, two trends in representation are identified: one reproduces a consensual perspective on historical events, while the other aims to challenge the democracy of agreements by introducing new subjectivities into Chilean historical cinema. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27684 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27694 http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/31543/27793 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexión; Núm. 23 (2025): Memoria, subjetividad y representaciones cinematográficas alrededor de los conflictos armados en Latinoamérica; 41-67 2413-5437 2305-7467 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900586657021952 |
score |
13.361153 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).