Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»

Descripción del Articulo

In 2016, a national campaign against the Ministry of Education’s new National Curricula for Basic Education emerged in Peru. A Facebook group with the name «Con Mis Hijos No Te Metas PERÚ-Oficial» («Don’t Mess With My Children PERU-Oficial», in English) also appeared. It s...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Meneses, Daniela
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21041
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gender ideology
Con Mis Hijos No Te Metas
education
gender
pastoral power
necropower
necropolitics
queer necropolitics
netnography
etnography
Sexualidad
género
neoconservadurismo religioso
necropoder
poder pastoral
necropolítica
netnografía
Facebook
id REVPUCP_42f52853d801ce8229b407ca97dd5d0e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21041
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
Con Mis Hijos No Te Metas: un estudio de discurso y poder en un grupo de Facebook peruano opuesto a la «ideología de género»
title Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
spellingShingle Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
Meneses, Daniela
Gender ideology
Con Mis Hijos No Te Metas
education
gender
pastoral power
necropower
necropolitics
queer necropolitics
netnography
etnography
Sexualidad
género
neoconservadurismo religioso
necropoder
poder pastoral
necropolítica
netnografía
Con Mis Hijos No Te Metas
Facebook
title_short Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
title_full Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
title_fullStr Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
title_full_unstemmed Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
title_sort Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»
dc.creator.none.fl_str_mv Meneses, Daniela
author Meneses, Daniela
author_facet Meneses, Daniela
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Gender ideology
Con Mis Hijos No Te Metas
education
gender
pastoral power
necropower
necropolitics
queer necropolitics
netnography
etnography
Sexualidad
género
neoconservadurismo religioso
necropoder
poder pastoral
necropolítica
netnografía
Con Mis Hijos No Te Metas
Facebook
topic Gender ideology
Con Mis Hijos No Te Metas
education
gender
pastoral power
necropower
necropolitics
queer necropolitics
netnography
etnography
Sexualidad
género
neoconservadurismo religioso
necropoder
poder pastoral
necropolítica
netnografía
Con Mis Hijos No Te Metas
Facebook
description In 2016, a national campaign against the Ministry of Education’s new National Curricula for Basic Education emerged in Peru. A Facebook group with the name «Con Mis Hijos No Te Metas PERÚ-Oficial» («Don’t Mess With My Children PERU-Oficial», in English) also appeared. It started receiving thousands of «likes» and was used to share information about the curricula and coordinate activities and protests. In the context of this campaign, I conducted a netnography of the Facebook group and analyzed the discourse that appears in the page. Using Foucault’s ideas of power as a point of departure, I argue that religious individuals that oppose the curricula and participate in the page are exercising pastoral power, and acting like pastors in charge of guiding a flock of bodies-souls away from this «gender ideology» and to salvation. I explore how pastors also exercise disciplinary power (seeking to normalize heterosexual bodies-souls) and biopower (hoping to assure the reproduction of mankind by making people engage only in heterosexual sex). I show how both these powers are reconfigured through pastoral power and have salvation as its aim. I also explore how God exercises sovereign power through the pastors, condemning to Eternal Damnation the LGBTQI* individuals that don’t follow his path and that accept the «gender ideology» being imposed in schools. I argue that this exercise of sovereign power is legitimized through pastoral power. Finally, I maintain that the specific configuration of sovereign power in the Facebook group can be understood as an instance of necropower.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041/20710
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 37 No. 42 (2019): Media, culture and social change: Interdisciplinary perspectives from anthropology; 129-154
Anthropologica; Vol. 37 Núm. 42 (2019): Medios de comunicación, cultura y cambio social: Perspectivas interdisciplinarias desde la antropología; 129-154
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847878029270843392
spelling Con Mis Hijos No Te Metas: a study of discourse and power in a Peruvian Facebook group opposing «gender ideology»Con Mis Hijos No Te Metas: un estudio de discurso y poder en un grupo de Facebook peruano opuesto a la «ideología de género»Meneses, DanielaGender ideologyCon Mis Hijos No Te Metaseducationgenderpastoral powernecropowernecropoliticsqueer necropoliticsnetnographyetnographySexualidadgéneroneoconservadurismo religiosonecropoderpoder pastoralnecropolíticanetnografíaCon Mis Hijos No Te MetasFacebookIn 2016, a national campaign against the Ministry of Education’s new National Curricula for Basic Education emerged in Peru. A Facebook group with the name «Con Mis Hijos No Te Metas PERÚ-Oficial» («Don’t Mess With My Children PERU-Oficial», in English) also appeared. It started receiving thousands of «likes» and was used to share information about the curricula and coordinate activities and protests. In the context of this campaign, I conducted a netnography of the Facebook group and analyzed the discourse that appears in the page. Using Foucault’s ideas of power as a point of departure, I argue that religious individuals that oppose the curricula and participate in the page are exercising pastoral power, and acting like pastors in charge of guiding a flock of bodies-souls away from this «gender ideology» and to salvation. I explore how pastors also exercise disciplinary power (seeking to normalize heterosexual bodies-souls) and biopower (hoping to assure the reproduction of mankind by making people engage only in heterosexual sex). I show how both these powers are reconfigured through pastoral power and have salvation as its aim. I also explore how God exercises sovereign power through the pastors, condemning to Eternal Damnation the LGBTQI* individuals that don’t follow his path and that accept the «gender ideology» being imposed in schools. I argue that this exercise of sovereign power is legitimized through pastoral power. Finally, I maintain that the specific configuration of sovereign power in the Facebook group can be understood as an instance of necropower.En 2016, surgió en el Perú una campaña nacional contra el nuevo Currículo Nacional de la Educación Básica del Ministerio de Educación. También se creó el grupo de Facebook «Con Mis Hijos No Te Metas PERÚ-Oficial», que comenzó a acumular miles de «likes» y se utilizó para compartir información sobre el currículo y para coordinar actividades y protestas. En el contexto de esta campaña, realicé una netnografía y análisis del discurso sobre las publicaciones y comentarios aparecidos en el grupo de Facebook. Partiendo de las ideas de Foucault, sostengo que los individuos religiosos que se oponen al currículo y participan en la página están ejerciendo poder pastoral, al actuar como pastores a cargo de guiar a un rebaño de cuerpos-almas lejos de esta «ideología de género» y hacia la salvación. Analizo cómo estos pastores también ejercen el poder disciplinario para normalizar los cuerpos-almas heterosexuales y el biopoder para asegurar la reproducción de la raza humana. Muestro cómo estos dos últimos poderes se reconfiguran a través del poder pastoral y tienen como objetivo final la salvación. Exploro cómo Dios ejerce el poder soberano a través de los pastores y ordena la condena eterna de los LGBTQI* que no siguen su camino y que aceptan la «ideología de género» impuesta en las escuelas. Sostengo que el ejercicio de poder soberano también se legitima a través del poder pastoral. Finalmente, argumento que la configuración específica del poder soberano en el grupo de Facebook puede entenderse como una instancia de necropoder.Pontificia Universidad Católica del Perú2019-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 37 No. 42 (2019): Media, culture and social change: Interdisciplinary perspectives from anthropology; 129-154Anthropologica; Vol. 37 Núm. 42 (2019): Medios de comunicación, cultura y cambio social: Perspectivas interdisciplinarias desde la antropología; 129-1542224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/21041/20710info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/210412021-07-12T19:05:24Z
score 13.084124
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).