How does the water right work 3 300 meters above sea level?

Descripción del Articulo

The authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a reg...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Guevara Gil, Armando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Administrative Law
Water Right
watering committee
General Water Act
derecho administrativo
derecho de aguas
comité de regantes
Ley General de Aguas
id REVPUCP_3695928bff9d81fa855fda102eba5736
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling How does the water right work 3 300 meters above sea level?¿Cómo funciona el derecho de aguas a 3300 m.s.n.m.?Guevara Gil, ArmandoAdministrative LawWater Rightwatering committeeGeneral Water Actderecho administrativoderecho de aguascomité de regantesLey General de AguasThe authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a region very different to the Andean highlands and punas. The use of ethnographic evidence coming from a drainage basin in the Central Andes (Mantaro River, Junin) lets me depict in detail how public officers appeal to mechanisms of location, adaptation and regulation in order to adjust the official regulations, to cover the needs of the farming organizations of watering, and to affirm their positions as representatives of the Peruvian government. The consequence is that they exceed and also violate the regulatory channels that control their administrative functions. In this way, they incorporate a new function to their official position, that is, to develop peculiar administrative patterns to process the tightness between the inflexibility of the State Water Right and the demands of recognition and balance that the andean watering organizations propose to the Government.Las autoridades encargadas de gestionar nuestras cuencas andinas ejercen sus funciones en paisajes hidráulicos inimaginables para el legislador peruano. Para ello deben generar y aplicar mecanismos peculiares. ¿Por qué? Porque el legislador nacional se encuentra tradicionalmente parapetado en la costa, una región muy diferente a las sierras y punas andinas. El uso de evidencia etnográfica proveniente de una cuenca hidrográfica de los Andes Centrales (Río Mantaro, Junín) me permite detallar cómo los funcionarios estatales apelan a los mecanismos de localización, adaptación y regularización con el fin de modular la normatividad oficial, atender las necesidades de las organizaciones campesinas de riego y afirmar su papel como representantes del Estado peruano. El resultado es que desbordan y hasta violan los cauces normativos que regulan sus funciones administrativas. De este modo, incorporan una nueva función a su papel oficial que consiste en desarrollar peculiares prácticas administrativas para procesar la tensión entre la rigidez del derecho estatal de aguas y las demandas de reconocimiento y articulación que los regantes andinos le plantean al Estado.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312Derecho PUCP; No. 73 (2014): International Law: Crises, Issues in Debate and Dispute Settlement; 397-410Derecho PUCP; Núm. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410Derecho PUCP; n. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-4102305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312/11821Derechos de autor 2016 Derecho PUCPinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/113122025-01-14T22:18:40Z
dc.title.none.fl_str_mv How does the water right work 3 300 meters above sea level?
¿Cómo funciona el derecho de aguas a 3300 m.s.n.m.?
title How does the water right work 3 300 meters above sea level?
spellingShingle How does the water right work 3 300 meters above sea level?
Guevara Gil, Armando
Administrative Law
Water Right
watering committee
General Water Act
derecho administrativo
derecho de aguas
comité de regantes
Ley General de Aguas
title_short How does the water right work 3 300 meters above sea level?
title_full How does the water right work 3 300 meters above sea level?
title_fullStr How does the water right work 3 300 meters above sea level?
title_full_unstemmed How does the water right work 3 300 meters above sea level?
title_sort How does the water right work 3 300 meters above sea level?
dc.creator.none.fl_str_mv Guevara Gil, Armando
author Guevara Gil, Armando
author_facet Guevara Gil, Armando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Administrative Law
Water Right
watering committee
General Water Act
derecho administrativo
derecho de aguas
comité de regantes
Ley General de Aguas
topic Administrative Law
Water Right
watering committee
General Water Act
derecho administrativo
derecho de aguas
comité de regantes
Ley General de Aguas
description The authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a region very different to the Andean highlands and punas. The use of ethnographic evidence coming from a drainage basin in the Central Andes (Mantaro River, Junin) lets me depict in detail how public officers appeal to mechanisms of location, adaptation and regulation in order to adjust the official regulations, to cover the needs of the farming organizations of watering, and to affirm their positions as representatives of the Peruvian government. The consequence is that they exceed and also violate the regulatory channels that control their administrative functions. In this way, they incorporate a new function to their official position, that is, to develop peculiar administrative patterns to process the tightness between the inflexibility of the State Water Right and the demands of recognition and balance that the andean watering organizations propose to the Government.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312/11821
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho PUCP; No. 73 (2014): International Law: Crises, Issues in Debate and Dispute Settlement; 397-410
Derecho PUCP; Núm. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410
Derecho PUCP; n. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410
2305-2546
0251-3420
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975193230508032
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).