The Influence of Cuban Abakuá Music on Afro-Peruvian Music
Descripción del Articulo
The article focuses on exploring the presence of Afro-Cuban elements, specifically of Abakuá origin, in Afro-Peruvian music, with a particular focus on two significant record productions: "Ritmos negros del Perú" (1968) by Nicomedes Santa Cruz and his Conjunto Cumanana, and "Juan de M...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/28511 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/28511 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Afroperuano Afrocubano Abakuá Música Influencia cultural Ritmos Afro-Peruvian Afro-Cuban Music Cultural influence Rhythms Afro-peruano Afro-cubano Influência cultural |
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The Influence of Cuban Abakuá Music on Afro-Peruvian Music La influencia de la música cubana de origen abakuá en la música afroperuana A Influência da Música Cubana de Origem Abakuá na Música Afroperuana |
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The Influence of Cuban Abakuá Music on Afro-Peruvian Music Rigol Sera, Laureano Arturo Afroperuano Afrocubano Abakuá Música Influencia cultural Ritmos Afro-Peruvian Afro-Cuban Abakuá Music Cultural influence Rhythms Afro-peruano Afro-cubano Abakuá Música Influência cultural Ritmos |
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The article focuses on exploring the presence of Afro-Cuban elements, specifically of Abakuá origin, in Afro-Peruvian music, with a particular focus on two significant record productions: "Ritmos negros del Perú" (1968) by Nicomedes Santa Cruz and his Conjunto Cumanana, and "Juan de Mata" (1978) by Conjunto Perú Negro. After a thorough analysis of the musical production of groups associated with the Afro-Peruvian movement post-1968, the artistic proposal of Conjunto Perú Negro emerges as particularly interesting. While their first album, Gran Premio del Festival Hispanoamericano de la Danza y la Canción (1973), contains a reference to the Abakuá theme in the song "Canción para ekué", it is in their second production, Son de los diablos (1974), where elements specific to Abakuá culture can be more clearly identified in one of the tracks. Through this study, the aim is to contribute to understanding the influence and interaction between Afro-Cuban and Afro-Peruvian musical traditions. The detailed analysis of the selected compositions reveals connections, similarities, as well as differences and evolutions in the musical expression of these two Afro-descendant cultures. The article seeks to deepen the understanding of how these influences intertwine and manifest in Afro-Peruvian music, thereby enriching knowledge about the diversity and complexity of Afro-descendant cultural expressions in Latin America. |
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While their first album, Gran Premio del Festival Hispanoamericano de la Danza y la Canción (1973), contains a reference to the Abakuá theme in the song "Canción para ekué", it is in their second production, Son de los diablos (1974), where elements specific to Abakuá culture can be more clearly identified in one of the tracks. Through this study, the aim is to contribute to understanding the influence and interaction between Afro-Cuban and Afro-Peruvian musical traditions. The detailed analysis of the selected compositions reveals connections, similarities, as well as differences and evolutions in the musical expression of these two Afro-descendant cultures. The article seeks to deepen the understanding of how these influences intertwine and manifest in Afro-Peruvian music, thereby enriching knowledge about the diversity and complexity of Afro-descendant cultural expressions in Latin America.El artículo se centra en la exploración de la presencia de elementos afrocubanos, específicamente de origen abakuá, en la música afroperuana, con un enfoque particular en dos producciones discográficas significativas: "Ritmos negros del Perú" (1968) de Nicomedes Santa Cruz y su Conjunto Cumanana, y "Juan de Mata" (1978) del Conjunto Perú Negro. Tras un análisis exhaustivo de la producción musical de grupos vinculados al movimiento afroperuano posteriores a 1968, se destaca el interés en la propuesta artística del Conjunto Perú Negro. Si bien en su primer álbum, Gran Premio del Festival Hispanoamericano de la Danza y la Canción (1973), se encuentra una referencia a la temática abakuá en la canción "Canción para ekué", es en su segunda producción, Son de los diablos (1974), donde se identifican más claramente elementos sonoros propios de la cultura abakuá en uno de los temas. A través de este estudio, se busca aportar a la comprensión de la influencia y la interacción entre las tradiciones musicales afrocubanas y afroperuanas. El análisis detallado de las composiciones seleccionadas permite revelar conexiones y similitudes, así como diferencias y evoluciones en la expresión musical de estas dos culturas afrodescendientes. El artículo busca profundizar en la comprensión de cómo estas influencias se entrelazan y se manifiestan en la música afroperuana, enriqueciendo así el conocimiento sobre la diversidad y la complejidad de las expresiones culturales afrodescendientes en América Latina.O artigo foca na exploração da presença de elementos afrocubanos, especificamente de origem abakuá, na música afro-peruana, com um foco particular em duas produções discográficas significativas: "Ritmos negros del Perú" (1968) de Nicomedes Santa Cruz e seu Conjunto Cumanana, e "Juan de Mata" (1978) do Conjunto Perú Negro. Após uma análise exaustiva da produção musical de grupos ligados ao movimento afro-peruano após 1968, destaca-se o interesse na proposta artística do Conjunto Perú Negro. Embora em seu primeiro álbum, Gran Premio del Festival Hispanoamericano de la Danza y la Canción (1973), haja uma referência à temática abakuá na música "Canción para ekué", é em sua segunda produção, Son de los diablos (1974), onde são identificados mais claramente elementos sonoros próprios da cultura abakuá em uma das músicas. Através deste estudo, busca-se contribuir para a compreensão da influência e interação entre as tradições musicais afrocubanas e afro-peruanas. A análise detalhada das composições selecionadas permite revelar conexões e semelhanças, bem como diferenças e evoluções na expressão musical dessas duas culturas afrodescendentes. O artigo busca aprofundar a compreensão de como essas influências se entrelaçam e se manifestam na música afro-peruana, enriquecendo assim o conhecimento sobre a diversidade e complexidade das expressões culturais afrodescendentes na América Latina.Departamento Académico de Artes Escénicas2024-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/epub+ziphttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/2851110.18800/kaylla.202401.008Revista Kaylla; Núm. 3 (2024): Kaylla N°3 – Temporalidades escénicas; 172-1952955-8697reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/28511/26878http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/kaylla/article/view/28511/26935Derechos de autor 2024 Revista Kayllainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/285112024-11-14T17:15:07Z |
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