How does the water right work 3 300 meters above sea level?
Descripción del Articulo
The authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a reg...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Administrative Law Water Right watering committee General Water Act derecho administrativo derecho de aguas comité de regantes Ley General de Aguas |
id |
REVPUCP_3695928bff9d81fa855fda102eba5736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11312 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
How does the water right work 3 300 meters above sea level?¿Cómo funciona el derecho de aguas a 3300 m.s.n.m.?Guevara Gil, ArmandoAdministrative LawWater Rightwatering committeeGeneral Water Actderecho administrativoderecho de aguascomité de regantesLey General de AguasThe authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a region very different to the Andean highlands and punas. The use of ethnographic evidence coming from a drainage basin in the Central Andes (Mantaro River, Junin) lets me depict in detail how public officers appeal to mechanisms of location, adaptation and regulation in order to adjust the official regulations, to cover the needs of the farming organizations of watering, and to affirm their positions as representatives of the Peruvian government. The consequence is that they exceed and also violate the regulatory channels that control their administrative functions. In this way, they incorporate a new function to their official position, that is, to develop peculiar administrative patterns to process the tightness between the inflexibility of the State Water Right and the demands of recognition and balance that the andean watering organizations propose to the Government.Las autoridades encargadas de gestionar nuestras cuencas andinas ejercen sus funciones en paisajes hidráulicos inimaginables para el legislador peruano. Para ello deben generar y aplicar mecanismos peculiares. ¿Por qué? Porque el legislador nacional se encuentra tradicionalmente parapetado en la costa, una región muy diferente a las sierras y punas andinas. El uso de evidencia etnográfica proveniente de una cuenca hidrográfica de los Andes Centrales (Río Mantaro, Junín) me permite detallar cómo los funcionarios estatales apelan a los mecanismos de localización, adaptación y regularización con el fin de modular la normatividad oficial, atender las necesidades de las organizaciones campesinas de riego y afirmar su papel como representantes del Estado peruano. El resultado es que desbordan y hasta violan los cauces normativos que regulan sus funciones administrativas. De este modo, incorporan una nueva función a su papel oficial que consiste en desarrollar peculiares prácticas administrativas para procesar la tensión entre la rigidez del derecho estatal de aguas y las demandas de reconocimiento y articulación que los regantes andinos le plantean al Estado.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312Derecho PUCP; No. 73 (2014): International Law: Crises, Issues in Debate and Dispute Settlement; 397-410Derecho PUCP; Núm. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410Derecho PUCP; n. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-4102305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312/11821Derechos de autor 2016 Derecho PUCPinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/113122025-01-14T22:18:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? ¿Cómo funciona el derecho de aguas a 3300 m.s.n.m.? |
title |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
spellingShingle |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? Guevara Gil, Armando Administrative Law Water Right watering committee General Water Act derecho administrativo derecho de aguas comité de regantes Ley General de Aguas |
title_short |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
title_full |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
title_fullStr |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
title_full_unstemmed |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
title_sort |
How does the water right work 3 300 meters above sea level? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Guevara Gil, Armando |
author |
Guevara Gil, Armando |
author_facet |
Guevara Gil, Armando |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Administrative Law Water Right watering committee General Water Act derecho administrativo derecho de aguas comité de regantes Ley General de Aguas |
topic |
Administrative Law Water Right watering committee General Water Act derecho administrativo derecho de aguas comité de regantes Ley General de Aguas |
description |
The authorities in charge of managing our Andean basins work in unimaginable water-powered landscapes from the Peruvian legislator point of view. They should generate and apply peculiar mechanisms. Why? Because the national legislator is traditionally positioned on the coast, a region very different to the Andean highlands and punas. The use of ethnographic evidence coming from a drainage basin in the Central Andes (Mantaro River, Junin) lets me depict in detail how public officers appeal to mechanisms of location, adaptation and regulation in order to adjust the official regulations, to cover the needs of the farming organizations of watering, and to affirm their positions as representatives of the Peruvian government. The consequence is that they exceed and also violate the regulatory channels that control their administrative functions. In this way, they incorporate a new function to their official position, that is, to develop peculiar administrative patterns to process the tightness between the inflexibility of the State Water Right and the demands of recognition and balance that the andean watering organizations propose to the Government. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/11312/11821 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Derecho PUCP; No. 73 (2014): International Law: Crises, Issues in Debate and Dispute Settlement; 397-410 Derecho PUCP; Núm. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410 Derecho PUCP; n. 73 (2014): Derecho Internacional: Crisis, Temas en Debate y Solución de Controversias; 397-410 2305-2546 0251-3420 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975193230508032 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).